Moda 90-ih vs. moda danas: Je li prije stvarno bilo bolje ili smo mi postali prerazmaženi?
Moda 90-ih vs. moda danas: Je li prije stvarno bilo bolje ili smo mi postali prerazmaženi?

Moda 90-ih vs. moda danas: Je li prije stvarno bilo bolje ili smo mi postali prerazmaženi?

Modni maraton Tjedana mode je odavno krenuo, a trenutno je u fokusu posljednji – onaj u Parizu. Teaseri su krenuli tjednima prije, a fotografije i videi novih kolekcija i celebritija u prvim redovima za par sati su bili online. Ralph Lauren, američki dizajner koji je otvorio Tjedan mode u New Yorku, već na samom početku događanja imao je sedam objava na Instagram profilu koji se tiču revije. Moda danas mora biti dostupna odmah i sada, ako je moguće već prekjučer – jer već sutra nitko neće pričati o vama. Ili smo mi postali prerazmaženi i doživljavamo samo one šokantne vijesti?

Živimo u scroll & forget eri

Moda je i dalje industrija, samo što je to industrija koja se bavi estetikom, bavi se “lijepim” stvarima. Ona je dio društva i mijenja se jednako kako se mijenja ekonomsko stanje društva, zdravstveno… Ukratko, kako se mijenja društvo, ljudi – tako se mijenja i ona. Upravo modna industrija je jedna od par industrija koja itekako mora pratiti aktualnosti i konstantno se mijenjati i transformirati. A najviše je transformirala pojam “lijepo” koje danas nema isto značenje kao i prije 20-ak godina.

Givenchy, 2000. godina
Givenchy, 2000. godina

Devedesetih i ranih 2000-ih moda je imala svoje “ja”, ona je trajala, microtrendovi tada nisu ni postojali. Nije bilo Instagrama, livestreamova revija, prozor za popularnu kulturu vam je bio samo MTV i ako ga vi niste imali, religiozno ste ga gledali kod prijatelja ili susjeda. Calvin Klein je tada izbacio kampanju s mladom Kate Moss u kojoj je ona polugola – tada je to izazivalo šok, danas bi to izazvao samo još jedan scroll.

90-te vs. danas

Ako je ikada postojala era kojoj je teško udovoljiti – trenutno ju živimo. Od modne piste očekujemo šok i spektakl. Želimo se zgražati i prepričavati danima što je tko nosio, a istovremeno kad netko predstavi nešto jednostavno, klasično i lijepo, odmah nam je “meh, dosadno”. Moda služi da nas zaintrigira i ona traži iskorak iz sigurne zone. Ali opet, nekada možda nije loše “spustiti se na zemlju” i zapitati se o kakvim stvarima, kolekcijama pričamo? Vrijedi li nešto samo ako je šokantno i drugačije?

Balenciaga čips torba
Balenciaga, torba u obliku vrećiće čipsa

Je l’ Balenciaga dogurala toliko daleko da su ljudi stvarno povjerovali? I upravo u tom paradoksu leži srž današnje mode – nešto što je stvoreno da bude lijepo, sada privlači pažnju jer je šokantno. Maria Grazia Chiuri, žena koja je nedavno otišla s kreativne pozicije Diora, konstantno je bila na meti negativnih kritika zbog svojih dosadnih kolekcija. I dok to je djelomično istina (žena je jednostavno igrala po pravilima), mi smo također postali najžustriji navijači protiv lijepe ljepote.

Calvin Klein, Spring 2003
Calvin Klein, Spring 2003
Dior
Dior, 2025. godina

Otac šoka, pogotovo tijekom revija, je Alexander McQueen

Problem nije isključivo u dizajnerima ili modnim kućama. Problem kreće od nas samih, u našem prezasićenom senzibilitetu koji više ne zna prepoznati što je zapravo vrijedno. Prije su kolekcije živjele mjesecima, godinama – a neke žive još i danas. Konstantno smo gladni za nečim novim i nikada viđenim. Sve što nije spektakularno, za dva dana postaje dosadno. S druge strane, šok i spektakl se rodio davno prije, a za njegov otac je Alexander McQueen. Njegove revije su bile svojevrsni performansi, kao ona iz 1996. godine kada je model stajao na sredini piste, a roboti su prskali njenu haljinu. Ili dramatično finale s revije iz 2000. godine u kojem je u staklenoj kutiji ležala gola žena s maskom priključenom na cijev za disanje. O Armadillo cipelama nećemo ni pričati. Galliano je isto bio majstor za raskoš i čaroliju.

Gianni Versace, 1996. godina
Gianni Versace, 1996. godina
Jil Sander
Jil Sander, 2025. godina

Što bizarnije, to bolje

Kako smo ušli u eru minimalizma, ali i dalje tražimo spektakl – on nam se servira, ali bez emocije i konteksta. Neke modne kuće čak i testiraju koliko daleko mogu ići. Balenciaga se tu postavlja sama od sebe kao najistaknutija modna kuća kojoj je pošla za rukom transformacija iz šokantnog u lijepo. Vrećica od čipsa kao torba? Ručnik/haljina koja košta po par tisuća eura? “Razderane” tenisice? Nažalost, ali to je ljepota današnjice. Nemojte nas krivo shvatiti, moda ne mora uvijek biti tradicionalno lijepa. Ali imamo problem kada ona graniči s cirkusom i testiranjem granica zdravog (ne estetski lijepog) razuma.

 

Balenciaga, Spring Summer 2025.
Balenciaga, Spring Summer 2025.

Ipak, jedna modna kuća se ističe jer nudi i lijepo i šok

No, postoji kuća koja izvrsno balansira šok, spektakl i lijepo. Zapravo, ona sve te stavke objedinjuje u svojim kolekcijama. Kada gledamo njihove revije, vilica nam padne do poda, ali ne jer prodaju vrećicu od čipsa – ta kuća nas šokira na najbolji mogući način. Jer su kreacije nestvarno lijepe. U nama izazivaju strahopoštovanje i divljenje, prvo se zapitate kako je moguće da je nešto tako lijepo i kako je moguće da je realno, opipljivo? Naravno, riječ je o kući Schiaparelli koja pomiče granice na najljepši mogući način.

Klasično lijepo, je lijepo. Schiaparelli lijepo je prekrasno. A Balenciaga “lijepo” je rage baiting, na koji svaki puta nasjednemo jer kada je sve dostupno, više ništa nije dovoljno šokantno.

Schiaparelli revija
Schiaparelli revija
Schiaparelli revija

Foto: Profimedia, Spotlight

Učitati još
Zatvori