

Dodjeljeni su prvi “Balkanski Oscari”: Ovo su dobitnici Adriatic Film Awards za 2025. godinu
Večeras je u Crnoj Gori održana povijesna dodjela nagrada Adriatic Film Awards (AFA) 2025., prve regionalne nagrade koja prepoznaje najznačajnija filmska i televizijska dostignuća iz Jadranske regije. Ova inicijativa rezultat je zajedničkog rada Sarajevskog filmskog festivala, Beogradskog filmskog festivala i Zagrebačkog filmskog festivala, putem Mreže festivala jadranske regije, i označava novi korak prema jedinstvenoj platformi za afirmaciju regionalne kinematografije. Svečanost je okupila autore i izvođače iz cijele regije. Večer je protekla u formalnoj, ali srdačnoj atmosferi, uz govore žirija i organizatora, koji su naglasili važnost zajedništva i prepoznavanja kvalitete u regionalnoj produkciji.
Adriatic Film Awards nadovezuje se na tradiciju nagrade Srce Sarajeva za televizijske serije, proširujući koncept i na filmska dostignuća. Ovogodišnje nagrade uključuju deset kategorija, uključujući najbolji film, režiju, glumu, kao i posebne kategorije poput zvijezde u usponu. Nominirani filmovi i serije pokazuju raznolikost regionalne kinematografije, kako u temama, žanrovima tako i u produkcijskim dimenzijama, potvrđujući da Jadranska regija postaje relevantna scena za autorske projekte i kreativne talente.
Ovo su dobitnici prvih AFA nagrada:
NAJBOLJI FILM: FIUME O MORTE, Hrvatska, Italija, Slovenija
Film FIUME O MORTE! govori o vremenu kada je talijanski pjesnik i politički lik Gabriele d’Annunzio 1919. godine preuzeo Rijeku i proglasio je slobodnim gradom s vlastitim pravilima, simbolima i idejama. Film istražuje taj događaj i propituje kako je grad postao eksperiment za različite političke i umjetničke ideje, koje su se u to vrijeme činile revolucionarnima, a danas se čine kao mješavina utopije i ekstremizma. Kroz suvremene scene Rijeke i sjećanja na to razdoblje, film pokazuje da taj dio povijesti i dalje utječe na identitet grada i način na koji govori o slobodi, granicama i moći. Dakle, film nije samo o prošlosti, već i o tome kako se ta prošlost vraća u sadašnjost i oblikuje način na koji ljudi danas shvaćaju svoj grad i njegovu simboliku.

NAJBOLJA GLAVNA GLUMICA U FILMU: JARA SOFIJA OSTAN, Kaj ti je deklica
Jara Sofija Ostan u filmu Kaj ti je deklica glumi lik mlade djevojke koja se suočava s pritiscima tradicije i očekivanjima svoje okoline. Njezina gluma je vrlo suptilna. Kroz tu tišinu i suzdržanost vidi se kako djevojku polako oblikuju tuđa očekivanja. Ne govori puno, ali publika osjeća teret koji nosi. Upravo ta jednostavnost i prirodnost čini njezinu ulogu snažnom – gledatelj ne prati vanjsku dramu, već unutarnju borbu za vlastiti identitet.
NAJBOLJI GLAVNI GLUMAC U FILMU: LEON LUČEV, Radnička klasa ide u pakao
NAJBOLJA REŽIJA ZA FILM: IGOR BEZINOVIĆ, FIUME O MORTE!
Režiju Igora Bezinovića u filmu FIUME O MORTE! karakterizira hibridni, gotovo esejistički pristup. Povijesni materijal predstavlja ne kao zatvorenu naraciju, već kao otvoreno polje interpretacije. Umjesto rekonstrukcije događaja u tradicionalnom dokumentarističkom ključu, Bezinović se oslanja na montažnu dramaturgiju – ispreplitanje arhiva, performativnih elemenata i suvremenih gradskih pejzaža kako bi pokazao da povijest nikada ne prestaje djelovati, već se neprestano vraća u simboličkom i političkom smislu. Njegova režija odbacuje monumentalnost, već gradi slojeve. Priča se ne odvija već otvara, pozivajući gledatelja da sudjeluje u procesu čitanja prošlosti.
NAJBOLJI FILMSKI SCENARIJ: IGOR BEZINOVIĆ, FIUME O MORTE!
Igor Bezinović je hrvatski redatelj i dokumentarist poznat po svom društveno angažiranom pristupu, interesu za marginalne perspektive i sposobnosti da povijesne fenomene predstavi kao žive političke procese, a ne kao puke muzejske fragmente prošlosti. Njegov film FIUME O MORTE! bavi se razdobljem d’Annunzijeve okupacije Rijeke 1919. godine, ali ga ne tretira kao linearnu lekciju povijesti, već kao laboratorij ideja – mjesto gdje se avangarda, nacionalizam, anarhizam i protofašizam sijeku u eksperimentalnom političkom projektu.
NAJBOLJI DEBITANTSKI FILM: URŠKA ĐUKIĆ, Kaj ti je deklica
Urška Đukić je slovenska redateljica čiji rad istražuje žensku subjektivnost, naslijeđene obrasce ponašanja i nevidljive društvene mehanizme koji oblikuju žensko iskustvo. Kratki film Kaj ti je deklica isprepliće folklorne motive i intimnu psihologiju, osvjetljavajući kako se tradicionalni pojmovi „ženstvenosti“ prenose kroz generacije i utječu na tjelesnost, govor i samopercepciju mlade žene. Film je istovremeno poetski i kritički – koristi estetiku mita kako bi progovorio o suvremenim pritiscima, pokazujući da kulturne norme opstaju čak i kada se čine kao nježni rituali, ali zapravo postaju ograničavajući okvir identiteta.

