#allaboutchange: O promjenama koje u nama potiče učenje glazbe, govori nam Olja Dešić

#allaboutchange: O promjenama koje u nama potiče učenje glazbe, govori nam Olja Dešić

Glazba je energija prepuna emocija. Umjetnost koja se prožima cijelim našim bićem ima benefite na svaki dio našega života, a pozitivan utjecaj i više je nego mjerljiv. Brojne su svjetske studije pokazale koliko je glazba bitna za razvoj djece od najranije dobi i koliko nam može pomoći u savladavanju svakodnevnih situacija. Sviranje instrumenata poboljšava pamćenje, motoriku i razvija cijeli sustav odgovornosti kod male djece. No, učenje glazbe može se pozitivno odraziti na nas bez obzira koliko godina imamo i kada smo odlučili početi učiti neki instrument. Osobni razvoj iznimno je važan u svakoj životnoj dobi, a promjene koje se događaju u nama kada se na bilo koji način krenemo baviti glazbom utječu na nas i na sve oko nas. U Zagrebu se na jesen otvara Yamaha Music School, svjetski priznat glazbena škola koja se po svom pristupu i načinu rada razlikuje od brojnih drugih glazbenih škola. Glazbena edukacija koja je dostupna svima, ne samo onima koji žele postati profesionalci. Sjajna japanska metoda osvojila je svijet, a nakon otvorenih škola u Rijeci i Čakovcu stiglo je vrijeme za Zagreb. Kako učenje glazbe potiče promjene u nama, u sklopu naše rubrike #allaboutchange razgovarali smo s inspirativnim Oljom Dešićem, cijenjenim glazbenim umjetnikom i ravnateljem Yamaha Music School Zagreb.

  • Za početak čestitke na otvaranju škole u Zagrebu, kako ste se odlučili na taj korak?

Hvala lijepa, za mene i cijeli tim to je veliki uspjeh, ali i pothvat koji je prepun izazova u periodu koji slijedi. Ovaj korak prirodni je nastavak razvoja YMS u Hrvatskoj. Trud kojeg ulažemo od početka 2019. pokazuje se plodnim unatoč svim problemima današnjeg vremena.  U Rijeci je „na nogama” uspješna škola koja broji oko 250 učenika svih generacija, također, 2020. s radom je započela Yamaha Music School Čakovec, koja se fino razvija. Naravno da je jako važno u glavnom gradu imati veliku kvalitetnu školu kao uzor svim školama koje će se i u budućnosti otvarati u Hrvatskoj. Srećom, pronašao sam odlične partnere koji su bili spremni pokrenuti i iznijeti svojim snagama ovaj zahtjevan poslovni projekt. Imamo vrhunske suradnike i licencirane učitelje, a moja je uloga ravnateljska.

  • Dugo se bavite glazbom i radili ste s najboljim hrvatskim glazbenicima i sada su mentori u YMS visokokvalitetni glazbenici, koliko to utječe na kvalitetu rada?

Meni je kvaliteta uvijek bila na prvom mjestu što se tiče umjetnosti. Samim time uvijek sam tražio suradnike koji razmišljaju slično. Za vrhunski sustav u Hrvatskoj tražio sam vrhunske glazbenike i ljude. Ljudski faktor je jako važan, ne može svaki istaknuti glazbenik biti i kvalitetan pedagog, to su često dvije odvojene uloge. Pronašli smo odličan tim zainteresiranih i predanih pojedinaca koji sa zadovoljstvom prilaze našem sustavu, a mi ih isto tako primamo, educiramo i razvijamo. Metoda bez kompetentnog učitelja postoji samo na papiru.

  • Recite nam malo o filozofiji Yamaha Music School i o onome što ju razlikuje od drugih škola.

