Jan De Jong, poduzetnik koji je uveo četverodnevno radno vrijeme, podijelio je s nama trikove za organizaciju vremena

Jan De Jong, poduzetnik koji je uveo četverodnevno radno vrijeme, podijelio je s nama trikove za organizaciju vremena

Trećinu našeg života provedemo spavajući, velik dio provedemo na poslu, a svo ono vrijeme koje nam ostane slobodno uvijek se trudimo iskoristiti najbolje što možemo za sve ostale aktivnosti. Organizacija vremena i balans između privatnog i poslovnog života, boljke su modernog čovjeka, a oni koji to s lakoćom uspijevaju uvijek nas uspiju iznova fascinirati i inspirirati. Jedan od njih je i Jan De Jong. Ovaj Nizozemac u Hrvatskoj je od 2006. godine, a iako je planirao ostati samo godinu dana i završiti ovdje zadnju godinu fakulteta, karte su se ipak malo drugačije “promiješale”. S 22 godine otvorio je svoju prvu tvrtku, danas je uspješan je poduzetnik, među ostalim vlasnik tvrtke Webpower Adria koja je svojim zaposlenicima uvela četverodnevni radni tjedan, a zahvaljujući njemu Hrvatska je među prvih deset zemalja svijeta koja je zakonski regulirala boravak digitalnih nomada. Osim toga, Jan je i suprug te otac četvero djece. Vjerojatno se kao i mi pitate, kako to sve uspije izbalansirati? Jan nam s osmijehom otkriva da “jednostavno moraš oženiti pravu ženu”. Njegova priča pomalo je drugačija od onih koje svakodnevno susrećemo zato ju krenimo ispričati od početka.

Dolazak u Hrvatsku

Još kao dječak, došavši iz poduzetničke obitelji, Jan je nekako znao da će sigurno u jednom trenutku otići u inozemstvo kako bi se ondje zaposlio ili osnovao vlastiti biznis. Doduše, sanjao je da bi njegov izbor mogla biti Amerika, ali radeći kao student za nizozemsku tvrtku M Plus Group, pružila mu se prilika da zadnju godinu fakulteta provede, ni manje ni više, nego u Splitu. Osnivač te tvrtke, Mato Božić, hrvatskih je korijena i svidjela mu se ideja da tema Janovog završnog rada bude proširenje M Plus grupe na Hrvatsku.

“Tako sam 3. rujna 2006. sjeo u svoj stari automobil i odvezao se do Splita. Mato je već imao jedan ured ondje s programerima IT softvera. Pomogli su mi da pronađem stan, dali su mi mobitel i radni stol i tu sam počeo raditi i pisati završni rad i zapravo započeo M Plus Group u Hrvatskoj. Nakon godinu dana, imali smo oko 35 zaposlenika i već smo imali nekoliko jakih klijenata. Ja sam diplomirao i na ručku proslave Mato je predložio da ostanemo u Hrvatskoj i postanemo ravnopravni poslovni partneri i završimo započet posao. Ja sam tada već bio upoznao svoju djevojku, sadašnju ženu, i nisam imao samo poslovne razloge da ostanem već i privatne i tako sam ostao. Devet godina kasnije, 2016. tvrtka je već jako dobro poslovala i imala 400 zaposlenika”, kaže Jan.

Poduzetnički duh

Složit ćemo se za ovakav potez treba hrabrosti, no Jan skromno dodaje da je kod njega presudila činjenica da je bio jako mlad i nije da se morao mnogo toga odreći napuštajući Nizozemsku.

“Imao sam 22 godine kad sam se preselio u Hrvatsku i nisam imao tako veliku karijeru u Nizozemskoj, a i jedina osoba o kojoj sam se morao brinuti bio sam ja, tako da mi to nije bilo toliko komplicirano. U osnovi da je bilo što pošlo po krivu u Hrvatskoj, znao sam da se uvijek bez problema vratiti u Nizozemsku. Tako da zapravo nikad nisam imao strah od preseljenja u Hrvatsku i zapravo sam uživao u istraživanju svega novog, upoznavanju novih ljudi i kulture iako se naše kulture međusobno ne razlikuju mnogo. Ipak, iako postoje sličnosti za mene je to itekako bila jedna velika avantura” kaže Jan.

Kaže, možda mu je bilo lako jer dolazi iz poduzetničke obitelji i odrastanje u takvom okruženju definitivno je utjecalo na njegove stavove i načine razmišljanja kasnije.

