Inspirativni govori, smijeh i neprocjenjive lekcije: Tjedan financijske pismenosti osvojio publiku
Inspirativni govori, smijeh i neprocjenjive lekcije: Tjedan financijske pismenosti osvojio publiku

Inspirativni govori, smijeh i neprocjenjive lekcije: Tjedan financijske pismenosti osvojio publiku

Inspirativni govori, rasprave o ključnim financijskim temama i dobra zabava obilježili su treći Tjedan financijske pismenosti. Zagreb je na četiri dana postao središte financijskog obrazovanja, okupljajući stručnjake, poduzetnike, mlade i širu javnost s ciljem podizanja financijske svijesti i osnaživanja građana za donošenje informiranih odluka o osobnim financijama. Ekonomski fakultet – Zagreb još je jednom potvrdio svoju ključnu ulogu u obrazovanju svih generacija o financijama, a Tjedan financijske pismenosti dokazao da nije samo događaj, već pokret koji mijenja način na koji razmišljamo o novcu i životnim izborima!

Više od 1600 sudionika okupilo se na Tjednu financijske pismenosti, od 18.-21.ožujka, kako bi sudjelovali u raznovrsnom programu koji je uključivao inspirativna predavanja, dinamične panel-rasprave, interaktivne radionice, edukativne aktivnosti i festival. Kroz četiri dana intenzivnog programa, sudionici su imali priliku učiti od vodećih stručnjaka, dijeliti iskustva i razmjenjivati ideje.

Pitanje više nije trebamo li znati više o novcu, već možemo li si priuštiti da ne znamo?. Ako je suditi prema ovogodišnjem entuzijazmu i odazivu, odgovor je jasan – financijska pismenost postaje ključ uspjeha u svakodnevnom životu.

Tjedan financijske pismenosti

Od održive gastronomije do umjetne inteligencije: Raznolike teme koje su obilježile Tjedan

U četiri dana otvorene su mnoge važne teme – od održive gastronomije, umjetnosti i sporta, preko poduzetništva, pa sve do Trumpove politike i utjecaja umjetne inteligencije na poslovanje ii osobne financije prosječnog čovjeka. Panelisti i predavači suočili su se s gorućim pitanjima suvremenog društva, razbijali mitove i nudili praktična rješenja.

Otvorenje uz knjigu i financijsku igraonicu

Tjedan financijske pismenosti započeo je u utorak Festivalom financijske pismenosti koji se održavao kroz četiri dana na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i predstavljanjem knjige Velimira Šonje Mirovine za 21. stoljeće. Istog dana, u Moneterri – muzeju novca Hrvatske narodne banke – održana je prva Financijska igraonica za djecu i roditelje. Kroz čitanje slikovnice Slonić Miro, interaktivne igre i obilazak muzeja, mališani su na zabavan način učili o štednji, ulaganju i odgovornom upravljanju novcem.

FLxTalk: Inspiracija za Generaciju Z

Srijeda je donijela Financial Literacy x Talk, energičan i dinamičan format koji je okupio mlade željne znanja i inspiracije. U Urania – prostoru kreacije, uz motivirajuće govore i panel-rasprave, prisutni su imali priliku čuti priče onih koji su svojim financijskim odlukama oblikovali vlastite uspjehe. Atmosfera je bila nevjerojatna, a energija u dvorani zarazna.

Večer su otvorili izv. prof. dr. sc. Ljubica Milanović, prodekanica za studijske programe, komunikaciju i digitalizaciju na Ekonomskom fakultetu u Zagreb, izv.prof.dr.sc.Luka Korlaet, zamjenik gradonačelnika, u ime pokrovitelja Tjedna, Grada Zagreba i izv. prof. dr. sc. Dajana Barbić, organizatorica Tjedna, dok su inspirativni govornici publiku držali prikovanom za sjedala.

