Ljetno popodne proveli smo s Markom i Antoniom, organizatorima popularnih hrvatskih festivala

Ljetno popodne proveli smo s Markom i Antoniom, organizatorima popularnih hrvatskih festivala

Ljeto nam se vratilo i donijelo dozu optimizma, nalet energije i želju za druženjima i putovanjima. Istovremeno, ljeto će ove godine biti daleko od tipičnog ljeta na koje smo navikli, a nova situacija mnogima je promijenila i pomrsila planove. Kako iz ljeta ispred nas ipak izvući najviše?, odlučili smo pitati Marka Boku i Antonia Franića, organizatore popularnih hrvatskih festivala Graffiti na gradele i KulaKula festival.

Jednako slični, koliko i različiti, s brojnim zajedničkim temama kada je o festivalima riječ te dalmatinskim korijenima, Marko i Antonio danas su i dobri prijatelji. Ove godine, jedan su drugome podrška kada je riječ o brojnim izazovima s kojima su se susreli u ulogama organizatora festivala za vrijeme pandemije.

Između brojnih obaveza, Marko i Antonio pronalaze vrijeme i za uživanje u ljetnim danima i druženjima, a jedno popodne odvojili su i za druženje s nama. Što su nam sve otkrili? Od malih behind the scenes tajni i najluđih festivalskih momenata do ljetnih preporuka, intervju pročitajte u nastavku!

‘Behind the scenes’ popularnih hrvatskih festivala

Nova situacija svima nam  je promijenila planove. Kako će vaše (radno) ljeto izgledati ove godine?

Marko: Ovo će biti moje prvo koliko-toliko slobodnije ljeto u životu i moram priznati da još moram razmisliti što raditi sa slobodnim danima preko ljeta. Svako ljeto do sada sam radio, a onda se u planove prije devet godina upetljao i festival, pa bih godišnji odmor uvijek morao čuvati da tijekom njega odradim festival.

No, ove godine festival je nažalost otkazan zbog cijele situacije s pandemijom, pa će se neki manji godišnji odmor prisilno dogoditi. Ipak, da sve ne prođe toliko opušteno svejedno ću organizirati nekoliko manjih Graffiti Na Gradele događanja diljem Hrvatske – važno nam je da kao festival ostanemo prisutni te da ipak otvorimo prostor za malo druženja s publikom i kreativnog stvaranja. A i reklo bi se da mi vrag ne da mira.

Antonio: Kako ono ide onaj song iz mjuzikla “Jalta, Jalta” – Što će biti s nama sutra dal to netko zna… Eto to je moj odgovor na ovo goruće pitanje, a iduća dva tjedna su naravno ključna. Namjera je i ove godine organizirati KulaKula festival u terminu od 06. do 08. kolovoza na kojem će nastupiti Goran Bare & Majke, Edo Maajka, CAMBI, Neno Belan sa svojim Fiumensima te regionalna senzacija The Frajle. Tu je i koncert Rundek Kvarteta u OFF programu i kazališna premijera Ecije Ojdanić.

Ali evo živimo iz tjedna u tjedan. Prilagodili smo kapacitete i ograničili broj ulaznica i nadamo se najboljem.

Festivali su u posljednjem desetljeću doživjeli pravu malu renesansu, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. Kako oni izgledaju iza scene?

Marko: Često u šali znamo prokomentirati da u Hrvatskoj svako selo sada ima festival – i to je zapravo sjajna stvar. Na spomen festivala ljudi u glavi imaju sliku neke ogromne glazbene manifestacije, međutim riječ je o poprilično šarolikom „sektoru“, koji obuhvaća glazbu, kulturnu i povijesnu baštinu, hranu, sport i razne druge oblike stvaralaštva. I svako od tih događanja posebno je na svoj način te ima svoje posebne organizacijske zahtjeve, odnosno načine organiziranja – što u konačnici osjećaju i publika i partneri, a sve se najbolje vidi u rezultatima realizacije.

Festivala je puno, a puno je i motiva koji stoje iza njih. Nemam pretjeranu potrebu pohoditi instant događanja u koja su upucana ogromna sredstva i iza kojih stoji velika produkcija – a čiji cilj je samo uzeti novac i ići dalje. Draže mi je otići na neko „do it yourself“ događanje, iza kojeg stoji neka nabrijana energija i motiv koji nije isključivo profit, već rad u lokalnoj zajednici i izgradnja neke scene. U konačnici, publika tu energiju i motivaciju prepoznaje i cijeni.

Antonio: KulaKula je jedan predivan maleni boutique festival koji na svojoj glavnoj lokaciji u Kuli Kamerlengo prima do 1100 posjetitelja. Svima omiljeni festivalski pool party na bazenu Brown Beach House hotela prima pak 350 posjetitelja. Svejedno, iza pozornice jedna mala stalna grupica ljudi vrijedno slaže ovaj projekt i zaista uživamo u tome. Nemamo neku namjeru pretjerano se širiti osim u vidu ovogodišnjeg off programa jer smo zaista emotivno vezani uz Trogir i tu fascinantnu Kulu Kamerlengo tako da će naš festival uvijek biti jedna posebna mala skrivena pričica na festivalskoj karti Hrvatske rezervirana ponajviše za domaću i regionalnu publiku.

