

Ovih dana stajemo u Karlovcu. Razlog? Održavaju se Dani hrvatskog filma. Izdvojili smo favorite
Karlovac je ovih dana domaćin jedne od najvažnijih filmskih manifestacija u Hrvatskoj – 34. Dani hrvatskog filma, koji se od 16. do 19. listopada održavaju u kultnom kinu Edison. Publiku očekuje raznovrstan program kratkih, igranih, dokumentarnih, animiranih i eksperimentalnih filmova, uz razgovore s autorima, radionice i večernje projekcije koje će oživjeti duh grada na četiri rijeke.
Festival je prilika da se vidi presjek domaće filmske produkcije, a ovogodišnji program donosi niz ostvarenja koja su već obilježila hrvatsku i regionalnu scenu.


Izdvajamo iz programa
Jedan od najistaknutijih filmova festivala svakako je Mirotvorac redatelja Ivana Ramljak, dokumentarac o Josipu Reihlu Kiru, osječkom policajcu i mirotvorcu koji je pokušao spriječiti krvoproliće na početku Domovinskog rata. Ramljak donosi potresan, ali dostojanstven portret čovjeka koji je vjerovao u dijalog i razum, čak i u trenucima kada su svi oko njega birali oružje. Film je već osvojio Veliku zlatnu arenu za najbolji film na Pulskom filmskom festivalu, Zlatnu arenu za montažu Damira Čučića te nagradu publike i žirija za najbolji film na Liburnia Film Festivalu.
Veliku pozornost izazvao je i Fiume o morte! redatelja Igora Bezinovića, koji se vraća u 1919. godinu i turbulentno razdoblje kada je Gabriele D’Annunzio okupirao Rijeku. Film kroz spoj dokumentarnog i igranog pristupa donosi živopisnu, ironičnu refleksiju o identitetu, anarhiji i slobodi, uz snažan politički podtekst. Bezinovićev rad nagrađen je prestižnom „Tiger Award“ i FIPRESCI nagradom na Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu, osvojio je šest Zlatnih arena u Puli, a Hrvatska ga je nominirala za nagradu Oscar u kategoriji najboljeg međunarodnog filma.


Filmovi kratkog metra
Grčke marelice kratkometražni je igrani film redatelja Jana Krevatina, nježna priča o dvoje usamljenih ljudi koji se slučajno susreću tijekom ljetne noći na benzinskoj postaji. Film na suptilan način istražuje teme identiteta, pripadnosti i tihe ljudske povezanosti. Vizualno dojmljiv i emotivno suzdržan, Grčke marelice osvojile su brojne nagrade, među kojima Zlatnu arenu za najbolji studentski film na Pulskom filmskom festivalu, te glavnu nagradu „Meluzina“ na Tabor New Frame Film Festivalu.
Jogurt, sok, cigarete novi je kratkometražni igrani film redatelja Josipa Lukića, poznatog po intimnim, realističnim prikazima svakodnevice. U središtu priče nalazi se Sara, mlada majka koja provodi posljednje tjedne u psihijatrijskoj ustanovi, pokušavajući pronaći smisao i mir u rutini bolničkog života. Film se ističe izvrsnom glumom Tihane Lazović, čija interpretacija nosi duboku emocionalnu težinu, dok režija precizno gradi atmosferu između stvarnosti i unutarnje borbe.


Dva osebujna naslova
Najbolji profesor filma na svijetu Vide Žagar donosi nevjerojatnu priču o profesoru koji je 40 godina oblikovao generacije filmaša – od članstva u Američkoj filmskoj akademiji do prijateljstva sa Stevenom Spielbergom. O njegovoj zavidnoj karijeri pisalo se u brojnim novinskim člancima u Hrvatskoj. Kada svojim studentima otkriva da boluje od leukemije, oni prošire humanitarnu kampanju za liječenje u javnost. Kako se granica između filma i stvarnosti briše, polako se otkrivaju tihi tragovi kolektivne suglasnosti koji su skoro pola stoljeća gradili lik omiljenog profesora.
Videospot za pjesmu Potpuno je nevažno grupe Urban&4 realiziran je u tehnici stop-animacije, u potpunosti je ručno izrađen i snimljen kao vizualna priča koja prati glavnog lika kroz niz simboličnih prizora. Ova videopriča ne pokušava doslovno ilustrirati stihove, već nudi vizualnu interpretaciju emocije, promišljanja i odnosa koje pjesma evocira. Spot kombinira poetičnost, ručnu izradu i suvremenu glazbu, tvoreći djelo koje podjednako komunicira s publikom kroz sliku i zvuk.


Animacija i eksperiment
Psihonauti je animirani film redatelja Nike Radasa, nastao u suradnji s pacijentima Klinike za psihijatriju Vrapče. Film prikazuje mentalne poremećaje kao antropomorfne likove koji napuštaju svoje ljudske domaćine i traže nova utočišta. Ova animacija, koja traje 8 minuta, koristi lutkarsku tehniku i ističe se svojom emotivnom dubinom i inovativnim pristupom. Film je premijerno prikazan na Animafestu Zagreb 2025, gdje je osvojio nagradu za najbolji film u hrvatskoj konkurenciji. Također je selektiran za Annecy Festival 2025. u programu Perspectives.
Žega je eksperimentalni film redatelja Gorana Nježića i Matije Tomića, koji traje 12 minuta i nastao je u produkciji Udruge za umjetnost i kulturu B.A.K.A. Film prikazuje postindustrijski grad u središnjoj Europi, gdje se svakodnevni život isprepliće s napuštenim prostorima i zaboravljenim pejzažima. Kroz apstraktne slike i zvučne kompozicije, film istražuje teme urbanog propadanja i unutarnje napetosti.
Foto: Promo