Na početku mi je važno naglasiti da smo većina mojih kolega i ja prošli Ili klasičnu ili jazz edukaciju, prema tome u startu vjerujemo u sustave školovanja. Sustavnost učenja je važna. Povremeno usavršavanje dragocjeno je za svakoga, ali jedino sustavnim trudom, ulaganjem vremena, talenta i rada na fokusirani način može se doći do željenih ciljeva.  Ipak, postoje metode koje usađuju disciplinu i tzv. drill – pod motom “vježbom do savršenstva” u kojima je pritisak na učenike svih nivoa toliko velik, da oni koji možda i nisu htjeli biti profesionalni glazbenici, a došli su u neku školu da nešto nauče, postanu preopterećeni gradivom, imaju problem s dovršavanjem školske godine i prisiljeni su ispisati jer je učitelj dužan isporučiti na ispitu određeno gradivo. Više puta smo se susreli s osobama koje su napustile takav model školovanja. Mislimo da im upravo tu možemo pomoći. Koliko puta se dogodilo da nakon šest razreda osnovne škole pa čak i nakon srednje glazbene škole osoba pređe u neko drugo zanimanje i više nikada ne otvori klavir. 

Filozofija Yamaha Music School počiva na ideji da svatko treba imati mogućnost razvijati svoju muzikalnost bez obzira na životne i umjetničke ambicije. Oni koji su rođeni da budu glazbenici uz našu pomoć mogu to i postati, a oni drugi usavršavat će se bez pritiska, razvijajući ljubav prema glazbi, te će sa zadovoljstvom otklopiti svoj klavir ili uzeti drugi instrument u ruke kako bi i u kasnijim godinama provodili svoju umjetnost u djelo, na nivou na kojem oni žele biti. Na kraju, Yamaha se jako ponosi svojom grupnom metodom kojoj daje prednost nad individualnim radom. Benefiti grupnog rada su brojni. Mnoge škole danas imaju neku vrstu grupne nastave, ali nema puno onih kojima je to ugravirano u osnovni smisao, te su sve knjige i metoda pisani upravo za taj način edukacije. Podržana je, naravno i individualna nastava. YMS ne zamjenjuje osnovne i srednje glazbene škole u RH. No ipak, i kod nas će se djeca moći pripremati za ispite osnovne glazbene škole ako to žele. Pružat ćemo i razne vrste neobaveznih glazbenih poduka. Glazba je namijenjena svima: Let’s Play!

  • U YMS nastava kreće već od 1,5 godine života zašto smatrate da je to važno?

Kako znamo, glazba je zvuk, a zvuk nosi energiju punu emocija koje su proizvod kombiniranja nota, harmonija, ritmova i, često, stihova. To je fenomenalan alat za korištenje u radu s djecom. Djeca to ne trebaju analizirati, ona to jednostavno osjećaju. Dijete koje krene kod nas u najranijoj dobi korak po korak stasa prema ozbiljnijem shvaćanju glazbe vođeno strukturiranim pedagoškim radom po YMS knjigama (za najmlađe, to su glazbene slikovnice!). Yamahin program prirodno se nastavlja prateći uzrast djeteta sve do popularnih glazbenih tečajeva koje mogu pohađati i odrasli. U najmlađim grupama s nama su i roditelji kako bi dio atmosfere mogli odnijeti kući i tamo upotpuniti svoj svakodnevni život. Učionica nije jedino mjesto gdje učimo. Kako se mi bavimo raznim umjetničkim produkcijama, naši učenici često sudjeluju u vanjskim aktivnostima. Evo, ovaj intervju vodimo u Maloj sceni, s kojom ćemo, vjerujemo, super surađivati na tom planu.

  • Kako učenje glazbe utječe na rast i razvoj djece? Što se još razvija osim samog učenja glazbe?

Brojna znanstvena istraživanja bavila su se utjecajem učenja i sviranja glazbe na razvoj djece, a većina ih je jedinstvena u zaključcima kako glazba ima itekako pozitivan efekt u svakom pogledu razvoja. Otkriveno je, na primjer, kako sviranje instrumenta ubrzava razvoj mozga te povećava njegovu efikasnost. Glazba stimulira slušni sustav koji je važan pri razvoju govora, ali i vještine čitanja. Čitanje notnih zapisa, sviranje točnih tonova na instrumentima te pjevanje tekstova pjesama povezani su s dijelom mozga zaduženim za pamćenje, pa čak i po nekim zaključcima povećava IQ.  Konačno, zajedničkim učenjem i muziciranjem razvijaju se timski duh, kreativnost i komunikacija što je posebno naglašeno i u kurikulumu Yamaha Music School. 

  • Koje se promjene događaju unutar nas kada se bavimo glazbom?

