

Bahuja su suveniri s dušom koji nose boje otoka Brača. Upoznajte Mariju koja stoji iza brenda
Ako ste ovog ljeta prošetali Postirima na otoku Braču, teško da vam je mogla promaknuti Bahuja – mali, šareni kutak prepun vedrine, humora i autentičnih otočkih priča.
Smještena u srcu mjesta, Bahuja nije samo dućan ni klasična suvenirnica – ona je galerija na otvorenom, kreativna stanica, nostalgična razglednica iz djetinjstva, lokalna šala pretvorena u ozbiljan dizajnerski projekt. Iza nje stoji Marija Marković, dizajnerica i umjetnica koja se, nakon školovanja u Splitu i Zagrebu, odlučila vratiti na rodni otok i udahnuti život nečemu potpuno svome. Spoj dijalekta, dizajna i duhovitih otočkih opaski pretvorila je u brend koji je podjednako zabavio i domaće i strane goste – i ne samo to, Bahuja se već širi svijetom, torbica po torbica, razglednica po razglednica.

Što znači Bahuja?
Bahuja u doslovnom prijevodu s dijalekta znači prasica. Izraz Bahuja najčešće su koristile naše mame i none kao odgojnu mjeru upozorenja na nedolična ponašanja poput neposlušnosti, neurednosti i lijenosti, uz rečenice poput: “Ne ponošoj se ko Bahuja!”. Bahuja je u jednoj riječi izražavala nezadovoljstvo jedne “savršene” kućanice zbog neurednosti druge, najčešće prve susjede ili slučajne prolaznice, ako primjerice to jutro nije počešljala kosu ili ako susjedi lancuni (plahte) na štriku nisu snježno bijele boje. Tada bi se začulo mrmljanje: “Ih, gle vu Bahuju!”.

Za mene, Bahuja nije tako stroga već je uspomena iz djetinjstva, simbol lokalnog mentaliteta i njegove komičnosti, pa je u tom duhu i prisutna u mojim radovima.
Bahuja kaže “Ni me voja.” (Nije me volja), a budimo iskreni, tko to zapravo uvijek ima volje? U tom smislu, svi smo mi pomalo Bahuje htjeli to priznati ili ne. I da ne ostane sve na ženama, i muškarci su također Bahuji ili u jednini: Bahuj.

Kako to da si odlučila otvoriti ovakav mali kutak baš u Postirima?
Nakon završetka studija i povratka na otok Brač, radila sam poslove izvan svoje struke, a Bahuja je nastala spontano kao osobni odgovor na nedostatak kreativnog stvaralaštva. S vremenom, uz odlične reakcije publike, Bahuja se pokazala i kao potencijalna poslovna prilika. Uvidjela sam da, s obzirom na okolnosti, ako sama ne preuzmem inicijativu i ne posvetim se primarno dizajnu, na otoku nikada neću raditi ono što doista želim i volim. Tako se 2024. godine, nakon službenog otvaranja obrta Bahuja, pukom srećom ukazala prilika za otvaranje prodajnog prostora upravo u Postirima. Za mene je to značilo posebnu radost jer sam, osim one egzistencijalne dimenzije, dobila priliku predstaviti svoje radove, ljubav prema dijalektu i produkt dizajnu lokalnoj zajednici i turistima iz cijelog svijeta.
Bahuja možda jest mali kutak, ali već drugu godinu zaredom raste i odlazi po cijelom svijetu noseći sa sobom autentični komadić otoka Brača i našeg življenja.

Što se sve može pronaći u tvom umjetničkom kutku?
U mojem umjetničkom kutku mogu se pronaći različiti autentični radovi od ilustracija do torbi, razglednica, narukvica i malih suvenira, svi prožeti duhom otoka i Bahuje. Tu su uokvirene ilustracije koje na jednostavan i humorističan način opisuju bahuje i njihova svakodnevna ponašanja, ali i ilustracije s motivima otoka, mora, zalazaka sunca i Postira, u već prepoznatljivim bojama Bahuje. Bahuja borše i Bahujica boršice koje sama šivam i dizajniram s originalnim Bahuja uzorkom, spoj su moje ljubavi prema ručnom radu i produkt dizajnu.

