They are Not like us, s punim pravom mogu ustvrditi Kendrick Lamar i SZA, jer ono što su zajednički postigli s Grand National Tour nadilazi sve dosadašnje standarde u glazbenoj industriji. Turneja je ne samo proglašena turnejom desetljeća, već je postavila potpuno nove financijske i produkcijske rekorde, učvrstivši njihovu poziciju kao umjetničkih i kulturnih lidera jedne generacije. S više od milijun prodanih ulaznica i zaradom koja premašuje 250 milijuna dolara u samo nekoliko mjeseci, ova turneja nije samo koncertna senzacija, već globalni kulturni fenomen.
Iako su brojke impresivne, ono što ovu turneju čini istinski povijesnom jest spoj performansa, narativa i vizualnog identiteta tvoreći iskustvo koje nadilazi žanrove, trendove i očekivanja. Prisustvovati jednom takvom događaju koji već sada nosi epitet nečeg što će ostati dio povijesti doista je impresivno. A upravo smo tu privilegiju imali iz prvih redova, zahvaljujući podršci Universal Music Hrvatska.
Glazbeni manifest generacije
Srijeda, 6. kolovoza u večernjim satima bila je vrijeme radnje, a mjesto Nacionalni stadion u Varšavi! Predzadnja je to stanica europskog dijela turneje koja će završiti 9. kolovoza u Stockholmu. Opisan kao spektakl u najavi, kao takav se odvio i pred našim očima. U dosadašnjim osvrtima moglo se pročitati kako je riječ o glazbenom manifestu generacije. Okruženi mahom mladima u prvim redovima tome smo mogli i posvjedočiti. Vidno je kako velik broj publike pristiže isključivo zbog Kendricka Lamara te su skloni isključiti se na trenutke.
No, SZA im istovremeno ne daje priliku da bude međutočka koja tek ispunjava vrijeme, štoviše dojam je ako ste došli isključivo kao Kendrickov fan, do kraja večeri biste mogli izaći i kao njezin.
Predstavljena su vam dva vizualno naizgled oprečna svijeta, koji se na trenutke ne čine povezani tematikom, ali u konačnici funkcioniraju zbog emocija koje donose. Nema tu velike euforije, osim možda za mladiće iz prvog reda kojima je Kendrickov opus bio sjajna podloga za mosh pit, no i ovaj koncertni folklor je svakako vezan uz onu želju za pripadanjem. Pripadanjem jednoj generaciji i njezinim postulatima koje su pronašli u riječima hip-hop zvijezde.
Koncert obrednog karaktera
Na pozornici Kendrick se doista ne ponaša kao zvijezda, barem ne u onom klasičnom estradnom smislu, već djeluje kao glas okupljenog kolektiva, svojevrsni protagonist epohe. Nema tamo nabrijavanja na krive i prave te velikih riječi koje su, mimo onih u stihovima, istaknute s pozornice. Baš suprotno! Interakcija s publikom svedena je na minimum, a vrhunski plesači nose onaj energetski nabrijani dio showa. SZA, s druge strane, u cijelu ovo priču unosi element nježnog kaosa u kojem doista na trenutke niste sigurni kamo će vas odvesti.
Kada na pitanje kakav je bio koncert? odgovorimo obrednog karaktera, ne mislimo na njegov vjerski karakter već osjećaj da su vam ponuđena dva narativa koje možete slijediti. Kendrick je u svemu tome propovjednik koji će vam reći svoju istinu, a na vama je da prihvatite ili odbijete istu. Ne traži ovacije, ne glorificira sebe, ne ulazi u publiku radi spektakla…
Gotovo trosatna glazbena priča doista je pomno razrađena te djeluje kao kazališna predstava. Pažljivo je to režiran performans gdje svaka pjesma dolazi kao čin u dramskoj strukturi, a svaki prijelaz nosi dramaturšku logiku. Nema nasumičnih trenutaka, nema improviziranih ispada već sve djeluje precizno koreografirano. U maniri: Spektakl ste tražili, spektakl ste i dobili. Grand National Tour doista je (umjetnički) manifest jednog vremena.
Foto: Privatna arhiva, Profimedia