Bijenale tekstilne umjetnosti razlog je više zašto želimo posjetiti Sloveniju. Izložena djela su fascinantna
Bijenale tekstilne umjetnosti razlog je više zašto želimo posjetiti Sloveniju. Izložena djela su fascinantna

Bijenale tekstilne umjetnosti razlog je više zašto želimo posjetiti Sloveniju. Izložena djela su fascinantna

BIEN je Bijenale tekstilne umjetnosti koji se svake dvije godine održava na različitim lokacijama u slovenskim regijama Gorenjska i Goriška. Program uključuje izložbu suvremene tekstilne umjetnosti te popratne stručne i iskustvene sadržaje koji istražuju pozitivan utjecaj tekstilnog stvaranja na pojedince i zajednicu. Potrajat će sve do 14. kolovoza, a glavno mjesto održavanja je Layerova kuća u Kranju. Uključuje i popratna događanja priređena u Škofji Loki, Idriji, Novoj Gorici, Gorici, Tržiču i Jesenicama.

Umjetnički program pod nazivom Zrak kustosirao je hrvatski umjetnik Lovro Ivančić, koji na Bijenalu sudjeluje od njegova osnutka, no prvi puta u ovoj ulozi. BIEN predstavlja 80 međunarodnih i slovenskih kolektiva, umjetnika, stvaratelja i istraživača te 200 studenata tekstilne umjetnosti i dizajna.

BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025
Lovro Ivančić
BIEN 2025

Zrak: Nevidljiv, ali ključan element

Ovogodišnji BIEN usmjerava pozornost na zrak – nevidljiv, ali ključan element života, naš prvi dom koji nas prati od rođenja do smrti. Iako sveprisutan, zrak je danas i politički, zagađen, kontroliran i nejednako dostupan. Stoga, bijenale otvara važno, radikalno pitanje: Što znači disati – zajedno – danas?

Središnja tema Zrak prožima se kroz razmišljanja o disanju, protoku, slobodi, zagađenju, političkoj kartografiji i brojkama. U svojoj kustoskoj koncepciji Ivančić naglašava važnost prostorne specifičnosti, intuicije i estetike, uspostavljajući dijalog između umjetničkih djela i samih izložbenih prostora – od palače Lantieri u Gorici, rotunde Slovenskog narodnog kazališta Nova Gorica, gradske tržnice u Jesenicama, rudarskih instalacija i obnovljene Topilnice Hg u Idriji, preko kapele dvorca u Škofjoj Loki do kuće obitelji Crobath, koja dočekuje posjetitelje na ulazu u staru jezgru Kranja.

BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025

Oni su slušali priče

Neki umjetnici istraživali su zrak kao sjećanje, trag ili duhovnu prisutnost. Drugi su ga vidjeli kao političko stanje, oblikovano ratom, radom i nejednakošću. Ostali su mu pristupili kroz rituale, sporost, brigu i dugi protok vremena ugrađen u tkaninu, istaknuo je u svom govoru Ivančić.

Upravo zbog toga, cilj Bijenala bio je stvoriti niz atmosfera, usklađenih s poviješću gradova, prostorima i umjetnicima. Izložbeni prostori, od javnih zgrada do napuštenih tvornica, sada dišu drugačije, noseći zrak oblikovan stoljećima. Umjetnici su slušali te priče i na njih odgovorili svojim radovima.

BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025

Disati zajedno ili nikako

Koliko vrijedi zrak koji udišemo? Tko ga posjeduje, tko njime upravlja, i tko ima pravo na njegovu čistoću? Na ovogodišnjem Bijenalu tekstilne umjetnosti zrak postaje više od nevidljivog elementa – postaje medij, arhiv, politička sila i duhovna veza.

Kustos Lovro Ivančić poziva nas da zrak promatramo kao “prvi tekstil”  – nevidljivo vlakno koje nas obavija pri rođenju, ispunjava naša pluća, prenosi naše glasove i utjelovljuje naš dah. Kroz umjetnička djela istražuje se kako tekstil može uhvatiti ono što ne možemo vidjeti: toksične oblake, dah predaka, sjećanja, tugu.

BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025

Ono što se zadržava i ono što se otpušta

Izložba otvara važna pitanja: U svijetu koji sve više udiše kroz filtre, gdje ratovi pretvaraju zrak u oružje, a ekologiju u luksuz, može li tekstil pružiti prostor za kontemplaciju, povezanost i otpor? U tkaninama se zadržavaju mirisi, prašina, toplina tijela – one svjedoče povijesti, radu i odnosima. Tekstil tako postaje senzor, filter, ali i politički čin: krpa koja pamti, zastava koja protestira, veo koji skriva i otkriva.

Disati zajedno ili nikako, poručuje BIEN, podsjećajući nas da je zrak zajedničko dobro, duboko isprepleten s našim tijelima, gradovima i budućnošću. U vremenu klimatske krize i digitalne dematerijalizacije, poziv na osluškivanje zraka postaje čin pažnje, ali i otpora.

BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025

Istaknuti sudionici

Na BIEN-u 2025 sudjeluju istaknuta imena suvremene tekstilne umjetnosti, među kojima su slovenska umjetnica Eta Sadar Breznik, norveški autor monumentalnih instalacija John K. Raustein, Irkinja Marielle MacLeman s radovima od dotrajalih tkanina, Jakup Ferri s razigranim tekstilnim crtežima, Šveđanka Ellen Dynebrink s digitalno inspiriranim patchworkom i Dankinja Signe Emdal sa skulpturama koje evociraju samoodržanje.

Svoj rad ponovno predstavljaju i članice kolektiva Kreativnice iz Škofje Loke, koje pripremaju instalaciju za rudarske pogone u Idriji. U istom prostoru izlaže i nizozemski kolektiv IPIHAN, poznat po site-specific radovima u napuštenim zgradama. Detaljna lista umjetnika na linku.

BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025
BIEN 2025

Lokacije koje vrijedi posjetiti

Ovogodišnji BIEN odvija se u nekoliko gradova zapadne Slovenije, od kojih svaki nosi vlastitu priču o industriji, kulturi i transformaciji – ujedinjeni kroz zrak, tekstil i suvremenu umjetnost. Središte Bijenala je Kranj, ujedno i dom Kuće Layer, kulturnog centra u kojem je cijela priča i započela. Kuća Layer danas djeluje kao glavna informacijska točka festivala, ali i kao prostor susreta s umjetnošću kroz galerije, umjetničke rezidencije i ugodni kafić koji pulsira lokalnim životom.

Nedaleko se nalaze i Jesenice, grad snažno obilježen svojom prošlošću kao željezarsko središte. Danas je to mjesto velikog potencijala, koje traži nove identitete izvan industrijskog nasljeđa, te kroz umjetnost i kulturu otvara vrata budućnosti. Idrija, grad poznat po čipki i rudarskoj povijesti, nudi jedinstveni spoj tradicije i ekologije. Njezina povijest isprepletena je s tekstilom, ali i s pitanjima rada, tijela i okoliša, temama koje Bijenale kroz umjetnost oživljava.

Škofja Loka, srednjovjekovni gradić s bogatom poviješću i živom scenom suvremene tekstilne umjetnosti i obrta, mjesto je gdje se baština i suvremenost ne sukobljavaju, već međusobno nadopunjuju kroz finu nit ručnog rada i novih interpretacija. Na samoj granici Slovenije i Italije, Nova Gorica i Gorizia ove godine zajednički nose titulu Europske prijestolnice kulture. Ove dvije povezane, ali i povijesno razdvojene sredine, simbol su kulturnog dijaloga, zajedničkog disanja i otvaranja prostora suradnji, i doslovno i simbolički. Više informacija o lokacijama i izložbama dostupno je na linku.

Foto:Maša Pirc

Učitati još
Zatvori