Daria Lorenci Flatz dala nam je da zavirimo u 4Sobe, njezin prekrasan umjetnički centar za djecu i odrasle

Daria Lorenci Flatz dala nam je da zavirimo u 4Sobe, njezin prekrasan umjetnički centar za djecu i odrasle

S glumicom Dariom Lorenci Flatz razgovorali smo ovog ljeta o njezinom nevjerojatno uspješnom filmu ‘Mater’ u kojem je ostvarila glavnu ulogu. Ipak, kad napusti set i svoje likove koji su često vrlo ozbiljni, Daria je posvećena umjetnosti i kreativi koju najživlje provodi u svom umjetničkom centru 4Sobe u kojem se održavaju brojne radionice za djecu, ali i programi za odrasle.

Zavirili smo u 4Sobe, a Daria nam je otkrila što se sve očekuje u impresivnom prostoru.

  • Kako su zamišljene 4sobe? O kakvom se točno konceptu radi i što je drugačije nego kod ‘klasičnih’ dječjih programa?

4Sobe su jedan obuhvatni centar za umjetnost za djecu što bi značilo da je prvotna ideja da vi na jedno mjesto možete dovesti svoje dijete na različite aktivnosti protkane umjetnošću. Imamo broje programe: od raznih plesnih programa, preko dramskih radionica kojih ima najviše i likovnih radionica.

U jutarnjim smo programima fokusirani na programe za odrasle. Osmišljeni su za ljude koji imaju specifično radno vrijeme, a htjeli bi ujutro raditi nešto malo drugačije što nije samo pilates, teretana ili neka zumba. Akcent je na bavljenju tijelom, ali u vidu umjetnosti. Imamo ujutro ples u kojem su zastupljene i vježbe snage i rastezanja, ali i koreografija. Taj trening svaki put može biti drugačiji i zabavan, a tu je i program Flow and balance koji je zapravo skup različitih vježbi kroz pozicije asane koje ponavljamo skoro kao plesne sekvence.

Ono što nas razlikuje od drugih je možda činjenica su naši voditelji ljudi koji se svakodnevno bave onim što predaju djeci i od toga i žive. Meni je bilo važno da to ne budu uvijek pedagozi određene umjetnosti nego da su ljudi koji se aktivno, recimo, plesom i bave, glumci koji rade na predstavama i slično. To nudi još jednu dimenziju u predavanju i pedagoškom radu. Nije ništa bolje ili lošije, ali je specifičnost koju nudimo. Također, inzistiramo na malom broju polaznika pa većina naših grupa ima do 10 ili manje od 10 polaznika. To je nešto što smo njegovali i prije pandemije tako da se svakom djetetu možemo posvetiti kako se djeca ne bi izgubila u velikim grupama.

  • Koji su benefiti kreativnog izražavanja na radionicama za djecu? Koliko to mališane može oblikovati, pomoći im da se otvore, riješe treme i slično?

Benefiti su višestruki i meni često roditelji znaju komunicirati da je dijete neprepoznatljivo, u smislu samopouzdanja, povjerenja u to da može nešto napraviti što se prije ne bi usudilo, u smislu izlaganja sebe pred drugima. Često znam reći ljudima da kad upišu dijete na dramsku ne mogu misliti da ćemo mi raditi isključivo s na dikciji i da ćemo mi od njega napraviti super malog glumca. To mi ne radimo i to će dijete raditi možda jednog dana na Akademiji, ali ono što je posljedica rada na dramskim radionicama je upravo da te iste stvari roditelji uoče: da dijete više govori, da se manje stidi, da razgovjetnije govori.

Ja bih rekla da je spontana igra, ona igra s kojom smo mi odrasli, nešto neprocjenjivo. Danas živimo u svijetu u kojem se ljudi teže usude pustiti djecu van pa ona manje izlaze i više su usmjerena na ekrane. Tako da su zbog toga  vanškolske aktivnosti nužne. Kreativno izražavanje je iz tog razloga jako bitno i pokušava nadomjestiti ono što je nama nekada bila spontana i nestrukturirana igra. Djeca se, posebno na dramskim igraonicama, uče biti spontani, dobivaju pažnju i uče manipulirati tom pažnjom, prepoznaju kako ta pažnja može postati jedno gorivo, kako nam može pomoći, što kad nas ta pažnja blokira, kako se s tim nositi i kako sve to pretvoriti u svoju prednost. Isto tako sve druge kreativne radionice imaju velike učinke na tijelo i na razvoj mozga. Jednostavno učimo drugačije hodati po svijetu. Ja sam se, recimo, kao dijete bavila plesom i mislim da mi je to ogroman resurs kroz cijeli život.

  • Kako osmišljavate programe za 4Sobe u suradnji s voditeljima?

Sada imamo jedan veliki fond vježbi. Upravo za vrijeme karantene kad smo radili preko Zooma (mogućnost koja još uvijek postoji za djecu) voditelji i ja smo dva tjedna sve naše vježbe isprobavali kako bi vidjeli što od svega toga što radimo u dvorani možemo raditi i online. U tom smo vremenu stvorili jednu veliki biblioteku vježbi koje smo dijelili jedni s drugima. Vježbe su različite za svaku radionicu, ali tu su dramske igre, igre koje potiču razigranost kod djece, uspostavu koncentracije i pažnje kroz dizanje energije, pantomimske vježbe, vježbe mašte, ritma i koncentracije, more improvizacije koja podrazumijeva rad na emocijama i situacijama, detektivske igre i slično.

Naš način rada je da prvi semestar radimo isključivo vježbe uz koje razvijamo s djecom odnose i što više materijala. Svaka grupa se fokusira na ono što djeci i tom voditelji najviše leži. Kroz rad otkrivaju zanimaju li ih aktualne teme, hoće li ih inspirirati film, lektira, voditelj im može donijeti i dramski tekst pa ga zajedno prilagođavaju, dopišu ili ga uzimaju kao predložak. Tu se i voditelji često sa mnom konzultiraju. U drugom semestru se grupe pripremaju za izlaganje. Scenu Vidra iznajmljujemo jedan vikend u lipnju i onda roditelji i svi zainteresirani mogu pogledati predstave, nastupe, koreografije i izložbe odnosno mogu vidjeti rezultat svega onoga što smo kroz drugi semestar pripremali.

  • Čime ste se vodili u uređenju prostora 4Sobe koji izgleda divno?

Prostor za 4sobe idejni je projekt arhitekata Katušić -Kocbek, moji prijatelji s kojima sam razvila prijateljstvo upravo jer su njihova djeca išla na radionice. Stvarno sam im iznimno zahvalna. Bilo mi je važno da prostor koji nije prevelik, koji ima 80-ak kvadrata, pretvorimo u multifunkcionalni prostor koji može služiti za puno različitih aktivnosti. To je prostor koji mora imati garderobu i prostor za roditelje koji žele pogledati radionice.

Mislim da su fenomenalno iskoristili prostor i napravili multifunkcionalnost zastorima koji mogu razdijeliti prostor, povećati ga, pregraditi, smanjiti i slično. Imamo galeriju, plesni podij, štapove za klasični balet koji se mogu micati, odvojenu sobu za likovnu radionicu, garderobu. Predivno izgleda – moderno, a opet a opet prostor u kojem možeš zamisliti da u njemu živiš. Često ljudi znaju komunicirati da prostor ima jako lijepu energiju uz to zelenilo i velike prozore. Mislim da smo uspjeli dobiti ljepotu, jednostavnost i multifunkcionalnost.

Foto: Matej Grgić

Učitati još
Zatvori