5 pravila uspjeha: Anja Bauer Minkara

5 pravila uspjeha: Anja Bauer Minkara

Anja Bauer Minkara kreativna je direktorica i osnivačica branding agencije Fabular. Iza nje su godine uspješnog i kreativnog rada, između ostalog i u agenciji Brandoctor, a njezino znanje i iskričavi um donio joj je brojna svjetska priznanja. Ulazak u REBRAND Hall of Fame samo je jedno od njih.

Anja iz dana u dan sa svojim kreativnim timom osmišljava nove priče i svježe, trendovske vizuale koji uporište imaju u emocijama, umjetnosti, psihologiji i nasljeđu. Složena je to priča koja je utkana u brendove koje stvara, a filozofija koja počiva iza stvaranja agencije Fabular je inspirativna i osnažujuća.

Ukoliko ste u posljednje vrijeme pomislili kako je u profesionalnoj karijeri najvažnija vještina, Anja će vam reći da je znanje, stručnost, duh, mašta koja se razvija čitanjem, obrazovanje koje nikad ne treba i ne smije prestati i naravno, know how  paket koji jedini može biti održiv. Informacije, opća kultura i edukacija je ono što kreativnosti daje smisao i pozadinu i siguran je recept protiv banalnosti, tj. banalnih poruka kampanja i brendova.

S poimanjem marketinga Anja se prvi puta susrela kao dijete kada je posjetila ujaka u SAD-u. Gomila šarenih proizvoda potakla ju  je na istraživanje i pokušavanje otkrivanja tajni koje se kriju iza američkog potrošačkog društva. U međuvremenu je usavršila engleski jezik koji danas govori kao hrvatski, diplomirala je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, smjer anglistika, a magistrirala na Bournemouth University u Velikoj Britaniji kao magistrica marketinških komunikacija.

Anja je snažna poslovna žena iza koje stoje impresivni rezultati, a vedar duh, iskrenost i mudrost čine je toliko posebnom. Rekla nam je da smatra kako svatko treba reći svoje mišljenje jer je sloboda uma i oštrina uma. No, što nam je još otkrila i zašto smo je kao prvog gosta uvrstili u našu novu rubriku 5 pravila uspjeha, pročitajte u nastavku.

1. Fabular je jedina branding agencija ne samo u Hrvatskoj već i u regiji. Što to zapravo znači?

To je super stvar što s jedne strane nemamo konkurenciju, a s druge strane educiramo klijente. Moramo odredit srž brenda, njegovo jedinstveno pozicioniranje, pronaći ključnu rečenicu koja definira snagu brenda i zbog koje će vas netko prepoznati i kupovati. Važno je reći da pozicioniranje brenda nije kampanja. To nije ono što prepoznajemo kao nešto što je dopadljivo, lelujavo, mora biti snažno, probuditi dio aspiracije kod klijenta da poželi biti dio tog brenda, odnosno pokreta. To je ono Just do it!

Na primjeru Nikea to se jako dobro vidi. Taj brend ima pozicioniranje koje je prava sportska izvedba, ‘authentic athletic performance’, a slogan mu je Just do it. I to toliko poziva da se uključiš da je uvijek ovaj brend dobro uzeti za primjer. Naprosto poželiš otrčati maraton, trčati po parku ili jednostavno samo želiš imati udobne tenisice. Ali ključno je da želiš biti dio tog drivea, pokreta, plemena i zbog toga se super osjećaš. Taj aspirativni element dolazi iz fine intuicije. To se ne može naučiti. Moraš imati stručnost, dio tog brenda, odnosno kulture, aspirativno nositi u sebi, da ljudi od proizvođača pršuta do developera pomisle: “Baš sam sretan što sam dio ove kulture”.

