Žene ispred svog vremena: Diane Keaton

Žene ispred svog vremena: Diane Keaton

Diane Keaton

Ne može se poreći da je Diane Keaton jedna od najznačajnijih holivudskih modnih ikona, poznata po svom stilskom stilu nadahnutog muškom odjećom. Od 1970-ih, Keaton je nosi različite varijante istih stilova, pokazujući nam sve što žene sigurno mogu. Od nedavno ova glumačka zvijezda postala je sve više i više odvažna sa svojim izborima outfita, opredjeljujući se za prevelike ili pretjerane siluete, pa čak i odbacujući svoje tipične crno-bijele palete za bold i statement boje.

Srećom po nas, ona je dokumentirala sve svoje modne eksperimente na Instagramu, dijeleći fotografije “odijela dana” popraćene oduševljenim natpisima – uvijek napisanim VELIKIM ŠTAMPANIM SLOVIMA. No, koliko zapravo poznajemo ovu ikonu stila i glumačku legendu?


Diane Keaton rođena je 5. siječnja 1946. godine kao Diane Hall. Američka je filmska glumica, redateljica i producentica. Keaton je karijeru započela u kazalištu, a filmski debi ostvarila 1970. Njezina prva veća uloga bila je ona Kay Adams u Kumu 1972. godine, ali filmovi koji su joj oblikovali karijeru su oni koje je snimila s redateljem Woodyjem Allenom, a njezin četvrti film s Allenom, Annie Hall iz 1977. godine, donio joj je Oscar za najbolju glavnu glumicu. Rođena je kao Diane Hall u Los Angelesu, Kaliforniji, kao najstarije od četvero djece.

Njezin otac Jack Hall bio je inženjer, a njezina majka Dorothy Keaton bila je domaćica i fotografkinja amaterka. Njezin otac došao je iz irsko-američke katoličke obitelji, a majka iz metodističke. Keaton je pod majčinim utjecajem odgojena kao metodist. Želja za glumačkom karijerom javila se kad je vidjela majku kako osvaja dramsku nagradu “Gđa. Los Angeles” za domaćice. Keaton je tvrdila da ju je teatralnost događaja inspirirala da postane kazališna glumica. Kao jednu od inspiracija, navela je i Katharine Hepburn, kojoj se divi zbog uloga snažnih i neovisnih žena. 1964. je maturirala u Santa Monica High School u Santa Ani, Kalifornija.

Nakon mature je pohađala Santa Ana College, a kasnije Orange Coast College kao studentica glume, ali je odustala nakon godinu dana kako bi se bavila zabavnom karijerom na Manhattanu. Nakon pridruženja organizaciji Actor’s Equity, uzela je prezime Keaton, majčino djevojačko prezime, jer je tamo već bila registrirana jedna Diane Hall. Keaton je glumu počela studirati u Neighborhood Playhouseu u New Yorku. Prvo je počela studirati po Meisner tehnici, grupnoj glumačkoj tehnici koju je u dvadesetima popularizirao Sanford Meisner, njujorški redatelj glume. 1968. je postala zamjena u produkciji originalnog broadwayskog mjuzikla Kosa. Stekla je loše ime jer se nije htjela svući u dijelovima mjuzikla kad je cijela glumačka postava nastupala gola, iako je to ostavljeno na volju glumaca. (Oni koji su nastupali goli dobili su dodatnih 50 dolara!).

Nakon devetomjesečne produkcije Kose, prijavila se za ulogu u produkciji Zasviraj ponovno, Sam Woodyja Allena. Nakon što umalo nije odbijena jer je bila previsoka (1,73 cm, 5 više od Allena), dobila je ulogu. Diane Keaton je slavu stekla ulogom Kay Adams, djevojke Michaela Corleonea (kojeg je glumio Al Pacino) u filmu Kum Francisa Forda Coppole iz 1972. godine. Coppola je naglasio da je Keaton prvi put vidio u Ljubavnicima i drugim strancima te da ju je angažirao zbog njene ekscentrične reputacije koju je htio da unese u ulogu. Keatonini drugi filmovi sedamdesetih su uključivali mnoge suradnje s Woodyjem Allenom.

Iako je u vrijeme kad su snimali filmove njihova veza bila gotova, glumila je mnoge ekscentrične likove u nekoliko njegovih humorističnih i dramskih filmova uključujući Spavača, Ljubav i smrt, Interijere, Manhattan i filmsku verziju Zasviraj ponovno, Sam, koju je režirao Herbert Ross. Allen je u svojoj ranoj karijeri Keaton nazvao svojom muzom. 1977. Keaton je nastupila s Allenom u romantičnoj komediji Annie Hall, u kojoj je igrala jednu od svojih najslavnijih uloga. Annie Hall je napisao i režirao Allen, njezin ljubavnik u to vrijeme, a za film se vjeruje da je autobiografija njegove veze s Keaton. Allen je djelomično lik Annie Hall temeljio na Keaton (“Annie” je njen nadimak, a “Hall” njezino originalno prezime).

Allen je u ulogu ubacio mnoge od Keatononih manira i njezin smisao za humor na vlastiti račun. Keaton je rekla kako je Allen od lika stvorio njezinu “idealiziranu verziju”. Film je postigao veliki komercijalni i kritički uspjeh te osvojio Oscar za najbolji film. Keatonina izvedba donijela joj je Oscar za najbolju glavnu glumicu. Keatonina ekscentrična odjeća u Annie Hall, koja je sastojala većinom od starinske muške odjeće, uključujući kravatu, vestu, vrećaste hlače i šešire s obodom, učinila ju je modnom ikonom kasnih sedamdesetih. Većina odjeće koja se može vidjeti u filmu je bila Keatonina, koja je bila poznata po svojem nestašnom načinu odijevanja i prije Annie Hall, iako su na kostimima u filmu radili Ruth Morley i Ralph Lauren. Ubrzo nakon objavljivanja filma, među ženama su postala popularna ženska odijela.

