#allaboutchange: Design store KRUG okuplja slow fashion i održive brendove

#allaboutchange: Design store KRUG okuplja
slow fashion i održive brendove

Kako izgleda kada se održivost spoji s dizajnom najbolje pokazuje primjer design store-a KRUG. Na jednom mjestu okupljeni slow fashion brendovi već nekoliko godina pokazuju kako je moguće uspjeti na tržištu držeći se nekih načela koji su okrenuti promjenama i novitetima, a kreću se u smjeru održivosti. Kakve je promjene potrebno uvesti u svoje poslovanje, od kuda krenuti i kojim se načelima voditi? Odgovore na ta, ali i brojna druga pitanja dobili smo od Emine i Selme koje čine tim KRUG. Njihova ustrajnost i inovativnost, te promjene na kojima rade kako bi se izdvojile od ostalih brendova, razlog su zašto su one dio naše #allaboutchange platforme.

  • Recite nam nešto o KRUG design store-u? Tko su glavni akteri?

Krug smo otvorile 2014. godine jer smo u prvom redu željele jedno mjesto u Splitu gdje možemo zajednički i na najbolji način predstaviti kolekcije naših matičnih brendova Chicks on Chic, Dott. i Little Wonder. Krug smo osnovale zajednički, Emina Štrkljević i Margita Videtić, dizajnerice branda Chicks on Chic, Katarina Bilan koja stoji iza branda Dott. i Selma Štrkljević Mravak dizajnerica branda nakita Little Wonder. Priča je krenula dosta spontano i bez nekih velikih planiranja. Naišle smo na predivan prostor unutar palače i odlučile probati. Sve smo osmislile i sredile same i uz pomoć prijatelja i obitelji. Od tada pa evo sve do danas, kada su Krug nastavile voditi sestre Emina i Selma, uspješno vodimo našu kreativnu oazu u staroj jezgri grada Splita.

Selma i Emina
  • Kako ste došli na ideju otvaranja KRUG-a?

Nekako se poklopilo da smo se nakon studiranja sve odlučile na posao u modi odnosno pokretanje vlastitih brendova i nakon par godina rada na sceni, sajmova i suradnje s različitim trgovinama hrvatskog dizajna, pomislile smo kako bi bilo super imati i svoj concept store u kojem bi mogle na najbolji način predstaviti naš rad bez odstupanja od vlastite estetike. KRUG je dosta specifičan concept store jer ne drži previše brendova, već samo matične brendove i još poneko ime s hrvatske modne i umjetničke scene. Volimo svake godine ostvariti i nove suradnje s hrvatskim dizajnerima i umjetnicima, al svakako sve u skladu s našom estetikom i pričom koje se držimo od samih početaka.

  • Za glavnu okosnicu vašega poslovanja uzimate održivost, na koji način?

Smatramo kako je danas, više nego ikad, bitno da se ljudi suoče s posljedicama vlastitog ponašanja. Sve što činimo ima utjecaj na svijet oko nas i tako bi trebali razmišljati i truditi se na nekim mikrorazinama uvoditi promjene. Kad je riječ o modi najviše mislimo na pretjerano kupovanje „krpica“ koje su postale potrošna roba i na kraju jedan veliki ekološki problem. Veliku pažnju treba obratiti i na greenwashing kojeg često možemo vidjeti kod velikih kompanija i high street brendova jer sad je jako trendy i poželjno biti održiv, a u praksi je to sve samo ne održivo. Vidimo što se sve događa trenutno u svijetu od klimatskih katastrofa pa nadalje, a znamo da je modna industrija jedan od najvećih zagađivača okoliša. Zbog svega toga u svom radu pokušavamo biti što više fer i održivi. Nije lako, ali se trudimo i imamo još dosta mjesta za napredak i razvijanje na tom polju. Krug je prvenstveno slow fashion concept tako da kod nas nema serijske i velike proizvodnje. Proizvodimo po ključu potražnje dok u samoj proizvodnji jako vodimo brigu o nabavi i kvaliteti materijala jer nam je bitno da krajnji klijent ima proizvod koje će trajati i kojeg će cijeniti. Uvijek koristimo sve materijale koje kupimo, kod nas nema gomilanja ni bacanja materijala, jer samom odabiru materijala posvećujemo puno vremena te su oni doslovno ručno birani. Što se tiče izrade nakita sve ostatke metala bilo da je riječ o srebru, mesingu ili zlatu recikliramo, odnosno talimo te ih ponovno koristimo. Kod izabira dragog i poludragog kamenja trudimo se da su dobiveni na etički način što nekad predstavlja izazov zbog udaljenosti samih dobavljača.