Tjedan financijske pismenosti
Tjedan financijske pismenosti
Tjedan financijske pismenosti

Iskustva iz raznih branša

Mario Mandarić podijelio je svoj fascinantan put do prestižne liste Forbes 30 Under 30, dok je Magda Milas govorila o budućnosti blockchaina, umjetne inteligencije i decentraliziranih financija (DeFi). Zamjenik gradonačelnika Zagreba, izv. prof. dr. sc. Luka Korlaet, otkrio je zabrinjavajuće podatke o stambenom pitanju u Zagrebu i predstavio inovativne modele najma.

Josip Kljaković Gašpić naglasio ključnu ulogu osiguranja u postizanju dugoročne financijske sigurnosti i zaštite od nepredvidivih životnih okolnosti dok je dr.sc. Lana Žaja istaknula je kako umjetna inteligencija nije prijetnja čovječanstvu, već alat alat koji nam može pomoći u optimizaciji posla i svakodnevnog života.

Tjedan financijske pismenosti
Mario Mandarić
Tjedan financijske pismenosti
Dajana Barbić
Tjedan financijske pismenosti
Luka Korlaet
Tjedan financijske pismenosti (3)
dr.sc. Lana Žaja

Na kraju, sudionici su uživali u opuštenoj atmosferi Bites & Talks druženja, gdje su u neformalnom okruženju imali priliku povezati s predavačima, razmijeniti iskustva i produbiti rasprave uz dobru hranu i još bolju atmosferu.

Tjedan financijske pismenosti (6)

Akademije financijske pismenosti: Znanje koje ostavlja trag

Četvrtak je bio posvećen edukaciji. Akademija financijske pismenosti za odrasle i Akademija za mlade pružile su sudionicima konkretne alate i znanja za donošenje boljih financijskih odluka. Od osnovnih pojmova do naprednih strategija ulaganja, edukacije su pokrile širok spektar tema. Svi polaznici dobili su i besplatni primjerak edukativne brošure Novac govori: Priručnik financijske pismenosti za građane koji možete besplatno preuzeti na stranici Tjedna financijske pismenosti.

Tjedan financijske pismenosti
prof. dr. sc. Sanja Sever Mališ

Regionalna konferencija: Financijski IQ na djelu

Vrhunac Tjedna bila je 3. Regionalna konferencija financijske pismenosti pod nazivom Financijski IQ: Pametne financije kao odgovor na suvremene probleme. Atmosfera je bila izvrsna, rasprave duboke i aktualne. Paneli su otvarali važne teme, a sudionici su iz prve ruke mogli čuti konkretne savjete kako donositi bolje financijske odluke.

Konferenciju je otvorila dekanica EFZG-a, prof. dr. sc. Sanja Sever Mališ, istaknuvši kako je financijska pismenost ključna za osnaživanje građana. Gordan Šumanović, predsjednik Uprave Raiffeisen mirovinskih fondova, naglasio je kako Tjedan financijske pismenosti do sada obuhvatio više od 2500 osoba.

Izv. prof. dr. sc. Dajana Barbić naglasila je kako cilj Tjedna nije samo podučavati o novcu, već osnažiti građane da prepoznaju prilike, izbjegnu financijske zamke i preuzmu kontrolu nad svojim financijama. Ministar financija, izv. prof. dr. sc. Marko Primorac, otkrio je kako je Hrvatska druga u EU po ulaganju u kriptoimovinu te istaknuo potrebu za dugoročnim financijskim planiranjem.

Tjedan financijske pismenosti

71% građana povezuje novac sa sramom ili zavišću

Guverner HNB-a, prof. dr. sc. Boris Vujčić, upozorio je na rast rizičnih ulaganja te predstavio novu Odluku o kriterijima kreditiranja koja stupa na snagu 1. srpnja 2025. Dr.sc. Ante Žigman, predsjednik Upravnog vijeća Hanfe, naglasio je kako  financijsko opismenjavanje nije samo zadatak regulatora i institucija poput Hanfe, HNB-a i Ministarstva financija, već j ključno da se u proces aktivno uključe i obrazovne institucije, ali i mediji, koji imaju značajnu ulogu u podizanju svijesti građana.

