Večeras u HNK napokon stiže ‘Genijalna prijateljica’ – znamo i zašto je vrijedi pogledati

Večeras u HNK napokon stiže ‘Genijalna prijateljica’ – znamo i zašto je vrijedi pogledati

Klasici svjetske literature svakom novom adaptacijom prizovu veliku pažnju publike – kako filmske, tako i one kazališne. Prisjetimo se uzbuđenja ususret premijeri baleta Ponos i predrasude koji je HNK predstavio prošle godine. Međutim, više od klasika u posljednje nas vrijeme vesele adaptacije književnih suvremenika, a ponajviše velikana kao što je Elena Ferrante. Jedna od najpoznatijih spisateljica na svijetu, o kojoj se zapravo zna vrlo malo, proslavila se svojim jedinstvenim osvrtom na teme ženskog identiteta, prijateljstva, adolescencije i odnosa unutar obitelji.

Kad smo još 2020. dobili vijest da na pozornicu Hrvatskog narodnog kazališta stiže adaptacija njezinog najslavnijeg romana Genijalna prijateljica, prvog iz napuljske tetralogije, iščekivanje je krenulo bujati. Samim koncem 2021. premijera je konačno tu i večeras igra u zagrebačkom HNK-u, s Ivom Mihalić i Jadrankom Đokić u glavnim ulogama, a što sve možemo očekivati otkrila nam je redateljica Marina Pejnović (Bilježnica Robija K., Teorije zavjere).

Predstava Genijalna prijateljica u režiji Marine Pejnović

Ferrantino djelo govori o Leni i Lili, dvije bliske prijateljice čije se životne sudbine na brojne načine prepliću, razdvajaju, suprotne su i slične. Kada Lila naizgled nestane bez traga, Elena, sada već žena u poznim godinama koja živi u kući punoj knjiga, pali računalo i počinje pisati o njihovom prijateljstvu. Upoznala je Lilu tijekom prve godine osnovne škole, 1950. godine. Priča prati više od 60 godina njihovih života, u opasnom i fascinantnom Napulju. Elena pokušava opisati misteriju Lile, njene genijalne prijateljice, koja je na neki način istovremeno njena najbolja prijateljica i najgora neprijateljica.

Marina Pejnović, mlada redateljica koja je posljednjih godina postavila brojne intrigantne kazališne komade, objasnila nam je da “niti jedna knjiga na ovaj način ne bilježi ženski život. Također anonimnost autorice Elene Ferrante dodatno daje mistiku cijeloj situaciji, a i serija na HBO je gledana. I sada sve zanima kako smo to napravili u kazalištu. Nadam se da smo ponudili novu perspektivu.”

Genijalna prijateljica kuha se više od godinu dana za kazališne daske u HNK-u, a Pejnović se počela pripremati na proljeće. Iako je redateljica koja je već zavrijedila pažnju svojim radom, kao posebno predstavom Bilježnica Robija K., otkrila nam je kako joj svakako nije svejedno: “Ogromna mi je trema i čast. Zbog iznošenja ženske tematike te osjetljivosti tog pitanja zadnjih godina velika je odgovornost to predstaviti s jedne strane vjerno vremenu bez političkih korektnosti, ali i sa sviješću o današnjem vremenu.”

Uz Đoković i Mihalić, u predstavi široki mozaik likova igra veliki glumački ansambl stoga nije bila nimalo jednostavno režirati predstavu i smisleno je ukomponirati, a pogotovo jer “predstava mora biti razumljiva i onima koji roman nisu čitali.

“Najizazovnije je napraviti točan omjer između trideset likova, cijelog niza događaja – od njihovog djetinjstva do kasnog puberteta te njih dvije koje nas kroz sve to vode. Kolektivno smo se svi namučili s montažom između cijelog niza scena. Na tome sam posebno zahvalna i mom autorskom timu. HNK ansambl zna igrati velike predstave i bili su susretljivi i divni. Čast mi je što sam radila s njima! Ivi i Jadranki, osim na odličnoj glumi, moram ovim putem komplimentirati i na čvrstim živcima, dok smo sve ovo plele. Da nismo svi cijelo vrijeme imali, ipak, cjelinu na pameti bilo bi puno razdora. Bacale su se i u situacije u kojima im nije bilo ugodno i koje su im bile neposložene u ime cjeline. Hvala im! Bez toga i takvog stava ne bi bilo ove predstave.”

Kao najveću posebnost HNK-ovog spektakla redateljica nam je navela upravo autorski tim koji ju je obogatio, “a to su za pokret Pravdan Devlahović, kostimografiju i scenografiju potpisuje Zdravka Ivandija Kirigin, svjetlo Elvis Butković, skladatelj je Josip Maršić, video je izradio Ivan Lušičić Lik, a asistent režije je Patrik Sečen. Svatko od njih dao je dodatnu posebnost izvedbi.”

Ususret večerašnjoj premijeri, Marina Pejnović otkrila nam je da svi obožavatelji Ferranteinog pisma mogu očekivati nešto drugačije – ni seriju ni knjigu, već originalnu teatarsku verziju..

Foto: HNK

Učitati još
Zatvori