2. Koja je razlika u obrazovanju u Hrvatskoj i na Zapadu? Što tamo student dobije, a u Hrvatskoj ne?

Tamo sam dobila okrutnost od okoline koja ne oprašta slabost, ali te čini borbenom i kako “preživjeti”. Tamo te pitaju možeš li ili ne možeš. Nitko te ne pita jesi li gladan ili umoran. Oni ne žele znati je li ti teško i jesi li umorna. Ako ne možeš onda letiš odmah van. Prvih mjesec dana je pregršt studenata otišlo jer nisu zadovoljili.

Ja sam od stresa s 23 godine propušila jer mi je bilo neprihvatljivo vratiti se kući nakon što su mi roditelji platili školovanje. Tamo smo već nakon nekoliko dana dobili zadatak “kako će neki proizvođač sladoleda probiti tržište u Zapadnoj Europi” i pritom moraš upotrijebiti 25 referenci. Ne samo da moraš pročitati svih tih 25 knjiga već i ključne rečenice iz knjige moraš znati pravilno upotrijebiti. To je ogromna razlika uproistupu jer imaš rok od samo 2 tjedna.

Strategiju uvijek oplemenim kreativnošću i to često bude kamen koji prevagne kod potrošača danas, a to sam shvatila još za vrijeme studiranja. To sam implementiral još u taj prvi zadatak.

Drugo što su me naučili jest da je sve zamjenjivo. Kao što su zamjenjive teze. To je utjecalo na naš razvoj do kraja. Kada stvaraš konkurentnu prednost moraš biti jedinstveno aspirativan, motivacijski, da potrošač kaže da želi biti protagonist te priče. Diesel je tu dobar. Ima taj rebel moment koji odgovara određenom broju potrošača i aspirativan je.

3. Kako izgleda borba hrvatskih brendova na stranom tržištu?

Ojačavamo hrvatske brendove da se bore na stranom tržištu. Imamo odlične proizvode i fakultete. Ono što naši ljudi znaju, to je nezamjenjivo. Sve više dolazi stranaca sa zapadnog tržišta. Za američko tržište moramo biti još jači jer je tamo tržište još jače. Verbalni i vizualni image je sve jači. Q smo pojačali i dali mu značenje. Super je verbalna i vizualna priča. Rade u Zagrebu, a svi klijenti su stranci. Degordian smo podijelili u Degordian i Bornfight. Oni će jako puno izvoziti. Ojačavamo ih da se mogu boriti na stranom tržištu ravnopravno s brandovima sa Zapada. Infobit također, koji je iz Istre, a izvoze u cijeli svijet. Naši developeri su fantastični. Moramo se etablirati kao zemlja da smo jaki na polju IT-a, digitala, komunikacija, app-ova, web stranica. Sve nam više dolazi stranaca iz Švicarske, Švedske, Njemačke, Austrije i žele takve usluge. Dakle, mi već neko vrijeme radimo na “probijanju” zapadnog tržišta. Za američko tržište se moramo još dodatno pripremiti jer je tamo opaka konkurencija što se tiče imidža. Ojačavamo ih za tu bitku. Za anglosaksonsko tržište je to jako bitno. Naši ljudi vrlo uspješno probijaju te granice.

4. Autorica si jedinstvene metode ‘8 sastojaka koji grade brand’. Kako to objašnjavaš klijentima?

To je metodologija koja počiva na tezi stop the bullshit. Emocijalna asocijacija – važna je emocija. To svaki dobar brend mora imati. Morate biti zanimljivi. Kada netko kaže – mi smo kvalitetni. Super, ali “nobody cares” jer svi moramo biti kvalitetni. Kad netko kaže – mi smo drugačiji. Super, ali što znači biti drugačiji. Drugo je kad kažeš kao Steve Jobs Think different, ali kad samo kažeš different bez stvarnog sadražaja, onda to nema puno smisla. Emocija mora biti bitna za brend, ali ne svaka.

Diferencijacija mora govoriti koliko smo drugačiji da svi trebaju dolaziti kod nas. Za to je odličan primjer Richard Branson iz Virgina. On svoju karizmu prenosi u sve što radi.