“Gotovo svi u mojoj obitelji imaju svoja poduzeća, osim tate, on je jedini koji nema, ali svi njegovi ujaci i tete… Moj djed bio dijete u obitelji sa sedamnaestero djece. Pola njih su bili dječaci, pola djevojčice. Dječaci su svi započeli vlastiti posao, dok se skoro svaka kćer udala za nekoga tko je započeo vlastiti posao. Govorimo o vrlo malim tvrtkama, ali i zaista velikim međunarodnim tvrtkama poput velikih izvoznika sira. Dakle, odrastao sam u obitelji gdje je poduzetništvo bilo normalna stvar i od malih nogu sam znao da želim biti poduzetnik, pokrenuti vlastiti posao, po mogućnosti što veći. Kad sam došao u Hrvatsku, shvatio sam da mnoge stvari koje su u Nizozemskoj već na visokoj razini, u Hrvatskoj ili nisu na visokim razinama ili ih uopće nema. Tu sam vidio potencijal za pokretanje takvih poslova.”

Poduzetnička klima u Hrvatskoj

Kada govori o poduzetničkoj klimi, razlika u Hrvatskoj i Nizozemskoj je velika, pogotovo zato što je Nizozemska veliko tržište s poduzetničkim duhom i velikom konkurencijom, koja često ima mnogo veći budžet od vas i to vam može otežati život. Iako je ekonomski stabilna, to nije jednostavno tržište. No kako Jan kaže, poduzetnici se vrlo često oslanjajusami na sebe i ne računaju na potporu. “Vrlo smo neovisni. Vrlo često ljudi kažu da je biti poduzetnik rizično, no način na koji ja gledam je da se poduzetnik zapravo kladi na sebe. I samo ako imamo jako čvrsto uvjerenje da kroz vlastite sposobnosti, vlastitu strast i vlastiti trud, možemo napraviti razliku, da se možemo promijeniti i možemo napredovati, na naš svojstven način, možemo uspjeti.”

Važno je biti prvi

Korijen svega kreće iz toga da se Jan uvijek trudi biti jedinstven i koliko god je to moguće “biti prvi”.

“Web power je, kada je otvorena 2016., postala prva lokalna tvrtka u Hrvatskoj koja je nudila marketing putem elektroničke pošte i usluge automatizacije marketinga. Do tada su gotovo svi u Hrvatskoj koristili MailChimp i u ovoj zemlji nije bilo lokalnih davatelja usluga. S drugom tvrtkom koju sam pokrenuo prošle godine, Crop, planirali smo uvesti nizozemske visokotehnološke poljoprivredne tehnologije u staklenike. Želimo to izgraditi ovdje u Hrvatskoj, na primjeru Nizozemske, jer smatramo da Hrvatska može izvoziti dovoljno sirovina da hrani Europu, a trenutno je situacija takva da hranu uvozi. Nama nije jasno zašto na tome nitko doista ne radi? Zašto nitko ne donosi tu tehnologiju u Hrvatsku? Mi želimo biti prvi i vidimo tu veliki potencijal. Iako su poslovi kojima se bavim poprilično različiti, ipak svi imaju dvije stvari zajedničke, prva je da takvi poslovni principi već funkcioniraju u Nizozemskoj, a druga je da to ovdje još nije učinjeno.”

Četverodnevni radni tjedan

No, složit ćemo se, ono što je ključno je produktivnost. Jan je svojim zaposlenicima uveo četverodnevni radni tjedan (o čemu se mnogo pisalo i pričalo), što su naravno, svi dočekali s velikim uzbuđenjem. “Prije svega, bio sam inspiriran eksperimentom koji su napravili na Islandu, a ono što je taj eksperiment pokazao je da ovakva organizacija posla zapravo smanjuje stres i povećava produktivnost. Mi u našoj tvrtki prodajemo softver, ne vrijeme, kao što je to recimo slučaj u marketinškim agencijama. 95% mojih prihoda je predvidljivo i pokušali smo izračunati je li moguće tu količinu posla obaviti u četiri, a ne pet dana i činilo nam se da možemo. Pokušali smo i nakon odrađenog cijelog rujna imali smo team building gdje sam saznao da su radnici itekako zadovoljni i da im to odgovara. Poanta je da slobodni dani cirkuliraju, tako je svatko u nekom trenutku slobodan po jedan dan u tjednu i to je najviše fer, objašnjava Jan”.

Više slobodnog vremena

Radnici su složni da uz ovakav tempo rada uspiju ostati produktivni, a ipak imaju više vremena za svoje druge obaveze, više vremena provode s obitelji u rekreaciji i opuštanju.