Poseban naglasak stavljam na čistoću forme, kvalitetu materijala i izrade, kao i na funkcionalnost samih torbi. Kod Bahuje možete pronaći i razglednice s raznim vizualima motiva otoka i Postira ali i one s dijalektalnim porukama ljubavi u ljetnom duhu poput: “ Volin te ko hlodnu dinju.”. Tu su i ilustracije u obliku piktograma, koje sam odlučila primijeniti na ugravirane narukvice s raznobojnim koncima, kako bi svatko mogao sam dati svoje značenje onom simbolu kojeg odabere. Neizostavni su i Bahuja magneti u obliku ilustracija razigranih boja s natpisom Postira te privjesak u obliku plave svinje tj. Bahuje s natpisom “Ni me voja”, za sve one koji žele to jasno i veselo poručiti svijetu.

Kako reagiraju gosti i turisti, što se najviše kupuje?
Reakcije domaćih i stranih gostiju gotovo su uvijek ispunjene oduševljenjem i pohvalama na račun originalnosti ideje i radova, što ih ugodno iznenadi, osobito u moru komercijaliziranih suvenira. Najčešći komentar koji čujem, bez obzira na to dolaze li iz Hrvatske ili inozemstva, jest: „Napokon nešto autentično.“, a spoznaja da osoba s kojom komuniciraju je ujedno i ona koja sve radove stvara ih dodatno iznenadi. Ono što je meni osobno najljepše jest trenutak kad se približe Bahuji, te nakon pola minute razgledavanja, osmijeh im se spontano pojavi na licu. Nakon toga gotovo uvijek slijedi pitanje na različitim jezicima “Što je Bahuja?” ili “Što znači “Ni me voja”?. Nakon što objasnim značenje Bahuje i stavim ga u kontekst, ljudi se ne samo nasmiju, nego se među sobom odmah počinju nazivati bahujama. Pokazalo se da svaki narod zapravo poznaje svoju Bahuju.

Ne biste vjerovali, ali stranci jednako kao i domaći turisti kupuju narukvice s natpisom “Ni me voja”, koje su ovo ljeto posebno popularne, kao i ilustracije s dijalektalnim natpisima! To mi je bilo posebno ugodno iznenađenje jer mi je pokazalo da iskrenost i originalnost u stvaranju zaista briše sve granice koje bi se mogle činiti kao prepreka u razumijevanju poput npr. dijalekta. Velike Bahuje ali i one mlađe, najčešće se počaste torbama i torbicama – a nerijetko se vrate i po još jednu, kao dar za prijateljicu.
Mlađi posjetitelji uvijek su oduševljeni bojama i ilustracijama, a posebno su sretni kad otkriju da su i oni pomalo bahuje, oni odmah prepoznaju vedrinu i dječju radost koju brend nosi u sebi.

Koji su ti planovi nakon sezone?
Nakon sezone uvijek slijedi smirenje u intenzitetu rada, ali počinje novo stvaranje i dovršavanje onoga što je bilo na čekanju prije ljeta. Zima je vrijeme za realizaciju novih ideja i proizvoda koji mi se već vrzmaju po glavi. U procesu sam otvaranja službenog webshopa, jer se za sada online prodaja vrši putem Instagram profila pa je i to nešto što je u stilu prave bahuje, u realizaciji već neko vrijeme. Zimi također radim na projektima s klijentima u području grafičkog dizajna i ilustracije, pa se uvijek pojave i novi zanimljivi projekti ili dovršavam već započete.
Kako god, ljeto uvijek dođe puno brže nego što očekujem, pa je borba između “Ni me voja.” i “Moram” uvijek prisutna, ali da nije tako, Bahuja se vjerojatno ne bi ni zvala Bahuja.