Poseban interes izazvalo je istraživanje Addiko banke koje je predstavila Petra Bašić Jantolić, izvršna direktorica razvoja poslovanja s klijentima. Rezultati su pokazali da 71% građana povezuje novac sa sramom ili zavišću, dok samo 36% redovito razgovara o financijama s bliskim osobama. Šokantan podatak – 20% građana ima svoj tajni fond o kojem njihov partner ne zna ništa.

Paneli koji su pokrenuli diskusiju

Na konferenciji su održane i tri panel-rasprave koje su okupile vodeće stručnjake iz financijske industrije, gospodarstva i poduzetništva. Na panelu Globalni trendovi, lokalni izazovi: Kako ekonomski čimbenici, AI i tehnologija oblikuju naše novčanike, Luka Babić, član Uprave iz Croatia osiguranja, Boris Drilo, član Uprave iz Hrvatskog Telekoma, ekonomski analitičar Damir Novotny, Zoran Stanković, član Uprave iz Atlantic Grupe i Renata Vujasinović, country managerica iz Visa Europe raspravljali su o transformaciji financijskog sektora u digitalnom dobu.

Babić je istaknuo kako je konferencija izvrsna prilika za konstruktivnu raspravu o utjecaju globalnih i lokalnih trendova na digitalizaciju i inovacije u svim sektorima, pa tako i u osigurateljnom sektoru u Hrvatskoj i regiji. “Kako bi se dodatno približili razvijenim zapadnim tržištima, važno je da se prilikom razvoja proizvoda prepoznaju trendovi i potrebe tržišta. Tako je primjerice razvijeno Cyber osiguranje kojim kao prvo osiguravajuće društvo u Hrvatskoj poduzetnicima pružamo financijsku i operativnu podršku u rješavanju posljedica cyber napada koji su u stalnom porastu.”, izjavio je.

Tjedan financijske pismenosti
Eva Horvat, Luka Babić, Boris Drilo, Zoran Stanković, Renata Vujasinović, Damir Novotny

Komentirali su i Trumpa

Zoran Stanković je naglasio neophodnost kvalitetnog korporativnog upravljanja, ali i opreza koji je neophodan zbog potencijalne zlouporabe ili pogrešne uporabe tehnologije. “Vjerujem da su sudionici konferencije, a ponajprije studenti, dobili relevantne informacije koje će im pomoći kako u studiranju tako i u razvoju poslovnih karijera.“, rekao je Stanković. Vujasinović je naglasila da je Visa predana unaprjeđenju financijske pismenosti. “Kroz edukaciju i tehnologiju, nastojimo osnažiti ljude da donose informirane financijske odluke i grade sigurniju budućnost. Vjerujemo da financijska pismenost nije samo temelj osobne sigurnosti, već i ključan pokretač gospodarskog rasta”, izjavila je. Drilo je podijelio uvide o utjecaju umjetne inteligencije na transformaciju poslovanja te predstavio svoje viđenje ESG pristupa usmjerenog na održivost i energetsku učinkovitost. Novotny se osvrnuo na utjecaj Trumpove politike na Europu i zaključio “Moramo se naviknuti na nestabilnost, a ne na stabilnost i moramo se naviknuti da će biti inflacije te da će veliki ekonomski igrači poput Kine i SAD-a igrati igre koje nisu nužno u korist Europe” .

Od umjetnika do poduzetnika: Financijska pismenost ključ uspjeha za sve

Panel Od umjetnika do poduzetnika: Financijska pismenost ključ uspjeha za sve donio je inspirativne priče poduzetnika i kreativaca, među kojima su bili Pamela Badžek, influencerica i vlasnica brenda August Studio, poslovna savjetnica Kristina Ercegović, Nataša Kapetanović, predsjednica Uprave iz GRAWE Hrvatska, likovni umjetnik Stjepan Šandrk i sportski direktor Igor Vori. Na panelu se raspravljalo o financijskim problemima s kojima se susreću različite profesije, poput nestabilnih prihoda, kao i o potrebi za financijskim obrazovanjem.

