#allaboutchange: Miret je hrvatski brend tenisica potpuno okrenut eko proizvodnji

Promjene dolaze od nas samih, a najčešće nismo ni svjesni da vlastitim odgovornim ponašanjem možemo napraviti mnogo na svim poljima. Krenuvši od vlastitog uzgoja hrane, odgovornog ponašanja u odvajanju otpada, održivim načinima prijevoza i putovanja, no jednako je važno pažnju obratiti i na odjeću i obuću. Nema mnogo hrvatskih brendova koji se mogu pohvaliti time da proizvodnju i dalje drže u Hrvatskoj, da koriste prirodne materijale i da su ekološki osviješteni. Jedan od njih je i svakako startup Miret. Njihova priča posebna je po tome što su od same ideje do proizvodnje ekologiju stavili na prvo mjesto, a njihova obuća postala je sinonim za moderan, udoban i ekološki osviješten dizajn. Miret čini tim ljudi na čelu s dva brata Domagojem i Hrvojem Boljarom. Njihova poduzetnička priča zanimljiva je na nekoliko razina, a ona značajna za promjene u društvu idealna je za našu platformu #allaboutchange.

  • Kako je krenula vaša priča? Sve je počelo obiteljskim obrtom?

Da, naš otac je imao tvornicu za proizvodnju obuće u Duga Resi, radio je vrhunske kožne cipele. Odrasli smo u pogonu, znali smo sve o izradi obuće prije nego smo fakultete završili. Nastavili smo obiteljski posao, a uz vlastitu proizvodnju razvijali smo i izrađivali obuću za poznate svjetske dizajnerske kuće. Kroz takve suradnje, tijekom svih tih godina, upoznali smo i onu skrivenu stranu industrije. Obilazili smo kožare diljem svijeta i ne bi vam se sviđalo vidjeti što odlazi natrag u vodni sustav iz kožare koja nema visokotehnološki sustav filtriranja. Osim kože koja je puna teškim metala, većina (dijelova) obuće proizvedena je od derivata nafte. Uz godišnju svjetsku produkciju od oko 20 milijardi pari, čovječanstvo zapravo konstantno proizvodi ogromnu količinu smeća koji završava na odlagalištima i tamo nastavlja sa svojim štetnim utjecajem na biološki svijet, počevši već pri samom ‘uzgoju’ sirovine. Koliko god trajnost ide u prilog kožnoj obući kao potencijalno ‘održivoj’, zbog štetnog utjecaja uzgoja stoke, ona to zapravo nikad ne može biti. Odlučiti smo razviti i ponuditi alternativu.

  • Kakve materijale koristite i koliko je takva proizvodnja zahtjevna?

Trenutno imamo dvije linije tenisica, jednu s gornjištem u potpunosti izrađenim od konoplje, dok je na drugoj konoplja iznutra, a vuna izvana. Uz konoplju i vunu, u tenisicu su ugrađeni pamuk, lan, kukuruz, reciklirane jutene vreće za kavu, a đon je od kaučuka, zato je tako savitljiv. Prirodni materijali, s odličnim karakteristikama, antibakterijski su i fungicidni, dišu pa nema loših mirisa kakvi se razvijaju u sintetičkoj obući, vuna regulira temperaturu, zimi će vas grijati, a ljeti neće pregrijavati. Proizvodnja materijala kakve koristimo, s certifikatima koje imaju, jest zahtjevna jer minimizira upotrebu vode, kemikalija i općenito štetni utjecaj na okoliš i ljude koji ih proizvode. Zato im je i cijena u rangu visokokvalitetne talijanske kože. Komplicirano je bilo prvih godina dok smo pronalazili sirovine i razvijali komponente koje nisu uobičajene u obućarskoj industriji. Kreirate nove obrasce, za to je uvijek potrebno vrijeme. Zato smo zahvalni svakom od naših partnera iz 9 europskih zemalja na velikom strpljenju u procesu razvoja materijala koji su prepoznali našu strast u ranoj fazi projekta.

  • Po čemu su Miret tenisice posebne? Koja filozofija stoji iza cijelog brenda?

