#allaboutchange: Uz Gruntek svatko od vas može imati svoj vrt s eko hranom

#allaboutchange: Uz Gruntek svatko od vas
može imati svoj vrt s eko hranom

Život u urbanim gradskim sredinama često nam ne dopušta da živimo onoliko zdravo i održivo koliko bi to zapravo htjeli. Suživot s prirodom, recikliranje, ekološki uzgoj hrane – sve su to stavke koje možemo uvesti u svakodnevni život i takvom promjenom lagano utjecati na svijet oko sebe. Srećom, održivost i ekološki način razmišljanja posljednjih se desetak godina doista uvukao u sve pore društva, ali i dalje su ključne promjene nužne kako bi se cijeli svijet počeo kretati u tom smjeru. Jedna od takvih promjena ukazala nam se u obliku projekta Gruntek. Gruntek je koncept najma vrta za ljude u urbanim sredinama koji za to jednostavno nemaju mogućnosti. Funkcionira tako da možete unajmiti vrt na godinu dana, odabrati povrće koje želite da se u njemu uzgaja (osam vrsta povrća za osam gredica), i prepustiti ga stručnjacima u eko uzgoju. Timski rad i vizija zdrave budućnosti temelji su na kojima je nastao Gruntek. Mladi entuzijasti i eksperti iz raznih područja udružili su se kako bi osmislili rješenje za užurbane građane Zagreba koji žele imati vlastito eko povrće. Gruntek je tako postao sinonim za eko vrtove čiji vlasnici možda nemaju dovoljno znanja i vremena za uzgoj vlastitog povrća, ali imaju želju. I ta želja je dovoljna. Razgovarali smo s njima u sklopu naše platforme #allaboutchange kojoj je u cilju poticati promjene na svim razinama društva i djelovanja, a ovaj projekt to svakako jest.

  • Kako ste došli na ideju pokretanja Grunteka i tko stoji iza cijelog projekta?

Naš tim čini pet neumornih mladih entuzijasta iz zagrebačke Yachtmaster Grupe koja godinama na globalnoj razini predvodi organizaciju B2B sajmova za yachting industriju. Najpoznatiji projekt koji lansiramo svake godine jest International Charter Expo koji omogućuje 7000 sastanaka između 1500 međunarodnih poslovnih partnera. Do 2020. godine bili smo usmjereni isključivo na međunarodne B2B projekte, a onda je COVID-19 preko noći potresao globalni nautički sektor, zbog čega smo otkazali većinu projekata.

Tino Prosenik, CEO Grunteka

Ipak, cilj Yachtmaster Grupe uvijek je bio – inovirati. Zato smo, za vrijeme prvog lockdowna, počeli razmišljati o projektu koji će nas ispuniti na poslovnoj, ali i privatnoj razini. U moru negativnih vijesti htjeli smo se okupirati pozitivnim. Htjeli smo stvarati, htjeli smo dati – sebi i drugima. I tako je nastao Gruntek.

Naša je vizija produkt timskog rada, a glavni je cilj omogućiti građanima Zagreba povratak starim okusima zdravog i prirodnog povrća uz mogućnost boravka na čistom zraku u opuštajućoj atmosferi te besplatno educiranje o prirodnim načinima uzgoja povrća.

Mirta Alfirev, voditeljica komunikacija
  • Po kojem principu Gruntek funkcionira i zašto je važno u današnjem društvu provoditi ovakve projekte?

Na web-stranici www.mojgruntek.hr moguće je unajmiti vrt na godinu dana. U cijenu od 199 kn mjesečno uključena je i obrada tla te ekološki uzgoj odabranog povrća tijekom cijele sezone. Nakon najma, korisnik vrta otvara svoje korisničko sučelje gdje bira 8 vrsta povrća. U našoj ponudi kreirali smo i kombinacije pa tako korisnik, primjerice, na jednoj povrtnoj gredici može imati tri vrste salate. Odabir povrća naplaćuje se dodatno – oko 250 kn za 8 povrtnih gredica. Kad je urod spreman za berbu, korisnik dobiva obavijest te odabire: samostalnu berbu, preuzimanje ili dostavu.

Foto: foodandmood
  • Mislite li da su ljudi prepoznali važnost ovakvog održivog eko uzgoja? Kakve su reakcije za sada? Primjećujete li promjene kod ljudi unazad nekoliko godina? Vraća li se ponovo svijest među ljudima o vlastitom uzgoju hrane?