Imali smo super klijente koji ti ispričaju koliko su divni, a da uopće ne primijete koliku su ljepotu izrekli. I mi smo tu da tu snagu još dodatno ojačamo. Da potrošaču predstavimo proizvod ili uslugu na način da oni to prepoznaju kao diferencijaciju, odnosno nešto što nije zamjenjivo.

Izraz samog sebe. Svakom kupnjom nekog proizvoda ili boravkom u nekoj zemlji, moraš imati osjećaj o tome, odnosno asocijaciju. To je pravi test imaš li brend i tržišnu vrijednost. Tako saznaješ imaš li nešto toliko posebno. Razmišljaš kao profinjeni potrošač koji razumije psihologiju.

Psihografija i pozicioniranje kao sinergija. To možda zvuči nerazumljivo, ali je zapravo jednostavno. To je srž brenda koja je u skladu s tvojim ponašanjem, željama i navikama. Riječ je jako dobrom zadiranju u psihu potrošača ne s namjerom da nekoga otruju ili mu napakoste već da potrošač izvuče najbolje iz sebe. Opet se tu možemo vratiti na Just do it! gdje ćemo se motivirati za trčanje i pokret.

Fabular zapravo i radi isključivo na pozitivnim pričama. Ja sam do sada i odbila neke brendove baš zbog toga što želim raditi s kvalitetnim proizvodima u koje vjerujem. I ne samo iz perspektive potrošača već i proizvođača. Ukoliko netko želi da mu napravimo veliki brend, a nema kvalitetan proizvod, to dugoročno ne može uspjeti jer mu mi možemo napraviti atraktivan brend, lijep logo i uzbudljivu priču, ali potrošač mu se neće vratiti. Ako nemaš vrijednost, onda varaš.

Dostupnost. Coca-Cola prije natjecanja s Pepsijem nije bila toliko jaka. No iz Coca-Cole su odlučili da neće stati dok doslovno Coca-Cola ne bude tekla iz slavina u kućanstvima. Moraš biti dostupan i pratiti trendove. Ako se ne prilagođavaš, propadaš. Odnosno, moraš biti kao morski pas. Ne da jedeš ljude, nego da plivaš i preživljavaš između drugih riba.

Relevantni dio u svijesti potrošača. Počela sam s emocijom i završila sam s finacijom. Trebaš raditi na tome da bi imao financijsku vrijednost.

Ciljana komunikacija. Toga se bojim kada radim brending. Bez temelja ne možeš raditi ciljanu komunikaciju. Zato što uopće ne znaš u kojem smjeru trebaš ići. Koliko neki atribut treba biti naglašen. Bez ciljane komunikacije tvoji su novci bačeni u vjetar. To je dio gdje kaskamo za stranim brendovima. Vlasnici brendova se trebaju probuditi i zapitati se, je li ja ciljano komuniciram? Što ću sljedeće sezone raditi? Po kojem planu ja radim? Upravo će ta ciljana komunikacija izgraditi financijsku vrijednost, li jedino kada svojim ciljanim skupinama govoriš po čemu si posebna.

5. Dvije ključne točke si naglasila u svojoj biografiji – analitičnost i kreativnost. To je tvoj ključ uspjeha? 

Da, baš to. Razlika između umjetnosti i marketinga je što si umjetnik može dozvoliti da bude neshvaćen. Mi u marketingu moramo imati brief. Moramo ispričati osjećaj koji pružamo. Moraš ciljano pričati o brendu. Moraš imati smisao i objasniti ga. Također je važno slušati ljude što ti govore. Prvo moraš razmišljati kao potrošač koji mora to nešto kupovati. S druge strane imaš klijente koje moraš naučiti da razmišljaju kao ciljna skupina. Proizvod mora biti estetski i intuitivan. Ciljna skupina mora shvatiti što nudiš. Inteligentni ljudi pojednostavljuju, a oni koji to baš i nisu trude se zakomplicirati kako bi izgledali inteligentniji. Mislim da sam uspjela spojiti analitičnost i kreativnost u cjelinu koja je dobra i uspješna. Znam iskomunicirati emociju zbog koje će netko rasti na tržištu.