Organizatori ste dva popularna festivala u Hrvatskoj – Kula Kula festivala i festivala Graffiti na gradele. Koje su neke od vaših najdražih i najluđih festivalskih uspomena?

Marko: Nema izdanja festivala koje nije obilježilo nešto ludo, bizarno ili nadrealno iz organizacijske perspektive, behind the scenes. Često kažem da je organizacija festivala slaganje tetrisa problema, odnosno zauzdavanje kaosa – ali u tome se valjda skriva onaj ovisnički trenutak, moment koji te tjera naprijed. Teško mi je izdvojiti najdraže trenutke, pošto ih je zaista puno, no tu je svakako trenutak kad se malo izmakneš iz žiže festivala i sa strane gledaš publiku koja se super zabavlja, oslikane zidove od strane sjajnih umjetnika i tvoj tim koji je sretan i ponosan – tu shvatiš čemu sav stres, znoj i doslovno žuljevi – e to je to!

Antonio: Ma kratko i glasno! Svake godine bakljada s vrha Kule Kamerlengo svima se ureže u pamćenje i bude zaista najimpresivniji trenutak. Pomno biramo u kom trenutku će se dogoditi i na koju pjesmu tako da svake godine u našim instapričama i videima to bude trenutak za trnce.

Kao pravi insideri kada je o festivalima riječ, otkrijte nam što se sve nalazi u vašem festivalskom ruksaku i koje biste festivalske favorite preporučili svima?

Marko: Naš festivalski paket sastoji se od ekološkog festivalskog cekera, festivalske majice, narukvice, stickera, bedževa i festivalskih rizli. Festivalska majica jako je posebna, jer nju svake godine dizajnira netko od naših poznatih graffiti umjetnika, stoga je riječ o autorskom radu s naglašenom umjetničkom vrijednosti, a ne običnoj reklamnoj majici. Sve ostalo dizajnira naša dizajnerica Antonija Bačić, koja je razvila prepoznatljiv ljetni vizualni identitet festivala, koji se nadograđuje svake godine i aplicira na ostatak materijala iz našeg paketa.  

Antonio: Naš popularni festivalski KulaKula ruksak već je postao priča za sebe i svake godine izmami veliko zanimanje što će se u njemu naći. Ipak, kako po cijeli dan budemo na terenu moraju se tu naći i Nivea Black & White dezodorans koji pruža dugotrajnu zaštitu, udobne Havaianas japanke, neizbježne sunčane naočale te miris koji je moj apsolutni favorit za bilo koje doba dana – Giorgio Armani Acqua di Giò Profondo‎.

Organizacija festivala samo je dio vašeg posla. Kako balansirate brojne poslovne obaveze? Kako izgleda jedan vaš tipičan ljetni dan (ako je tipično pridjev kojim se može opisati)?

Marko: Festival je moj hobi i to nije moj profesionalni angažman od kojeg živim – graffiti su nešto za što sam zapeo još u osnovnoj školi i s vremenom se sve pretočilo u formu festivala. Inače sam politolog i zaposlen sam u jednoj europskoj instituciji, stoga u danu na repertoaru imam primjerice javne politike, praćenje rada europskih institucija i rad s partnerima iz raznih sektora te komunikaciju s graffiterima, reperima, organizatorima drugih festivala i sl. Ta šarolikost često je izazov, no riječ je o pravom bogatstvu i sretan sam što imam priliku biti aktivan u područjima koja volim i s ljudima koji su zaista sjajni.

Antonio: Hektika, mobitel trajno spojen na eksterni punjač i hodanje trogirskom rivom gore-dole poput profesora Baltazara. Živim za prvi dan nakon festivala kada me moji prijatelji odvedu u jednu pješčanu uvalu i zabrane mi korištenje telefona na jedan dan. To su prijatelji!

Nakon posla – rekreativci i hedonisti

Iako su vam dani ispunjeni, uvijek pronalazite vremena i za relaksaciju i za rekreaciju. Koji su vaši omiljeni ljetni sportovi i mjesta za uživanje?  

Marko: U pogledu ljetnih sportova nisam klasičan predstavnik otočke populacije mladih, od kojih bi neki vjerojatno nabrojali sportove poput surfanja, ronjenja i slično. U tom pogledu držim se kraja i u posljednje vrijeme s ekipom odem na košarku i ove godine posebice ne silazim s bicikla, a što se omiljenih ljetnih mjesta tiče to je svakako moj otok Brač. Toliko je stvari koje se na Braču mogu vidjeti i doživjeti da svaki puta i mene iznova iznenade, iako sam tamo rođen i živio sve do odlaska na fakultet. Otok je sinonim za ljeto, tako da dileme nema.