Keaton je reprizirala svoju pojavu iz Annie Hall na dodjeli Oscara 2003. kad je došla u muškom smokingu i polucilindru. Keaton je više uspjeha postigla s fotografijom. Kao i lik u Annie Hall, Keaton je fotografiranje bilo dugogodišnji hobi, zanimanje koje je pokupila kao tinejdžerica od majke. Dok je krajem sedamdesetih putovala počela je svoju razbibrigu uzimati ozbiljnije. Reservations, njezina kolekcija fotografija hotelskih interijera, objavljena je 1980. u obliku knjige.

Nakon Manhattana 1979., Keaton i Woody Allen su okončali svoj dugi radni odnos te će to biti njihova zadnja velika suradnja sve do 1993. Keaton se 1978. upustila u vezu s Warrenom Beattyjem, a dvije godine poslije on ju je angažirao za ulogu u Crvenima. Keaton je 1987. režirala i montirala svoj prvi film, dokumentarac nazvan Raj o mogućnosti života poslije smrti, koji je podijelio kritičare. Sljedeće četiri godine Keaton je režirala glazbene spotove za pjevače kao što je Belinda Carlisle, dva televizijska filma s Patriciom Arquette i epizode serije China Beach i Twin Peaks. U devedesetima se počela pojavljivati u zrelijim ulogama, često igrajući žensku glavu obitelji iz srednje klase. Desetljeće je započela s The Lemon Sisters, slabo ocijenjenom humornom dramom u kojoj je nastupila i koju je producirala, a koja je godinu dana nakon završetka bila odgođena. 1991. je nastupila sa Steveom Martinom u obiteljskoj komediji Mladenkin otac.

Umalo nije ni dobila ulogu jer je komercijalni podbačaj Dobre majke doveo do zategnutih odnosa između nje i studija Walt Disney Pictures, koji je financirao oba filma. Nevjestin otac je bio njezin prvi veliki hit nakon četiri godine komercijalnih razočaranja. Keaton je tu ulogu reprizirala u nastavku, kao žena koja ostaje trudna u srednjim godinama u isto vrijeme kad i njezina kćer. U recenziji San Francisco Examinera su je opet usporedili s Katharine Hepburn. Keaton je 1990. u Kumu III reprizirala ulogu Kay Adams. Smješten 21 godinu nakon događaja iz drugog nastavka, film je uključivao Keaton kao otuđenu bivšu ženu Michaela Corleonea. Kritike filma i Keaton ponovno su bile usmjerene na njezinu nevažnost u filmu. Keatonin najuspješniji film devedesetih bio je Klub prvih supruga.

Nastupila je s Goldie Hawn i Bette Midler kao trio “prvih supruga”: srednjovječne žene koje su se razvele od svojih muževa jer su oni tražili mlađe žene. Keaton je izjavila da joj je snimanje ovog filma “spasilo život”. Film je postigao veliki uspjeh zaradivši 105 milijuna dolara u sjevernoameričkim kinima te postao kultan među srednjovječnim ženama. 1996. se u Marvinovoj sobi pojavila kao žena oboljela od leukemije. Bila je to adaptacija drame Scotta McPhersona. Meryl Streep je glumila njenu otuđenu sestru. Keaton je za film zaradila svoju treću nominaciju za Oscara. Iako hvaljen od kritike, film nije objavljen u velikom broju kina, što je Keaton koštalo Oscara. Izjavila je kako je najveći izazov za ulogu bio shvaćanje mentaliteta osobe koja se suočava sa smrtnom bolešću. Keatonin prvi film 2000. bio je Taj vražji telefon s Meg Ryan i Lisom Kudrow. Film je bio drama o tri sestre koje se nose sa senilnošću i iznenadnom smrti njihova starog oca.

Keatonin prvi veći hit nakon 1996. došao je s filmom Nancy Meyers iz 2003., Ljubav nema pravila, s Jackom Nicholsonom. Nicholson (66) i Keaton (57) su se činili kao hrabar izbor za glavne uloge u romantičnoj komediji. 20th Century Fox, studio koji je trebao distribuirati film, navodno ga je odbio producirati bojeći se da su glavni glumci prestari da bi bili isplativi. No, film je ostvario veliki komericijalni uspjeh, zaradivši 125 milijuna dolara samo u Sjevernoj Americi. Sljedeće godine Keaton je za ulogu četvrti put nominirana za Oscara. Izvan filmske industrije, Keaton je nastavila svoju fotografsku karijeru.

Objavila je nekoliko kolekcija svojih fotografija, a radila je i kao urednica na kolekciji starinskih fotografija. U posljednje vrijeme ova ikona stila i estetike okupira publiku i na društvenim mrežama tj. Instagramu. Njezine fotografije odjevnih kombinacija popraćene oštroumnim dosjetkama i ciničnim komentarima ističu se u moru identičnih Insta fashionistica. I u svijetu influencera i influencerica, filtera i krajnje uljepšane stvarnosti, njezin Instagram profil pravo je osvježenje!

Foto: Diane Keaton

Učitati još
Zatvori