6. Osvojili ste (Anja i radni tim) pregršt nagrada. Između ostalih REBRAND 100® Global Awards, Red Dot, Benchmarks, Art Directors Club New York, Design Week London, uvršteni ste u REBRAND Hall of Fame™ i dobitnik ste nagrade REBRAND 100® Global Awards deset puta zaredom što vas svrstava među najsnažnije globalne branding agencije.

Kroz to vidiš kako svijet vidi rebranding. Prva stvar koju prate jest ostvaruju li naši projekti financijsku rast. Zato su naši projekti i nagrađeni. Konkurencija je nemilosrdna mi smo sada svrstani među verificirane branding agencije u svijetu gdje nas velika imena iz ovog svijeta preporučuju brendovima da rade s nama. Izabrana sam među 10 svjetskih sudaca gdje sam gledala reklame, brandinge i dobila priliku utjecati na mišljenje tima koji je ocijenio kako je Siemens najbolji sonic branding. Kao ženska osoba, mlađa od 50, utječeš na nečije mišljenje zbog svojih rezultata i argumenata. Ovdje još uvijek kaskamo za svijetom jer kada dođem na sastanak još uvijek je prisutna percepcija “došla je djevojčica”. A imam dijete i odavno više nisam djevojčica.

7. Po čemu odskače Fabular u odnosu na druge slične agencije?

Mi smo i strateška i kreativna agencija. Naši brendovi koji su nagrađeni ostvarili su rast. Ciljano smo mijenjali imena i zaokretali brendove nakon dugih istraživanja i prikupljanja podataka i sve zajedno zaokružili u kreativni storytellying. Posuđujemo stare i rijetke knjige i tu nailazimo na zanimljive podatke koji su nam važni za gradnju jedinstvenih brendova iza kojih stoji snažna poruka i ozbiljna studioznost. Treba nam oko mjesec dana da izbacimo ime, ali mjesec dana ozbiljnog čitanja, traganja i istraživanja. Gradimo sustainable future.

8. Pet pravila uspjeha Anje Bauer Minkara.

Ustrajnost. Imam karakter poput uragana koji me uvijek gura naprijed. Ako radiš nešto dobro za sebe i druge, sigurno ćeš uspjeti. Kada klijentu ostvariš profit, to je sjajan osjećaj pa bih onda svakako rekla da je drugo pravilo do good.  Treće pravilo je raditi ono u što vjeruješ. Nekada se klijentima ne svidi ono što govorim, ali kada želiš dobro tom brendu, onda moraš reći što nije dobro da bi se stvari popravile. Iskrenost je važna kako u poslu, napredovanju, ali i za privatni uspjeh. Kada razmišljaš čisto, stvaraš snagu, a snaga će zbog iskrenosti pobijediti druge na tržištu. Tako da je još jedno važno pravilo –  stručnost. Mentalne slike ne dolaze buljenjem u ekran koji ti je već serviran već kroz čitanje i fizičku aktivnost. Važno je da se djeca bave sportom jer je to povezano s inteligencijom.

Ja bih ponekad rado navečer gledala Netflix, ali ipak čitam. Pratim novu literaturu i nadograđujem znanje. Takav je cijeli moj tim. Odgovaramo na mailove čak u 21 sat navečer, iako ne moramo. Ali zadržali smo ono dječje u sebi i dalje se emotivno unosimo u rast naših klijenata.

I na kraju bih naglasila. To učim svog sina i svima to poručujem. Nađi nešto što te zanima i radi to dobro. Ja sam našla svoje mjesto pod suncem i to je dobar osjećaj. Izoštri one sposobnosti i vještine, ali i interese koje imaš. Moraš ulagati u sebe prije toga, puno čitati i stjecati znanja kako bi to otkrio. Ubojica uspjeha je ako nemaš nikakav interes.

Foto: Sanja Jagatić

Učitati još
Zatvori