Ekologija je naš glavni pokretač. Spojili smo je s onim što smo znali raditi – obuću. Svaki par Miret tenisica supstituira 0,8 kg neekoloških materijala – plastike, kože i toksičnih kemikalija s održivim, prirodnim i bio-baziranim materijalima. I to nas izdvaja na svjetskom tržištu, smješta u nišu samo nekolicine proizvođača koji pokušavaju obuću proizvesti mimo uobičajenog načina.

  • Vaš tim je sve veći (koliko broji ljudi?) i to zahtjeva širenje i daljnje razvijanje, kako danas pronalazite sredstva?

Polako rastemo, uz nas dvojicu (Hrvoje i Domagoj Boljar, op.a.) Miret zapošljava još šestero ljudi, a od jeseni 2020. pridružila nam se i sestrična Ana Boljar kao kreativna direktorica. Ona je arhitektica, s Hrvojem radi na dizajnu tenisica. Do kraja godine planiramo širenje tima. Kada je FRC fond 2019. uložio u MIRET 50.000€ u pre-seed fazi, postavili smo jasne ciljeve – razvoj nove generacije tenisica, lansiranje na Kickstarteru i organizaciju proizvodnje. Kako smo ih u međuvremenu uspješno realizirali, imali smo dobru osnovu za razgovor o novoj rundi investicije, što smo i realizirali u rujnu 2020. Primili smo investiciju u iznosu 250.000€ u formi konvertibilnog zajma, a sredstva sada trošimo na razvoj poslovanja i brenda, novi razvoj proizvoda, oglašavanje ali i djelomični pivot u B2B segment. Naime, uz direct-to-consumer B2C prodaju, zajedno s investitorima smo prepoznali priliku u kapitalizaciji našeg jedinstvenog znanja o održivim i prirodnim materijalima. Sada polako počinjemo raditi s kompanijama u različitim industrijama na razvoju zelenih rješenja za njihove proizvode.

  • Kako ljudi reagiraju na vaše proizvode? Vidite li promjenu u ljudskim navikama i ponašanjima – okreću li se polako prema održivosti?

Reakcije ljudi su sjajne, osjećamo ogromnu podršku od strane ne samo naših kupaca nego i šire javnosti. Svi osjećamo posljedice načina života čovječanstva u posljednjih pedeset godina, puno toga je krivo usmjereno i mislimo da se definitivno stvari polako mijenjaju.

  • Kako je na vas utjecala 2020. i početak pandemije?

Nama se početak lansiranja Kickstarter kampanje preklopio s pandemijom, točnije osmog dana kampanje proglašena je globalna pandemija tako da nikada nećemo znati koliki bi bio stvarni potencijal te kampanje, no smatramo je uspješnom. Ostvarili smo unaprijed postavljene ciljeve – potvrda market-fita, potencijala tržišta i potvrda našim investitorima da smo u stanju odraditi projekt. Taj uspjeh nam je donio dodatno samopouzdanje, a i novi grant od EIT Climate-KIC, investiciju od FRC. No ono najvažnije što nam je kampanja donijela je nastanak predivnog community-a koji se razvio oko projekta. Tako da, pandemiji unatoč, smatramo 2020. dobrom godinom.

  • Kakvi su vam planovi u skorijoj budućnosti? Imate li u planu neke nove poteze kojima ćete unositi promjene na tržište?

Na jesen izlazi novi kolekcija tenisica, ali razvijamo dalje i nove proizvode, mislimo da će neki od njih biti spremni za predstavljanje u proljeće 2022. Dio tima je fokusiran na razvoj proizvoda, novih ekoloških materijala i procesa, i na širenje djelovanja na druge industrije gdje s proizvođačima razvijamo njihove proizvode u ‘zelenijem’ smjeru. Ostatak Mireta je trenutno pak najviše okupiran rastom tvrtke, povećanjem proizvodnje i distribucije, promocije na vanjskim tržištima, integracijom u webshopove u SAD-u i Europi, ali i radom na privlačenju nove veće investicije koja bi nam omogućila ozbiljan iskorak na ciljana tržišta.

Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.

Foto: Tatjana Bukvić

0