ZVIJEZDA U USPONU: LIDIJA KORDIĆ, Radnička klasa ide u pakao
Film Radnička klasa ide u pakao Mladena Đorđevića, u kojem glumi Lidija Kordić, prikazuje raspad zajednice i dostojanstva bivših tvorničkih radnika kroz grotesknu mješavinu socijalne drame, satire i misticizma. Lik Lidije Kordić, između očaja i pobune, postaje simbol izgubljene nade u svijetu u kojem rad više nema vrijednost, a spas se traži na marginama stvarnosti.

NAJBOLJA TV SERIJA: SABLJA, Srbija
Serija Sablja pruža intenzivan i detaljan pogled na srpsku političku scenu početkom 2000-ih, kroz oči ključnih igrača koji su oblikovali razdoblje nakon što je Zoran Đinđić postao premijer. Kroz kombinaciju povijesnih događaja i dramatiziranih scena, serija istražuje reforme koje su promijenile zemlju, sukobe s kriminalnim strukturama i unutarnje borbe za moć unutar same vlade. Napeta narativna priča i složeni likovi osvjetljavaju cijenu hrabrosti, osobne odgovornosti i moralnih dilema u svijetu politike, pokazujući kako se povijest piše kroz odluke pojedinaca, ali i kroz nesigurnost društva koje još uvijek traži stabilnost.

NAJBOLJA GLAVNA GLUMICA U TV SERIJI: MILICA GOJKOVIĆ, Sablja
Lik Milice Gojković u seriji Sablja prati njezinu političku karijeru i ambicije, prikazujući njezinu vještinu manevriranja moći i složene odnose s kolegama i suparnicima. Gojkovićin lik osvjetljava političku strategiju i pragmatizam, ali i cijenu kompromisa u svijetu u kojem su interesi važniji od načela.
NAJBOLJI GLAVNI GLUMAC U TV SERIJI: DRAGAN MIĆANOVIĆ, Sablja
Kao što smo već istaknuli, serija Sablja prati politički život Zorana Đinđića, od njegova dolaska na čelo srbijanske vlade do tragičnog atentata, prikazujući izazove reformi, sukobe s kriminalom i unutarnje borbe za vlast. Dragan Mićanović, koji glumi Đinđića, pruža uvjerljivu interpretaciju vođe čija vizija i energija pokušavaju promijeniti zemlju, dok serija istražuje cijenu te borbe i cijenu hrabrosti u turbulentnim vremenima.
Novo poglavlje za filmsku i televizijsku industriju
Iako je ovo tek prvo izdanje nagrada, jasno je da Adriatic Film Awards ima ambiciju postati referentna točka za regionalnu filmsku i televizijsku industriju, povezujući autore, profesionalce i publiku, ali i afirmirajući kulturnu raznolikost i autentičnost regije. Večer u Porto Montenegru pokazala je da regija ne samo da stvara kvalitetne narative, već je i spremna da ih prepozna i nagradi.
Foto: IMDB
*Članak preuzet s Journal.rs*




