Od nove lokacije do prvog animiranog filma u natjecanju: Evo što nas čeka na Zagreb Film Festivalu
Među brojnim događanjima zbog kojih se veselimo jeseni u Zagrebu posebno mjesto ima festival koji više od 20 godina spaja vrhunska filmska ostvarenja, razgovore s autorima, druženja, edukaciju profesionalaca i dobru zabavu. Zagreb Film Festival, sinonim za kvalitetnu filmsku ponudu, iz godine u godinu predstavlja najzanimljiviju recentnu svjetsku produkciju, a ususret 22. izdanju, koje će se održati od 4. do 10. studenoga.
Otvorenje Zagreb Film Festivala održat će se u Kinu SC-a, a programi u CineStaru Branimir, Kinu Kinoteka, MSU, Dokukinu KIC, i online na croatian.film. Nova festivalska lokacija je zagrebačko kazalište Vidra, odnosno Scenoteka, koje postaje službeno mjesto za druženja i razgovore 22. ZFF-a.
Uz glavni program, niz sjajnih svjetskih uspješnica donose i ostali programi ZFF-a: PLUS, Ponovno s nama, Velikih 5, Mreža festivala Jadranske regije, KinoKino i Festivali pod reflektorom.
Koji film otvara festival?
U glavni program uvršteno je deset dugometražnih ostvarenja, od čega devet konkurira za glavnu festivalsku nagradu, Zlatna kolica.
Nakon svjetske premijere u Karlovim Varima i trijumfa na Pulskom filmskom festivalu, gdje je osvojio čak šest nagrada uključujući Veliku zlatnu arenu za najbolji film, debitantski dugometražni film Bruna Ankovića, Proslava, imat će zagrebačku premijeru na otvorenju 22. ZFF-a. Ekranizacija istoimenog romana Damira Karakaša prati 20-ak godina u životu glavnog junaka Mije i njegove obitelji u siromašnom ličkom selu. Kroz tri ključna trenutka njegova života Proslava istražuje okolnosti koje dovode do ekspanzije ekstremizma u društvu.
S druge strane, festival će zatvoriti projekcija filma Pedra Almodóvara Susjedna soba (The Room Next Door) s Tildom Swinton i Julianne Moore, koji se na ZFF-u prikazuje izvan konkurencije.
Što nas još čeka u glavnom programu?
Lepršav i pun zaraznog optimizma, drugi film srpskog redatelja, gosta 22. ZFF-a Marka Đorđevića, Za danas toliko doživio je neočekivan uspjehu domaćim kinima! Bajka o sretnim ljudima (Politika) očarala je gledatelje prikazom drugačijeg svijeta u kojem ljudi slušaju jedni druge. Topla i bolno iskrena komedija Kako se obogatiti prije nego što baka umre (How To Make Millions Before Grandma Dies) u režiji Pata Boonnitipata veliki je hit azijskih kinoblagajni i tajlandski kandidat za Oscara.
Premijerno prikazan u konkurenciji Cannesa, dugometražni prvijenac francuske redateljice Agathe Riedinger, Divlji dijamant (Wild Diamond), priča je o slavom opsjednutoj tinejdžerici Liane (Malou Khebizi) i britki presjek današnje kulture instant zvijezda. Julie je odlučila šutjeti (Julie Keeps Quiet) je napeta studija karaktera o mladoj tenisačici koja se nađe usred skandala s trenerom. Prvijenac belgijskog redatelja Leonarda van Dijla i izvršne producentice i slavne tenisačice Naomi Osake premijerno je prikazan u Cannesu, a nominiran je za Nagradu publike LUX. Zagrebačkoj projekciji filma prisustvovat će glumice i tenisačice Tessa Van den Broeck i Grace Biot.
Komična drama Stvarna bol (A Real Pain) drugi je dugometražni film slavnog američkog glumca Jessea Eisenberga, duboko osoban i dirljiv film ceste natopljen britkim humorom o dvojici karakterno nespojivih rođaka koji putujući u Poljsku ispunjavaju želju pokojne bake. Sretni praznici (Happy Holidays), živahna i slojevita kronika suživota Arapa i Židova u Haifi, palestinskog redatelja Scandara Coptija, nagrađen je za najbolji scenarij u programu Horizonti Venecijanskog filmskog festivala. Najbolji film programa Horizonti Nova godina koja nikad neće stići (The New Year That Never Came) rumunjskog redatelja Bogdana Mureșanua radnjom je smješten u sumrak Ceausescuova režima, a prati nekoliko likova čije se sudbine isprepliću u vatrometu tragikomedije zimskih praznika
Vikendica (Drowning Dry), drugi film litavskog redatelja i laureata Venecije Laurynasa Bareiše (Pilgrims, 2021.),uz dozu humora i topline prati gotovo tragične posljedice jednog obiteljskog ljetovanja. Preciznom režijom, zbog koje ga uspoređuju s Michaelom Hanekeom, Bareiša vodi gledatelje kroz slagalicu događaja koji se postupno spajaju u zaokruženu priču. Film je u Locarnu nagrađen za režiju i glumačku izvedbu, a u Zagrebu će ga predstaviti glumice Agne Kaktaite i Gelmine Glemzaite.
