KLARA RUSAN KLARXY | Dear babies…

NAJAVA IZLOŽBE

S veseljem vas pozivamo na otvorenje samostalne izložbe umjetnice Klare Rusan Klarxy naziva Dear babies… koje će se održati 06. lipnja 2025. u 19h u Prostoru kreacije URANIA (Trg Eugena Kvaternika 3). Izložba će se moći pogledati do srijede 11. lipnja (sub-ned 11-14h, pon-uto 17-20h, sri 15-17h). U nastavku donosimo tekst o izložbi kustosa Bartola Fabijanića, i fotografije Luke Dubroje, fotografa i prijatelja umjetnice koji je kroz formu foto eseja bilježio kreativni proces nastanka ciklusa.

Klara Rusan u nekoliko je godina svog umjetničkog djelovanja postala jedna od najprepoznatljivijih naših ilustratorica. Oslikavanje tuđeg teksta, iako samim perom barata gotovo jednako vješto kao i olovkom/kistom, postala je njezina specijalnost još od studentskih dana. Budući da imam tu čast da poznajem Klaru dovoljno dugo da sam mogao svjedočiti afirmaciji njezinih kreativnih potencijala u stvarnom vremenu, veseli me da sada imam priliku pisati tekst povodom njezine izložbe koju je realizirala u jednom (za Klaru) posve novom i drugačijem mediju, čije mogućnosti vjerojatno još nije u potpunosti istražila.

Također, generacijska bliskost s Klarom Rusan, nekima na sceni poznatijom pod umjetničkim nadimkom Klarxy, omogućila mi je da instiktivno prepoznam i odmah se poistovjetim s osjećajima i impulsima koji su ju, kao autoricu na početku svojih tridesetih godina, doveli do ideje za ovu izložbu, koju je (samo djelomično) u šali nazvala “Dear babies”…

A zašto baš “Dear babies…” pitat ćete se - kako u radoznalosti vi koji Klaru ne poznajete, tako i u čudu vi koji ju znate - no sve vas će podjednako zanimati kome se točno to autorica ovim neobičnim naslovom obraća.

Ipak, prije nego što odgovorimo na to pitanje, vratio bih se još jednom na konstataciju s početka teksta, da je za potpuno shvaćanje Klarinih likovnih uradaka, bilo u mediju crteža ili (ovoga puta) slike na platnu, potrebno s razumijevanjem i posljedičnim - humorom induciranim - užitkom, čitati tekstove koji ih vjerno prate, a kojih je često potpisnica upravo sama Klara.

Svojom novom serijom radova u tehnici ulja na platnu koja je pred vama, autorica stvara svojevrsni slikarski portret vlastitog života u 31.-oj godini, kojeg u formi osobnog testamenta želi ostaviti svojoj budućoj djeci, ne bi li im tako jednog dana pružila jedinstveni uvid u intimni život osobe koja se trenutno nalazi na prijelazu iz jedne svoje životne faze u drugu. One koja se iz dječje faze najprije razvila u adolescentsku, a zatim i u mladenačku, da bi danas već u potpunosti stekla i osigurala svoje mjesto u svijetu ‘odraslih - s brojnim životnim izazovima koji ju prate na tom putu.

Tako gledajući na stvari, na svoj okrugli 30. rođendan, Klara lucidno zaključuje da je to upravo “ni previše, ni premalo” godina, odnosno idealan njihov broj za napraviti svojevrsni rezime dosadašnjeg života. Umjetnica tada odlučuje da je vrijeme za zastati i podvući crtu… preispitati određene životne odluke i sagledati situaciju iz više kutova; je li ono što su govorili starci ‘ipak imalo smisla’?

Svoju (životnu) priču Klara nam komunicira putem radova i tekstova koji su pred vama na sebi svojstven način - pun humora i autoironije. U stilskom smislu, njezini radovi vrve dupkom ispunjeni najsitnijim vizualno-narativnim detaljima, koji će okupirati pažnju promatrača i natjerati ga da opet iznova iščitava njezino djelo, na njemu pronalazeći uvijek neke nove, dotad neotkrivene slikarske momente.

U ciklusu “Dear babies…” Klara oslikava nekoliko platna ovećih dimenzija s prizorima iz vlastitog života, koje je prethodno podijelila u tri područja - sukladno podjeli u klasičnim rubrikama dnevnog horoskopa - zdravlje, ljubav, financije… Ovaj naglašeni cinično-humoristični pristup, prisutan od začetka neke ideje do same njezine realizacije, tipičan je za umjetnička ostvarenja Klare Rusan. Vidjeli smo to nedavno i kod njenog ciklusa ‘bazen misli’, gdje je umjetnica vlastitim mislima podarila ljudski oblik, odnosno na monokromnom crtežu velikog formata vlastite misli personificirala u likovima plivača u bazenu, gdje se - svaki za sebe - svojski trudi zadržati smjer plivanja u vlastitoj traci bazena, ili barem ne odudarati mnogo od ostalih plivača u bazenu, odnosno za početak uopće se održati na površini vode i pritom ne potonuti. Naziv tog prethodnog, vizualno raskošnog ciklusa, bio je inspiriran Klarinom dijagnozom ADHD-a, kojeg sama umjetnica vidi kao neizostavni dio svog rada i jedan od izvora vlastite kreativnosti.

Ciklus radova “Dear babies…” donosi nam jednu novu Klaru Rusan, bogato oboružanu prethodnim (30-godišnjim) iskustvom u svijetu ilustracije i crteža, koje je ovog puta odlučila preseliti na nadasve izazovnu površinu slikarskog platna. Navedena svježina u pristupu čini ove radove nekako neodoljivo živim i pomalo pa nevinim, a kad naum ovoga ciklusa ne bi sugerirao suprotno, rekli bismo gotovo čak i dječjim. No, da ne bi bilo nikakve mogućnosti zabune, u ovim višeslojnim radovima sublimirana je jedna dugogodišnja aktivnost i ustrajnost mladog opusa koji je dosad već imao mnoge prilike intrigirati naša vizualna i kognitivna osjetila - pritom nas vrhunski zabavljajući - za što nemamo nikakve sumnje da će nastaviti činiti i u budućnosti.

Klara Rusan (Klarxy) rođena je u Zagrebu 1993. godine. Svoju prvu studentsku razmjenu provodi u Vilniusu, u Litvi, 2013. godine. Na Odsjeku za Animirani film i nove medije Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu završava preddiplomski studij. Zatim se okreće k ilustraciji, koja ju odvodi prema Engleskoj. Godine 2017. diplomira na Falmouth University of Art u Falmouthu - na odsjeku MA Authorial Illustration - gdje za svoj diplomski rad dobiva nagradu 'MA Illustration: Authorial Practice: Award for Outstanding Creative Writing'. Uz nekoliko grupnih izložbi na kojima je sudjelovala (Festival ilustracije '36 Mountains', Otkupna izložba 'ERSTE Fragmenti', Grupna internacionalna izložba ilustracije 'Andrew Lanyon and Nature's Laboratory', Izložba 'Nastavit će se ...Strip i vizualna kultura u Hrvatskoj'), imala je i prvu samostalnu izložbu na kojoj je predstavila svoj prvi grafički roman 'Where Do People Go After They Die?' u Oris - Kući arhitekture 2023. godine. Početkom 2024. u Bruxellesu je ostvarila svoju drugu samostalnu izložbu 'ADHD - Pool of thoughts'. Radeći na novim izložbama, u pripremama je i za potencijalni povratak u animirani film.

Next
Next

Luisa Pascu | NAMJEŠTAJ