Mogu pričati o doživljaju glazbe kao glazbenik jer to spada i u domenu slušne percepcije za koju nisam stručnjak. Po mojim iskustvima i saznanjima nitko nije imun na utjecaj glazbe. Zvuk i vibracije općenito pobuđuju u čovjeku razne manifestacije, na prvom mjestu emocije, ali i potiču maštu. Svatko reagira na glazbu stvarajući o njoj svoju unutarnju “sliku”. Kao glazbenik, a posebno dok orkestriram, osobno to doživljavam na razini boja i energija. Ritam, harmonija i melodija mogu nam napraviti emotivna čuda, čovjek je na to očito genetski predisponiran, pa kvalitetno korištenje tog glazbenog alata, kao na primjer u predstavama i filmovima, ali i u emotivnim i energičnim pjesmama današnjice, svakog čovjeka mogu lansirati u različita emotivna stanja. Glazba, po mojem uvjerenju, najdublje može ući u čovjekov organizam i dušu, jer je nevidljiva oku, nije materijalizirana i vrlo ju je teško dočarati riječima, osim ako nisi glazbenik koji to zna i uhom analizirati, napisati, ili jednostavno reproducirati. Bavljenje glazbom prepuno je autosugestivnih emotivnih trenutaka korisnih za osobu, no osim toga glazbena znanja i vještine razvijaju i inteligenciju kroz shvaćanje glazbene strukture i tonskog sustava. Puno je matematike i fizike u glazbi. A u nama nastaje i kemija.

  • Zašto je važno i koji su benefiti bavljenja glazbom u bilo kojoj životnoj dobi?

Vjerujem da će se glazbom ozbiljnije baviti oni koji osjećaju unutarnji poziv (od toga se ne može pobjeći!). Svima ostalima preporuka je da budu u što većem dodiru s glazbom: slušajući, pjevajući ili svirajući s ekipom (gdje je to nestalo?). Ako kretanje pomaže tjelesnom, umjetnost pomaže duševnom zdravlju.  Učiti svirati neki instrument razvija analitičke, kreativne, emotivne, motoričke, ali i socijalne vještine. Instrument povezuje ljude, čini ljude sretnima, naravno pod uvjetom da se nešto na njemu i nauči. 
Nemojmo izostaviti glas kao najprirodniji instrument. Pjevanje je nevjerojatno zdrava aktivnost, od disanja, filtriranja i iskazivanja emocija nadalje. Ispravnost korištenja tog instrumenta (vokalnog aparata) također zahtijeva edukaciju s pažnjom s obzirom na to da je u pitanju jedan od osjetljivijih dijelova našeg tijela.

  • Zašto je drugačiji pristup, kakav recimo njeguje YMS, bitan za učenje glazbe i u konačnici naš razvoj?

Prvo što možemo jamčiti je da će naučeno gradivo biti u izravnom spoju s ljubavlju prema glazbi. Potaknut ćemo kreativnost, improvizaciju i snalaženje u različitim glazbenim kontekstima. Naglasit ćemo praksu, a ne teoriju, odnosno to dvoje bit će u stalnom finom balansu. Razvijat ćemo umjetničku osobnost, a ne samo glazbena znanja i vještine. To su temelji koji pružaju mogućnost dubokog razumijevanja glazbe i dugoročno druženje s njom.

  • Već je krenulo formiranje grupa, zar ne?

Svaka prijavljena osoba prolazi jednu određenu proceduru, koja se sastoji od obaveznog upoznavanja, određivanja početnog nivoa za upis, što na kraju rezultira uključivanjem u grupu koja odgovara polazniku po svim parametrima, pa i vlastitim preferencama za dan i sat nastave. Ako to možemo ispuniti, rado pomažemo. Grupe imaju do 8 članova i nastojimo da nastava bude održavana svaki tjedan u isto vrijeme kroz cijelu školsku godinu, osim državnih i školskih praznika. Ako se netko predbilježi nakon 30. lipnja ne možemo biti sigurni da će biti mjesta u grupama. Što se pak individualnog rada tiče, on je naravno nešto drugačiji. Radi se po istim knjigama,  “jedan na jedan”, a termini se tada dogovaraju nešto slobodnije.

Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.

Foto: Tatjana Bukvić, Unsplash

Učitati još
Zatvori