Za ljubitelje crnog humora
Ljubitelje crnog i pomaknutog humora mogla bi razveseliti dva filma. Švedsko-norveški Hypnosis, u režiji Ernsta de Geera, crnohumorna je satira s “cringe faktorom” i Herbertom Nordrumom (Najgora osoba na svijetu) u glavnoj ulozi. U priči o mladom poduzetničkom paru i jednoj hipnozi s neočekivanim rezultatima, de Geer, inspiriran motivom susramlja (nelagoda i sram koje osjećamo radi drugih), satiričku oštricu usmjerava ka popularnim sloganima poput “budi svoj/a” i “budi ono što jesi”.
Nizozemsko-belgijski Three Days of Fish redatelja Petera Hoogendoorna humorna je kronika kompleksnog odnosa oca i sina (Ton Kas i Guido Pollemans – Kristalni globus za najbolju mušku ulogu, KVIFF), koju kritičari uspoređuju s filmovima Alexandera Paynea.
Ostani u korak
s trendovima
Prijavi se na Journal newsletter.
Novitet natjecateljskog programa
Natjecateljski program ZFF-a prvi put uključuje i jedan animirani film – hvaljeni Flow latvijskog autora Gintsa Zilbalodisa (Away, 2019). Junak ove vizualno dojmljive priče o solidarnosti je samotni crni mačak koji se udružuje s drugim životinjama u misiji preživljavanja apokalipse. Flow je prikazan na otvorenju programa Izvjestan pogled u Cannesu, u Annecyju je osvojio nagradu žirija, nagradu publike i nagradu Fondacije Gan za distribuciju, a projekcija na ZFF-u bit će ujedno i hrvatska premijera.
Iz programa se izdvaja i hvaljeni prvijenac nizozemske autorice Stefanie Kolk, Milk, koji je premijerno prikazan u Veneciji (Giornate degli Autori). Kroz priču mlade žene koja prolazi bolan proces gubitka djeteta film se bavi temom tuge i žalovanja. Nekoliko dana nakon što je rodila mrtvorođenče, Robin odlučuje donirati svoje mlijeko. Kako neobična potraga postaje teža od očekivanog, sve više i više mlijeka počinje se gomilati u njezinom zamrzivaču, vezi i životu.
Velikih 5
Filmove pet najvećih europskih kinematografija ―francuske, britanske, njemačke, talijanske i španjolske, iz programa Velikih 5, ZFF donosi u suradnji s njihovim kulturnim institutima i veleposlanstvima. Raskošna francuska pop opera Emilia Pérez Jacquesa Audiarda ovjenčana je Nagradom žirija i Nagradom za najbolju glumu u Cannesu (Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Zoe Saldaña, Adriana Paz) te je francuski kandidat za Oscara.
Talijanski Diva Futura Giulije Louise Steigerwalt vodi gledatelje u slavni filmski studio koji je 80-ih lansirao karijere pornozvijezda Ilone Staller i Moane Pozzi. Film je premijerno prikazan u Veneciji, a u njemu glumi hrvatska glumica Tesa Litvan. Njemački Do kraja života (Dying) je crna komedija o umiranju s potpisom redatelja sklonog kontroverznim temama, Matthiasa Glasnera, a britanski Bijeg (Outrun) u režiji Nore Fingscheidt (System Crashers) drama o bivšoj ovisnici koja pronalazi utočište na udaljenom otočju u rodnoj Škotskoj. Film je nastao prema istoimenom bestseleru Amy Liptrot, a producirala ga je glavna glumica Saoirse Ronan.
Opće informacije
Cijene ulaznica kreću se od 3 eura (KinoKino) do 5 eura (Glavni program, PLUS, PSN, Mreža, Velikih 5), a u pretprodaji, od 16. listopada do 3. studenoga, cijene su 1 euro niže. Ulaznice se od 16. listopada do kraja festivala mogu kupiti na stranici kupiulaznicu.zff.hr. Prodaja ulaznica na lokacijama počinje 2. studenoga na glavnoj festivalskoj blagajni u CineStaru Branimir, a s početkom festivala i u kinima Kinoteka (5. 11.) i MSU (5.11.). Osim na službenoj festivalskoj stranici, program i raspored dostupni su i u ZFF-ovoj mobilnoj aplikaciji.
Foto: Promo, Jonathan Bjerstedt