“ Što se tiče mene, ja sam samozaposlen i dan mi nikada nije isti, pa imam naravno i dane kada imam puno posla, ali i dane kada ne i sve je stvar organizacije. Meni više odgovara jak tempo četiri dana i onda malo duži vikend, od primjerice razduženog radnog tjedna u kojem recimo neću biti potpuno produktivan. Tako više mogu organizirati vrijeme za sebe i svoju obitelj. Ljudi zaista uživaju i mislim da je to bila dobra odluka za nas da budemo prvi u ovome ili među prvima, jer mislim da bi mnogo tvrtki imalo koristi od ovakvog modela i želimo biti primjer i možda nadahnuti druge tvrtke da učine nešto slično. Mislim da bi to značajno poboljšalo kvalitetu života ljudi.”

Balans između privatnog i poslovnog

Jan je čini se dobar u tom balansiranju između privatnog i poslovnog života, a kako kaže u šali, ključ dobre organizacije je dobro organizirana supruga. Ipak svima se nekako čini zajedničko to da želimo kada dođemo kući, najmanje moguće vremena trošiti na kućanske poslove i slične obaveze i ako je moguće da, koristeći pametna rješenja, uštedimo živce i vrijeme, koje u konačnici onda možemo provesti s obitelji.

“Nama je doma poprilično intenzivno. Kako oboje radimo od kuće, imamo četvero djece koje sve imaju svoje aktivnosti tako da je privatan i poslovni život jedan veliki miks. Jako smo fleksibilni, trudimo se što je moguće više vremena provoditi s djecom. Često idemo na izlete, volimo putovati i dva do tri puta godišnje idemo u Nizozemsku. Trudimo se naravno upoznati i sve ljepote Hrvatske. Kako živimo u okolici Splita, smatramo da nam i to pomaže da zadržimo fokus, jer je naprosto predivno. Što se tiče organizacije kućanstva ono mora biti tip top. Jer znate, četvero djece…”– dodajte Jan uz smijeh.

Raspodjela kućanskih poslova

U njihovom domu kućanski poslovi pravilno su raspoređeni, a trude se što je maksimalno moguće koristi pametnu tehnologiju kako bi si olakšali, uštedjeli vrijeme, a opet imali savršeno čist i besprijekoran dom. “Ne mogu zamisliti život bez dobrog glačala. To mi je mogu reći i omiljeni ritual jer ima nešto smirujuće u samom činu, no izrazito mi je važno da je ono kvalitetno. Philips parna postaja jedino je glačalo na svijetu koje zna što glačate, a u našoj organizaciji kućanstva to je ključno. Inače kao poduzetnik i netko tko je otvoren za nove ideje, stalno tražim tehnologiju koja mi može olakšati svakodnevicu, volim novitete jer nam u konačnici omogućavaju da skratimo vrijeme obavljanja poslova koji nam nisu u listi prioriteta. Tako nam ostaje dovoljno vremena za sve one druge stvari koje su nam važnije, a kod mene je to svakako obitelj.” Revolucionarna Philips PerfectCare Series 9000 postaja štedi vrijeme upravo zbog svojih specifičnosti, a to su:

  • Ugrađena kamera (Active Sense tehnologija) koja učitava vrstu tkanine i u trenutku joj prilagođava temperaturu i količinu pare.
  • Prilagođen stupanj temperature nikad neće biti previsok i nikad neće progorjeti ni jednu vrstu tkanine – Optimal Temp tehnologija
  • Brzo hlađenje grijače ploče – da ne bi došlo do prijegorjevanja tkanine, slobodno možete prelaziti s trapera na svilu – temperatura se u trenu smanji na optimalnu za glačanje svile
  • Snažan ispust pare
  • Izuzetno brzo glačanje
  • Vertikalno glačanje za ravnanje zahtjevnih materijala, falda, zavjesa

Janu tako ostaje dovoljno vremena, za kako kaže, korištenje drugog omiljenog kućanskog aparata, a to je roštilj. “ U našoj obitelji kuha se često, zdravo i kvalitetno, a ja sam recimo zadužen za čišćenje nakon, to volim i to me smiruje i mislim da smo se nekako dobro organizirali da kod nas sve to dobro funkcionira. Smatram da nam pametna tehnologija uz našu dobru organizaciju dolazi kao velika pomoć u kućanstvu i ja sam uvijek otvoren za nove ideje”, zaključuje Jan. Mi ćemo samo još dodati da u svijetu u kojem živimo u kojem i u poslovnom i privatnom životu želimo pronaći balans, a opet izvući maksimum iz jedne i druge strane, trebamo biti otvoreni za pametna rješenja u tehnologiji, jer osim što nam mogu pomoći u dobrom obavljanju posla, ostaje nam dovoljno vremena da se posvetimo sebi, ljudima i stvarima koje volimo, a to je ionako najvažnije zar ne?

Foto: Sanjin Kaštelan

Učitati još
Zatvori