

Od Berlinalea do ‘balkanskih Oscara’: Čejen Černić Čanak naša je filmašica koju ćete htjeti zapamtiti
Od premijere na Berlinaleu do nominacija na prvim Adriatic Film Awardsima, redateljica Čejen Černić Čanak posljednjih mjeseci uživa sjajan uspjeh svog dugometražnog filma Zečji nasip. Film je nježna i dirljiva priča o ljubavi dvoje mladića, a ne samo da je osvojio festivalsku publiku diljem svijeta, nego i otvorio važan prostor za razgovor o prihvaćanju, ranjivosti i hrabrosti da se bude svoj. A osvojio je i nas koji smo film pogledali još na zagrebačkoj premijeri (naše dojmove možete pročitati ovdje).
Povodom nominacija za Adriatic Film Awards, morali smo napokon razgovarati sa Čejen. U intervjuu nam je otkrila zašto joj je nominacija na tzv. ‘balkanskim Oscarima’ posebno značajna te kako se u svaki projekt mora – zaljubiti.

Čestitamo na nominaciji na prvim Adriatic Film Awardsima, tzv. ‘balkanskim Oscarima’! Kako ste reagirali kad ste saznali?
Hvala! Naravno da me vijest jako razveselila, tim više što je lijepo biti dio upravo prvih AFA-a.


Što za vas osobno znači to priznanje, je li vam važnije kao potvrda struke ili kao znak da film pronalazi put do publike u regiji?
Drago mi je da ljudi, bilo da je riječ o ljudima iz struke ili ljudima iz publike, film prepoznaju. Uz naš posao ruku pod ruku često idu oprečnosti; film će se istovremeno nekome jako svidjeti dok se nekom drugom neće svidjeti uopće i to je normalno.
Baš sam danas primila vijest da će se u Poljskoj zadnji petak u ovom mjesecu naš film prikazati za učenike srednjih škola u 48 kina istovremeno, u sklopu obilježavanja „Rainbow Friday“ dana, kojim slave različitosti među mladima.
Svakako bih voljela da film pronađe put do mlađe publike i u regiji.

Nominacija je naravno za vaš ovogodišnji film Zečji nasip. Velika stvar za hrvatsku kinematografiju je da je film imao premijeru na Berlinaleu. Kako je izgledalo to iskustvo, kako ste doživjeli reakcije publike i kritike?
Iskustvo Berlinalea je zaista bilo spektakularno i teško ga je ukratko prepričati. Sretna sam i zahvalna što sam imala priliku doživjeti ga. Kada su veliki festivali u pitanju mora biti prisutan i određeni faktor sreće, jer nije dovoljno imati samo dobar film, mora se više stvari posložiti da bi film na kraju bio odabran. Reakcije i publike i kritike su bile iznad očekivanja, a mnoga baš upečatljiva iskustva doživjela sam i na festivalima nakon Berlinalea. Film jako lijepo putuje svijetom, sada smo se već približili brojci od 50 festivala, a prodan je i na nekoliko teritorija.

Zečji nasip donosi vrlo intimnu, emotivnu priču o ljubavi dvojice mladića. Kako ste pristupili režiji tako nježne, ali i društveno važne teme
Svi smo osjećali zaista veliku odgovornost i bilo mi je važno temeljito se pripremiti. Dugo smo bili u probama prije samog početka snimanja. Budući da su glavni glumci mladi i ovo su im prve velike uloge, bilo je važno da izgradimo međusobno povjerenje i da se u procesu osjećaju potpuno sigurno. Film smo radili iskreno i s puno ljubavi i drago mi je da to mnogi gledatelji prepoznaju.


Vratimo se malo na početak, kada se kod vas rodila ljubav prema filmu? Sjećate li se trenutka ili filma koji vas je ‘zauvijek kupio’?
Sjećam se, naravno. U Osijeku, na početku srednje škole krenula sam u video klub i počela raditi prve filmove. Prvo sam se zaljubila u proces nastajanja, u proces stvaranja, a tek kasnije sam se počela susretati s filmovima i autorima koju su me, više ili manje svjesno, počeli odgajati i oblikovati.


Kako birate teme koje vas pokreću? Postoji li nit koja povezuje sve vaše dosadašnje projekte?
Uvijek mora postojati nešto što me intimno okupira, što me tjera da prvo zavirim dublje u sebe, a to su najčešće međuljudski odnosi i ljudska priroda. Ali ja zapravo funkcioniram vrlo jednostavno – po principu zaljubljivanja hahaha. Uvijek se moram zaljubiti; u priču, u ideju, u likove…

Nakon Berlinalea i nominacije – što slijedi? Imate li već u pripremi novi projekt ili ideju koja vas trenutačno okupira?
Baš sam se neki dan vratila sa scenarističke radionice Split Script, na kojoj sam pod mentorstvom Razvana Radulescua i Melisse De Raaf radila na scenariju za svoj idući igrani film. Tako da je novo uzbudljivo putovanje već započelo i jako sam sretna što će uz mene i ovoga puta biti Kinorama i producentica Ankica Jurić Tilić.


I za kraj, što biste poručili mladim redateljima i redateljicama koji tek ulaze u svijet filma?
Strpljenje i znatiželja jako su važni u našem pozivu. Procesi nastajanja dugometražnog filma često traju po više godina. Zato je važno raditi stvari u koje vjerujemo, jer je u suprotnom nemoguće održati slobodu i radost stvaranja.
Foto: Prosper Filipović