  • Koliko je u današnjem svijetu (po vama) važno slijediti načela održivosti u svim branšama? Koliko je ona zastupljena u dizajnerskim krugovima?

Smatramo da je izuzetno bitno osvijestiti probleme u kojima se nalazimo i kako smo do njih došli te vlastitim primjerom pokazati i ukazati na promjene koje svaki pojedinac može uvesti u svoju svakodnevicu. Bitno je da nastojimo živjeti što održivije jer evo vidimo u kakvoj se neizvjesnosti svijet našao sad u korona krizi i tko zna što nas sve čeka u budućnosti tako da ako mislimo da će prirodni resursi zauvijek trajati i da ćemo ih moći beskonačno koristiti bez da sami damo neki obol da se sve to održi je krajnje sebično. Održivost u dizajnerskim krugovima u Hrvatskoj je na svu sreću sve više i više zastupljena.

  • Recite nam nešto o prostoru gdje se nalazi vaš designer store

Krug se nalazi u splitskom Getu odnosno unutar zidova Dioklecijanove palače u Nepotovoj ulici. Sami prostor krase antički zidovi i romanički lukovi tako da nam je prilikom uređenja bilo izuzetno bitno ne narušiti taj autentični izgled već na jedan suptilan način uklopiti inventar i naše proizvode u sami prostor. Tijekom uređenja samog interijera kojeg je radio Šime Mravak vodili smo se isto principom održivosti i upcyclinga tako da je dosta namještaja izrađeno od starog namještaja kojem smo udahnuli novi život.

  • S kojim hrvatskim umjetnicima surađujete i kojim se načelima vodite pri odabiru istih?

Od samih početaka surađivali smo s Jelenom Bando, Mišom Komendom, Almom Štrkljević, modnom dizajnericom Vedranom Mastelom, dizajnerskim dvojcem Klisab, Maurom Massarottijem, Majom Tomljanović, kolektivom Fierce Women, Martinom Bilan aka Dunjom Ignis i brojnim drugima. Načelo pri odabiru je vrlo jednostavno, idemo po nekom svom osjećaju. Ako nam se nešto svidi odmah reagiramo i pokušamo ostvariti suradnju.

  • Podržavate li slow fashion trend i zašto?

Apsolutno. Mi jesmo slow fashion brendovi. Razlozi su brojni, nabrojat ćemo samo neke: nema masovne produkcije, nema otpada, iskorištavanja radne snage, nehumanih načina rada, itd.

  • Što je po vama važno mijenjati kako bi se održivost i eko pristup uvelo u sve sfere ljudskog djelovanja? Je li to pokazivanje primjerom?

Potrebno nam je svima više edukacije na tu temu, a najbolji način je upravo to pokazivanje primjerom. Usprkos tome što je termin „održivost“ sve popularniji i što ga dosta kompanija nastoji implementirati u svoju praksu smatramo da se nalazimo tek na samom početku velikih promjena za koje se nadamo da će uroditi plodom. Pretjerani konzumerizam i želja suvremenog društva za konstantnim priljevom novih stvari dovela je do proizvodnje viškova na svim poljima pa tako i u modnoj industriji. Upravo taj, jedan od najvećih problema modne industrije rješavamo slow fashion konceptom. Jako je osvježavajuće sebi zadati ciljeve, recimo pokušati mjesec dana ne kupiti ništa u hight street trgovinama i umjesto 6 majica kupiti jednu, ali vrijednu, kod nekog domaćeg dizajnera. Ne samo da je osjećaj predivan već ste tako podržali domaću proizvodnju i podržali jednog malog domaćeg proizvođača, kreativca i dizajnera. Toliko više zadovoljstva nudi takav način kupovine jer najčešće nije nepromišljen, impulzivan i jednostavno znate da ste napravili pravu stvar. Kad bi svi malo više promislili o pozadinskoj priči iza nekog fast fashion odjevnog komada kojeg smo kupili i koliko je samo energije i resursa utrošeno za njegovu proizvodnju da bi se nakon par nošenja našla na otpadu, mislim da bi svi pomalo mijenjali način na koji kupujemo.

Foto: Alma Štrkljević, Glorija Lizde

Učitati još
Zatvori