Tjedan financijske pismenosti

“Dobro vođena karijera otvara put slobodi

Šandrk se osvrnuo na monetizaciju umjetnosti i istaknuo kako bi svaki umjetnik trebao biti barem u jednakoj mjeri i poduzetnik – osobito u današnje vrijeme. “Ne mislim da bismo se svi trebali komercijalizirati ili podilaziti publici, ali dobro vođena karijera otvara put slobodi, osobnom rastu i gotovo neograničenim mogućnostima”, rekao je. Komentirao je utjecaj tehnologije na umjetnost i istaknuo da tehnologija nije samo omogućila umjetnicima da komad digitalne umjetnosti – bilo da je riječ o slici, zvuku ili videu – upakiraju u token kojim se trguje. Ona donosi daleko širu perspektivu: mogućnost digitalizacije i stavljanja na tržište svega što se može zapisati kao pametni ugovor upakiran u token. “Na pamet mi padaju katastar, izdavanje osobnih digitalnih dokumenata, ugovori o osiguranju, ulaznice, intelektualno vlasništvo svih vrsta, rezervacije, digitalni kolekcionarski predmeti”, naveo je Šandrk, ukazujući na potencijal koji daleko nadilazi svijet umjetnosti. “Već sada svjedočimo umjetničkim kolekcijama NFT sličica kojima se trguje ne samo na digitalnim burzama, već i preko renomiranih aukcijskih kuća poput Sotheby’sa i Christie’sa. U budućnosti vidim tokenizirane umjetnine, certifikate za svaku umjetninu na blockchainu i digitalizaciju svih burzi”, zaključio je Šandrk, naglašavajući da bi blockchain tehnologija mogla donijeti revoluciju u način na koji razmišljamo o vlasništvu i trgovanju. Ercegović je govorila o važnosti financijske edukacije za poduzetnike i naglasila kako je i najveći problem pretvorba financijskog znanja u odgovorno financijsko ponašanje. Poručila je svim poduzetnicima da se educiraju i vjeruju u sebe.

Tjedan financijske pismenosti
Kristina Ercegović, Nataša Kapetanović

Badžek je istaknula ključnu ulogu društvenih mreža u razvoju poslovnih pothvata. Naglasila je da su za velik broj influencera društvene mreže prirodan most prema poduzetništvu, no pritom je istaknula jedan presudan uvjet – povjerenje publike. “Poduzetnički pothvat logičan je korak za mnoge influencere, ali samo ako iza sebe imaju publiku koja im vjeruje. Da biste to postigli, morate svoj influencerski posao raditi odgovorno. Kada imate publiku koja vas voli i vjeruje vam, onda će voljeti i ono što radite te vjerovati da je proizvod koji nudite zaista kvalitetan”, poručila je Badžek.

Svi se suočavamo s nepredvidim situacijama

Vori je podijelio s publikom svoje iskustvo kada je proveo 10 mjeseci bez prihoda te istaknuo kako je financijska edukacija osim zbog neizvjesnosti prihoda nužna za profesionalne sportaše jer često raspolažu s velikim količinama novca, koje ne znaju gdje usmjeriti pa najčešće kupuju nekretnine jer im se one čine kao opcija koju najbolje poznaju. Kapetanović je naglasila kako se, bez obzira na profesiju, svi suočavamo s nepredvidivim situacijama. “U takvim trenucima osiguranje osigurava kontinuitet i financijsku stabilnost”, poručila je. Posebno je upozorila na čestu zabludu da je osiguranje potrebno tek kad se dogodi nepredviđena situacija. “Tada je već kasno. Osiguranje je jedini financijski alat koji morate imati prije nego što vam zatreba”, istaknula je.

Tjedan financijske pismenosti
Pamela Badžek

Održiva potrošnja i potrošačke navike bili su u fokusu panela Između luksuza i minimalizma: Put prema održivoj potrošnji, gdje su svoja razmišljanja podijelili dizajnerica i vlasnica brenda Krie design, Kristina Burja, arhitekt i suosnivač studija 3LHD, Marko Dabrović, Ana Ruža Jurman, managerica za brend Porsche iz Porsche Inter Auto, Ivanka Mabić Gagić, izvršna direktorica iz Aleph Croatia.

