Povijesna dodjela Oscara zbog koje Južna Koreja slavi: Zašto je pobjeda Parazita tako važna?

Povijesna dodjela Oscara zbog koje Južna Koreja slavi: Zašto je pobjeda Parazita tako važna?

Dodjele Oscara za mnoge od nas su događanja koja se ne propuštaju. Tijekom 92 godine postojanja, američka Akademija postavila se kao nezaobilazna institucija koja potvrđuje vrijednost nekog filma, redateljskog, glumačkog ili producentskog rada. Tako je barem nekada bilo.

Posljednjih su se godina Oscari primarno fokusirali na politički aspekt svog postojanja i postali platforma za širenje svijesti oko gorućih političkih pitanja poput jednakosti spolova, rasizma, prava LGBTQ zajednica. Glumačka elita počela je koristiti svoj utjecaj za društvenu promjenu, ali još uvijek su glavne nagrade svečanosti odlazile u ruke ionako etabliranih filmskih kreativaca, ponekad i pod krinkom političke korektnosti.

Upravo je zato sinoćnja dodjela Oscara važna. Bong Joon Ho svojim je Parazitom ušao u povijest i to ne samo zato što se radi o azijskom filmu zbog kojeg bi se Akademija mogla braniti da ne isključuje nikoga (unatoč jednoj nominiranoj Afroamerikanki i niti jednoj nominiranoj redateljici). Ušao je u povijest zato što baš nitko nije očekivao da će pobijediti gigante iza kojih stoji čitavi klasični Hollywood i zato što baš nitko nije pokušao opovrgnuti dominaciju ove drame.

Bong Joon Ho nije ‘uspio’ zato što nije bijele rase, već zato što je dogurao do najvažnije filmske nagrade s filmom srednje produkcijske kuće, obaveznim titlovima i glumcima koji ne ‘izlaze iz svake paštete.’ Možda je i najveći adut filma bio on sam kao ime u filmskom svijetu. Ipak se radi o redatelju poznatom po filmovima Okja, Mother i Memories of Murder. Sve je to zajedno djelovalo kao da je nemoguća misija gurnuti Parazit s filmskog festivala u Cannesu do Dolby Theatrea u Los Angelesu. Iako je Parazit od samog početka glasio kao najkvalitetniji film, u startu ga se za glavnu nagradu otpisalo u konkurenciji s ‘očekivanijim’ pobjednicima poput 1917 i Once Upon A Time in Hollywood.

Južna Koreja slavi

Bong je ispisao povijest nekoliko puta tijekom noći. Donio je prvi Oscar Južnoj Koreji uzevši nagradu za najbolji originalni scenarij, a zatim je postao prvi Korejac i drugi Azijat koji je osvojio nagradu za najboljeg redatelja. Večer je kulminirala nagradom za najbolji film i Parazit je svojoj zemlji porijekla donio ukupno četiri prestižna Oscara.

U Južnoj Koreji euforija traje od prvog zlatnog kipića kojeg je redatelj donio zemlji. Hashtagovi #Parasite i #directorBongJoonHo ne prestaju izlaziti iz trendinga. U sve su se uključila politička imena pa je tako predsjednik Južne Koreje Moon Jae-in na Twitteru odmah poručio: „Parazit je dotaknuo umove pričom koja je doista korejska. Film je smiješan i tužan. Osvježavajuć je i genijalan kao društvena poruka. Tjera nas da razmislimo o inspiraciji i snazi – u jednog filmu.“

Javila su se i vodeće političke stranke u zemlji, a glavna politička struktura javno je poručila da se „otvorilo novo poglavlje korejskog filma“ i da je pobjeda „povijesni događaj koji ilustrira da je korejski film dosegnuo svjetske standarde te da dokazuje snagu Korejaca i korejske kulture.“

Neki su političari nazivali redatelja i njegov film “čudom”, a brojni mediji spremaju specijale o njegovom životu i nastanku filma.

Ilustracija bogatih i siromašnih – najveći uspjeh Parazita

Parazit je teško odrediti žanrovski pa tako redatelj miješa elemente drame, komedije, horora i trilera. Glazbena podloga usklađena je do savršenstva s onim što vidimo, a svaka glumačka izvedba je bolja od druge. Najveća moć Parazita je njegova priča. Bong Joon Ho govori o klasnim razlikama, jazu siromašnih i bogatih – onih koji žive u pomalo mitskoj i hladnoj kući iz snova i onih koji doslovno preživljavaju u smradu kanalizacije.

Ozbiljna tema, jedan od najvažnijih društvenih problema današnjice, nije prikazana onako kako bi inače očekivali. Bong u Parazitu niti u jednom trenutku ne zalazi u patetiku, iako je priča tužna, i ne zaziva sažaljenje nad onima koji žive kao likovi u filmu, iako bi mnogi posegnuli upravo za tom tehnikom pričanja priče. Štoviše, poigrava se motivima likova, ne dopušta da ih odredi samo klasno pitanje i svakom daje njegovu osobnost. Tu je i činjenica da ova drama o klasnim razlikama nekoliko puta tijekom filma apsolutno šokirala twistovima.

Način na koji progovara o problemu upravo je najjača strana Parazita.

Bong Joon Ho autor je i drugih fantastičnih filmova, a u nastavku smo izdvojili njegova najbolja postignuća uz Parazit.

Memories of Murder

Još je 2003. godine Bong predstavio publici potresnu priču o prvom serijskom ubojici u povijesti Južne Koreje. Film prati dva detektiva s potpuno različitim karakterima i metodama dok pokušavaju razrijeđiti niz ubojstva.

The Host

U filmu The Host također glume Bongovi miljenici Song Kang-ho i Bae Doona, a radi se o fantasy filmu u kojem čudoviše otima djevojku na što njezin otac kreće u pothvat kako bi ju spasio. Film je bio hit u Južnoj Koreji, a zaradio je i popriličan hype u SAD-u.

Mother

U filmu Mother, koji je također dobio hvalospjeve publike u Južnoj Koreji, Bong priča o samohranoj majci i njezinom sinu kojem je smješteno ubojstvo djevojke. Baš kao Parazit, i ovaj je film miks žanrova i ne nedostaje mu twistova u radnji.

Okja

Okja je možda bio i najpoznatiji Bongov film generalno zahvaljujući Netflixovoj distribuciji. Radi se o akcijskoj avanturi u kojoj djevojčica brine o genetski modificiranoj životinji koja je zapravo napravljena za revoluciju u industriji mesa. Okja djeluje kao društvena satira, a u njoj glumi i legendarna Tilda Swinton.

Snowpiercer

Snowpiercer je izašao 2014. godine, a u tom je filmu Bong Joon Ho angažirao pravu hollywoodsku glumačku psotavu – Chrisa Evansa, Jamieja Bella, Tildu Swinton, Octaviju Spencer, a tu je ponovno bio Song Kang Ho. Radi se o znanstveno fantastičnoj priči o propalom eksperimentu za globalno zatpoljenje zbog koje nestaje većina života na zemlji.

Tekst: Nora Fabrio Bene

Foto: IMDb, Profimedia.hr

Učitati još
Zatvori