Antonio: A ne, ne! Nećete me pridobiti da vam otkrijem ta mjesta u okolici Trogira. Al odlasci na Veliki i Mali Drvenik te uvalu stari Trogir su uvijek posebna priča. Najbolja mjesta za uživanje otkrijte sami kada posjetite Trogir!                                          


Black&White pitalica

Marko


CRNO ILI BIJELO – Pola-pola
ZIMA ILI LJETO – Lito
KNJIGA ILI FILM – Film
INTROVERT ILI EKSTROVERT – Ekstrovert
SLATKO ILI SLANO – Slano
JUTARNJI TIP ILI NOĆNA PTICA
– Jutarnji tip
NIVEA MAN BLACK&WHITE U SPREJU ILI NIVEA MAN BLACK&WHITE ROLL ON – Kao i u grafitima, sprej 🙂

Antonio

CRNO ILI BIJELO – Crno. Ima nešto u preplanuloj koži i crnoj odjeći.
ZIMA ILI LJETO – Ljeto. Eto. To je moj odgovor.
KNJIGA ILI FILM – Film. Vratite mi normalne odlaske u kino. To mi zaista nedostaje u ova suluda vremena.
INTROVERT ILI EKSTROVERT – Ekstrovert. Ma to se i iz ovih odgovora da iščitati. Skoro da mi na velikom čelu piše.
SLATKO ILI SLANO – Jel može oboje?
JUTARNJI TIP ILI NOĆNA PTICA – Ova ptica jutrom ne pjeva nego samo šuti, ne bi vjerovali. Tako da definitivno noćna ptica.
NIVEA MAN BLACK&WHITE U SPREJU ILI NIVEA MAN BLACK&WHITE ROLL ON – Mojoj brzini i navikama nekako više odgovara onaj u spreju.

Ljetni mood

Svi mi imamo svoje sezonske favorite. Bez čega ne možete ljeti?

Marko: Bez svega mogu, ali bez sunčanih naočala nikako. Ljeto je vrijeme za teški casual, izuzevši odlaska u ured, tako da tu puno brige nema, pogotovo kad je riječ o otoku.

Antonio: Daj mi samo što blesaviji uzorak na ljetnoj košulji i široke vrećaste hlače i ja sam sretan. To je meni prvi znak ljeta!

Ljeto u Dalmaciji i ljeto u Zagrebu – razlike znamo, kao i sve čari ljeta na Jadranskoj obali. No, što biste kao dva Dalmatinca izdvojila kao pozitivne strane ljeta u Zagrebu?

Marko: Ljeto u Zagrebu, posebice u nekoliko zadnjih godina, je zakon. Zagreb obožavam u svako doba godine (proljeće pogotovo), tako da iz svega izvlačim ono najbolje. No, Zagreb je jako živnuo posljednjih godina i više ne djeluje isključivo kao tranzitni grad, već destinacija u koju ljudi ciljano dolaze i onda iz nje odlaze na izlete po obali i okolici. I taj trend prate brojne manifestacije i događanja po gradu, stoga je stvarno lijepo što su se pojedinci i razni kolektivi potrudili prirediti super stvari. Ljeto na otoku je jedna stvar, no Zagreb ljeti ima neku posebnu čar i stvarno volim dio ljeta provesti na njegovim ulicama, dvorištima i parkovima.

Antonio: Zagreb živi ljeti! Što god se dogodilo ove godine i kakve god nas prognoze zadesile, Zagreb je dobio jedan poseban štih ljeti i, koliko god volim more i biti u Dalmaciji, ima nešto i u zagrebačkim ljetnim večerima.


LJETNA TOP LISTA

OMILJENI LJETNI FILM
Marko: Nije film, no pošto sam dijete otoka odmah mi na pamet pada stalno ljetno repriziranje Malog mista – ništa bolje ne pogađa i stvara ljetnu atmosferu otoka, to mi nikada neće dosaditi.
Antonio: Pakleni val (Point Break) iz 1991. s Keanu Reevesom. Surfersko pljačkaški klasik.

SAVRŠENI LJETNI SOUNDTRACK
Marko:
Punk (melodični!)
Antonio: Luigi Tenco, Ornella Vanoni…ljeto mora biti obojano zvukom Mediterana!

KNJIŽEVNA PREPORUKA ZA PLAŽU
Marko: Ljeto služi za čitanje svega onoga što kroz godinu ne stignem. Na redu je nešto malo teže i nije baš za plažu, no aktualno je u vremenu – Hannah Arendt – Ljudi u mračnim vremenima.
Antonio: Stripovi u bilo koje doba godine. Oni koji me poznaju znaju da sam Marvel i DC fan.

OMILJENI OKUS SLADOLEDA
Marko: Kokos
Antonio: Uvijek i zauvijek čokolada. Dupla. Trodupla. S čokoladnim preljevom.

OMILJENO LJETNO PIĆE
Marko: Hladan koktel bijelog vina i mineralne vode
Antonio: Lynchburg Lemonade. To morate probati!

OMILJENI LJETNI SPORT
Marko: Stresiranje i fizikalije vezane uz festival 🙂
Antonio: Gore spomenuto nervozno hodanje po rivi tri dana prije festivala.

Foto: Sanja Jagatić

Stilistica: Barbara Repe

Odjeća i obuća: approved, H&M, Mephisto, ShoeBeDo

Učitati još
Zatvori