Žene koje su revolucionirale dizajn

Žene koje su revolucionirale dizajn

Grossman, Gräshoppa podna lampa

Grossman, Gräshoppa podna lampa

Dvadeseto stoljeće obilježeno je vrhunskim primjercima produkt dizajna, posebno od modernizma pa naovamo. Mnoga velika dizajnerska imena ušla su u kolektivnu svijest čak i popularne kulture s kultnim, sada već klasičnim, komadima.

No, bio je to period koji je obilovao i žensko djelovanjem na području dizajna, na žalost tijekom povijesti gurnut u stranu te su često i same dizajnerice bile marginalizirane i ignorirane, posebno od stručne strane, povijesničara dizajna i raznih teoretičara i kritičara. No, neka od njihovih dizajnerskih ostvarenja ušla su u povijest i često su dio raznih prostora, a da se niti ne zna…

Počnimo s dizajnericom Gretom Grossman. Bila je skoro pa posve zaboravljena i izbrisana iz povijesti dizajna dok ju nije ‘otkrio’ Gubi i krenuo reproducirati njezine komade. Greta je imala bogatu četrdesetogodišnju karijeru i utjecaja u Californiji te Švedskoj. Učila je u Helsingborg radionici kao jedina žena te se 1940. godine preselila u Los Angeles i pokrenula svoj posao i trgovinu na znamenitom Rodeo Driveu. Njezin dizajn zatekao je američku publiku tog doba, no bio je instantno prihvaćen i mnogim dijelom je baš ona zaslužna za američku estetiku tog doba.

Adnet-circulaire---L---tan_Grossman-dresser-3---walnut-black_Cobra-table-lamp---jet-black_Nagasaki-chair---black-white

Grossman komoda

2g5h-ulssairf-800x800

Marianne Brandt bila je slikarica, kiparica, fotografkinja i uspješna dizajnerica koja se školovala na Bauhausovoj školi te postala vodeća dizajnerica metalnog odsjeka. Danas su njezini svakodnevni komadi – od lampi, pepeljara, čajnika do zapravo svega u metalu što vam može pasti na pamet – česti komadi koji krase, no i odlično funkcioniraju u raznim domovima i prostorima. Koliko su njezini komadi danas bitni govori i činjenica da je jedan njezin čajnik (Model No. MT49) 2007. godine na akuciji prodan za vrtoglavih $361,000.

grashoppa_tasklamp_vintagered

Florence Knoll je američka dizajnerica namještaja i interijera, studirala je pod Mies van der Roheom i Elielom Saarinenom te na Kingswood School i Cranbrook Academy of Art u Michiganu. Studirala je i arhitekturu na Armour Institute (sada Illinois Institute of Technology) te radila s Walterom Gropiusom, Marcelom Breuerom i Wallaceom K. Harrisonom. Ludwig Mies van der Rohe, njezin bliski prijatelj, prepustio joj je prava za proizvodnju legendarne stolice i stolca Barcelona iz 1953. godine po kojima je i postala poznata. Njezina firma Knoll dan danas radi i proizvodi komade namještaja, uredskog i kućanskog, dodataka i dekoracija za dom te posluju diljem svijeta.

Osim Amerikanki i Njemica, u svijetu dizajna istakla se i jedna Irkinja – Eileen Gray. Eileen Greay bila je pionirka u modernističkoj arhitekturi i dizajnu. Njezino najpoznatije djelo je Bibendum Chair, jedan od najprepoznatljivijih radova dvadesetog stoljeća. Kritika je toliko ishvalila ovaj komad da ga je prozvala ‘trijumfom modernog življenja’, a Eileen Gray je posljedično ostvarila priličan profesionalan, a i poslovan, financijski uspjeh.

Knoll Relaxed sofa

Knoll Relaxed sofa

Sljedeća produkt dizajnerica i arhitektica jest Charlotte Perriand, Francuskinja koja je bila uvjerena da što je dizajn bolji time i društvo postaje bolje. Osim svojih komada, bila je poznata i po svom teoretskom radu – tako je 1981. objavila članak ‘L’Art de Vivre’, o umijeću življenja. Iako ju je na početku karijere odbio Le Corbusierov studio 1927. s prilično drskom opaskom da se tu ‘ne izvezuju jastuci’, ona je već sljedeće godine uspjela ostvariti takav uspjeh da ju je zamijetio Le Corbusierov partner Pierre Jeanneret te je postala jedna od vodećih dizajnerica među dizajnerima ovog znamenitog studija.

Osim područja namještaja, industrijska dizajnerica Eva Zeisel najpoznatija je bila po svojoj keramici i svojim svakodnevnim uporabnim predmetima. Imala je prilično bogatu karijeru u Europi, svojoj rodnoj Mađarskoj te Njemačkoj i Rusiji. S početkom Drugog svjetskog rata uspjela je zajedno sa suprugom pobijeći u SAD te je nastavila s radom u posve novoj sredini i životu. Bila je prva žena čiji je rad naručio znameniti muzej MoMA te je izložba ‘New Shapes in Modern China Designed by Eva Zeisel’ 1946. godine bila prva solo izložba jedne dizajnerice u MoMA-i. Kritika i publika su ju iznimno hvalili i voljeli.

Eva Zeisel

Eva Zeisel

Eva Zeisel

Eva Zeisel

Na kraju donosimo rad Bernice Alexandra Eames, znana i kao Ray Eames. Ona je sa svojim suprugom Charlesom Eamesom razvila jednu od najpoznatijih dizajnerskih tvrtki poslijeratnog razdoblja. Najpoznatiji njihovi zajednički radovi su stolci i stolice… No, iako su bili ravnopravni u svom djelovanju, razlika u tretiranju je bila prilično očita – najviše u trenutku dodijele British Society of Artists and Designers nagrade kada je Charles osvojio medalju za svoj rad i doprinos, dok je Ray dobila utješnu nagradu i to nakon ceremonije dodijele njezinom suprugu. Oboje su unijeli revoluciju u dizajnu namještaja koristeći šperploču i, kasnije, plastiku, a njihovi stolci i lounge fotelje možda su najpoznatiji komadi dizajnerskog namještaja na svijetu.

eames-velika

Foto: gubi.dkknoll.com, evazeiseloriginals.com, Instagram

Učitati još
Zatvori