Tko stoji iza ovogodišnjeg Dana D?

Tko stoji iza ovogodišnjeg Dana D?

Journal_Dizajneri_05

Ovogodišnji, sedmi Dan D postao je tradicionalno mjesto okupljanja kreativacam dizajnera, publike i svih zainteresiranih za dizajn i srodne mu struke. Zadnje dvije godine postao je jedan od većih i značajnijih regionalnih događaja koje posjećuju, no i u njemu sudjeluju dizajnerske škole, fakulteti, razne udruge, profesionalci, domaći i strani.

Journal_Dizajneri_07

Festival donosi vrhunsku domaću i stranu dizajnersku produkciju, a ovogodišnji program na novoj lokaciji Pogon Jedinstva i Kluba Močvara publici će donijeti iznimno mnogo kvalitetnog sadržaja s popratnim večernjim glazbenim programom. Ove godine organizacija festivala prepuštena je mlađim snagama – Dariju Deviću, Petri Milički, Karli Paliski, Luki Borčiću, Lana Grahek, Svenu Soriću, Hrvoju Spudiću i Morani Matković, naravno uz suradnju starijih (i iskusnijih) kolega. Službeno otvorenje Dana D je danas u 13 sati, slijedi ga tematski program te glazbeni dio u dvorištu Močvare od 15 sati.  O ovogodišnjem izdanju festivala te što nam on sve donosi popričali smo s Markom Golubom i novim, mladim snagama…

Journal_Dizajneri_01

1. Ove godine je došlo do promjene ‘vlasti’, organizaciju festivala preuzele su mlade snage, no osim toga pripremljene su još neke nove stvari… Zanimaju nas novosti programa i koncepta ovogodišnjeg festivala.

Marko: Promjena ‘vlasti’  dogodila se na najprirodniji mogući način, Dan D danas vode ljudi koji su s njim odrastali kao autori, neki od samog početka, neki od kasnije. Dario Dević je bio suautor prvog vizualnog identiteta festivala, zatim je bio pozvani izlagač, pa organizator nekih programskih sekcija u ranijim izdanjima. Luka Borčić je praktično od prvog dana bio naša najpouzdanija veza s najmlađom generacijom dizajnera, netko tko dobro poznaje kako ti ljudi razmišljaju i također je u uskom krugu ljudi koji su gradili festival sve ove godine. Karla Paliska i Lana Grahek su također manje-više kontinuirano prisutne zadnjih godina, što kao izlagačice, što kao članice dizajnerskih timova koji su bili direktno involvirani u manifestaciju. Petra Milički, Sven Sorić i Hrvoje Spudić uključili su se iste godine, 2014. kad je tema Dana D bila “Dizajn na rubu” i ne samo da su nas sve osvojili svojim radovima, nego su nam odmah jasno dali do znanja da žele stvarati taj festival.

Journal_Dizajneri_06

Tematski, mislim da je 2014. i Dizajn na rubu bio prijelomna točka – iako to nije bio prvi Dan D s jasno naznačenom temom, on je prvi put otvorio pitanje “granica” dizajna i prelaženja tih granica, s bilo koje strane. Samim tim otvoreno je i pitanje dovođenja u pitanje i nadilaženja nekih konvencionalnih odnosa u kojima dizajn kao praksa, i dizajneri kao akteri te prakse, sudjeluju. Time je zapravo otvoren prostor za ponovno postavljanje pitanja što je dizajn, čemu on služi, što se događa s dizajnom ako izvrnemo sve pretpostavke koje su nam se dotad činile kao fiksne i nepromjenjive. Ovogodišnja tema ‘Otvoreni dizajn’ u tom smislu predstavlja nekoliko odlučnih koraka u smjeru neizvjesnosti, ali i testiranja stvarnosti, budući da su pitanja open-sourcea, kolektivnog autorstva i slobodnog stvaralaštva zapravo ključna pitanja ovog vremena i sagledavanje dizajna u tom kontekstu ne može proći bez vrlo ozbiljnih rasprava o samoj naravi dizajna kao prakse.

Journal_Dizajneri_08

Dario: Ovogodišnja je tema trenutno vrlo aktualna u Europi i svijetu, ali u Hrvatskoj se o njoj još ne priča toliko. Kako bismo otvoreni dizajn posjetiteljima što bolje prikazali i obrazložili, na festival smo doveli niz gostiju iz Nizozemske, Italije, Njemačke… Taj međunarodni štih po meni je najbitnija novost — Dan D širi se izvan okvira regije u kojima se dosad zadržavao.

2. Predstavljeni ste kao ‘mlade snage za kormilom’ festivala. Mislite li da će sudionici, publika i gosti ‘osjetiti’ da je došlo do promjene, da se festival ‘pomladio’?

Marko: Pa, većina ljudi koji su danas involvirani u Dan D su u sličnim godinama u kojima je stara ekipa bila onda kad je festival počinjao. Na moj užas i moju radost, međutim, oni su i pametniji od nas. Ono za čime smo mi tapkali u mraku kao za nekom novošću koja nam je dovoljno nepoznata da bude uzbudljiva – oni to žive!

Dario: Nama samima teško je pojmiti da je došlo do pojave ‘novih snaga’ jer smo svi u različitim svojstvima već odavno u Danu D — nekako se prirodno desilo da smo kroz godine stekli dovoljno iskustva i uvida u funkcioniranje festivala kako bismo u njemu ove godine preuzeli značajnije uloge u njegovu održavanju. Glavna je razlika možda to što smo mi prvi organizacijski tim koji doslovce zna kako je biti ‘s druge strane’ jer smo i sami nekoć bili studenti-izlagači, polaznici radionica, volonteri…

Journal_Dizajneri_03

4. Dan D namijenjen je osim dizajnerima naravno, svim učenicima, studentima, profesionalcima, zapravo svima koji žele naučiti nešto novo. Da ste posjetitelj(ica) što biste iz bogatog edukativnog programa izdvojili?

Marko: Budući da sam ove godine na periferiji organizacije, primarno involviran oko publikacije i ponešto ad hoc mentoriranja tamo gdje zapne, moram priznati da me sve u programu veseli – ovo će biti prvi festival u kojem si mogu priuštiti da budem… publika 🙂

Dario: Edukativni program Dana D u posljednjih je nekoliko godina iz popratnog programa stasao u jedan od ključnih elemenata festivala — osim što je ove godine veći no ikad prije, voditelji su prvi put osim fenomenalnih domaćih snaga i gosti iz Italije i Nizozemske. Tako će polaznici radionica, osim proučavanja na izložbi i raspavljanja u diskurzivnom programu, otvoreni dizajn moći iskušati i u praksi i to u svim njegovim segmentima (od teoretske razine pa do potpuno praktičnog rada) i na svim poljima dizajnerske prakse (od mode do novih medija).

Journal_Dizajneri_02

5. Kada ne radite Dan D, što radite?

Marko: Sve drugo.

Dario: Trenutno samo Dan D! Zanimljivost teme i opsežnost projekta posljednjih nas je mjeseci u potpunosti zaokupila. Kad festival završi, srećom, slijedi more, a nakon toga se osobno veselim povratku svojoj grafičkodizajnerskoj praksi.

Foto: Rajna Raguž (RRVizual)

Učitati još
Zatvori