Nužno je educirati stanovništvo

Ana Ruža Jurman istaknula je kako održivost danas nije izbor. “To je zadatak i cilj pogotovo kada razgovaramo o globalnim kompanijama.” Postavila je pitanje ‘Što zapravo proizvod čini luksuznim?’ i navela kako je dugotrajnost proizvoda upravo jedno od najvažnijih obilježja. “Porsche  postoji preko 75 godina, a  70% naših vozila i dalje je na cesti. Ti proizvodi su trajni i mi vas ne potičemo na kupnju novog vozila već na održavanje postojećeg i da je ono s vama kroz generacije.” Također, u kontekstu donošenja održivijih potrošačkih odluka osvrnula se na nužnost dodatne edukacije stanovništva u vidu elektromobilnosti, te istaknula kako Porsche aktivno radi na tome, kao i na dodatnim ulaganjima u samu infrastrukturu.

Tjedan financijske pismenosti
Ana Ruža Jurman

Kristina Burja govorila je o tome kako je održivost posljednjih godina ušla u modu, međutim kako ni to nije dovoljno obzirom da je tekstilna industrija i dalje 3. najveći zagađivač na svijetu. “Mi smo ti koji kreiramo potrošnju, mi smo ti koji kreiramo potražnju. Promjena potrošačkog mindseta može se postići, ali to treba pratiti i razvoj zakonodavstva koje će reći ‘Sada je dosta’ kao što je to bilo u slučaju duhanskih proizvoda.”

“Nove generacije imaju nove vrijednosti”

Ivanka Mabić Gagić osvrnula se na digitalno oglašavanje i rekla kako je ono na razini EU posljednjih godina značajno postroženo i kako korisnik danas na društvenim mrežama ima puno više snage nego što je imao prije. Spomenula je i promjenu u navikama i ponašanju Gen Z generacije; “Nove generacije imaju nove vrijednosti kao što je ekonomičnost i fleksibilnost i nemaju tako izraženu potrebu da posjeduju stvari; niti stanove niti aute, kao ranije generacije. Vjerujem da će razvojem AI-a mijenjati potrebe i način na koji živimo i vjerujem kako regulatorni sustav i zakonodavstvo bude poticalo cirkularnu ekonomiju da će nastajati mnoge platforme koje će nuditi mogućnost kupnje secondhand proizvoda i preprodaje, od fashiona do mobitela i gadgeta.” Dabrović je govorio je o donošenju održivih potrošačkih odluka iz perspektive rješavanja stambenog pitanja. “Gradi se nevjerojatna količina građevina koje ne trebamo, jer su ljudi odlučili štedjeti u nekretninama. U Zagrebu postoji preko 50 000 praznih stanova, a broj takvih stanova u cijeloj Hrvatskoj je puta 10. Koliko je samo stanova na obali koji su tokom zime potpuno prazni.” “Kao društvo razvijamo se u potpuno neodrživom smjeru.”, zaključio je Dabrović.

Tjedan financijske pismenosti
Ivanka Mabić Gagić, Ana Ruža Jurman, Marko dabrović, Kristina Burja

Osim vrhunskih panela i rasprava, 3. Regionalna konferencija financijske pismenosti donijela je i nezaboravan završetak! Sudionici su uživali u opuštenoj atmosferi Bubbles & Business druženja, gdje su uz čašu pjenušca nastavili umrežavanje i razmjenu ideja. Za vrhunsku glazbenu podlogu pobrinuo se DJ Butterfly, stvarajući savršeni spoj poslovnog i zabavnog.

Inspiracija koja ostavlja trag

Tjedan financijske pismenosti ponovno je dokazao da financijsko obrazovanje nije privilegij, već nužnost. Ovdje se ne dolazi samo učiti – dolazi se dijeliti iskustva, povezivati i i graditi bolju financijsku budućnost.

Foto: PR

Učitati još
Zatvori