Naglasak Grunteka je na sociobenefitima. Naime, brzi život popraćen lošim prehrambenim navikama ostavlja velik trag na našem zdravlju i vrijeme je da se zapitamo što konzumiramo i koliko truda ulažemo u svoje zdravlje i budućnost. Gruntek zato svojim korisnicima omogućuje besplatne edukacije, a fokus nam je i na psihofizičkom zdravlju djece i odraslih. Naime, vrtlarstvo vrlo pozitivno utječe na kardiovaskularni sustav i na opće fizičko zdravlje, a kad su u pitanju današnja djeca koja su okružena stresom, boravak na Grunteku dobiva puno veći smisao.

Vjerujemo da je upravo taj aspekt rezultirao izrazito pozitivnim reakcijama javnosti jer smo, u samo nekoliko mjeseci od lansiranja projekta, uistinu dobili neočekivano veliku podršku iz cijele Hrvatske. Povezali smo se s obiteljima, ali i promotorima zdrave prehrane i nutricionistima. Čuli smo osobne priče o gotovo nemogućoj stalnoj nabavi ekopovrća iz pouzdanih izvora. Također, potaknuli smo i cijelu lavinu lijepih gesta i donacija. Jednom kad se povežete sa svojim kupcima, ne možete ići ni u jednom drugom smjeru, nego u smjeru ispunjavanja zajedničkog cilja.

Hrvatski potrošači još uvijek nisu na razini EU što se tiče kupovine eko proizvoda. Primjerice, u Njemačkoj će prosječan kupac platiti 30% veću cijenu za eko proizvod, u zemljama kao što je Luxembourg ovaj postotak zna biti i između 100% i 150%, dok je u Hrvatskoj prosječan kupac spreman izdvojiti oko 10% više za eko proizvod. Ipak, lokalni interes prema zdravoj prehrani, zdravom životu i prirodnim namirnicama i proizvodima uistinu se povećava i brojke su iz godine u godinu sve bolje i bolje.

  • Po čemu se povrće uzgojeno na Grunteku razlikuje od primjerice onog kojeg možemo kupiti u Supermarketima? Zašto je po vama važno uzgajati i kupovati lokalno?

Na prvi pogled, digitalizacija poljoprivrede i pretplatnički modeli nisu pojmovi koji se vežu uz ekološki uzgoj povrća u mikro vrtovima. Ovaj je model jedinstven u svijetu i kao takav vrlo je zahtjevan iz perspektive organizacije, nabave i logistike. Dok nismo krenuli s realizacijom projekta, nismo bili svjesni kako je ekološka proizvodnja slabo zastupljena u Hrvatskoj. Primjerice, od 160.000 OPG-ova samo 4374 prakticira ekološke metode uzgoja, a razlog tomu su izrazito visoki troškovi, relativno mala količina uroda i velik rizik od nepogoda.

Vrlo je važno odvojiti pojmove lokalno i prirodno. Naravno da je poželjno kupovati lokalno zbog poticanja domaće ekonomije. Ipak, mnogi potrošači nisu u mogućnosti konzumirati proizvode koji nisu 100% prirodni jer imaju zdravstvene probleme koji ih jednostavno u tome sprječavaju. Takvim je potrošačima uistinu teško osigurati stalan izvor pouzdano prirodnog povrća. Zato Gruntek stavlja fokus na transparentan uzgoj i sve procese obrade tla, sadnje i berbe. Osim što nam je važno proizvoditi prirodno, važno nam je i podići svijest o važnosti života koji je u skladu s prirodnom.

  • Koliko je ovakav način uzgoja hrane bolji za okoliš?

Svaki oblik konvencionalnog uzgoja izravna je intervencija u kontekstu prirodnih procesa. Mijenjaju se procesi u prirodnim ekosustavima kako bi se postigao sve veći prinos u proizvodnji. Organski uzgoj i uzgoj s trajnim gredicama koje primjenjujemo na Grunteku nastoje spriječiti iscrpljivanje prirodnih resursa iz tla, a pritom doprinose očuvanju prirode i u skladu su s ciljevima o održivoj budućnosti jer smanjuju fizikalnu i kemijsku degradaciju tla, ne onečišćuju vode i potiču bioraznolikost.

Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.

Foto: Gruntek

Učitati još
Zatvori