Intervju s režiserom: Anđelo Jurkas

Intervju s režiserom: Anđelo Jurkas

Collage_Andelko

Prije nešto više od tjedan dana, 11. srpnja, u Ljetnom kinu Tuškanac održala se pretpremijera filma Zbog Tebe. Pretpremijera filma, prvog od trilogije, bila je događaj koji se dugo nije desio u našim kinima. Došlo je skoro dvostruko više publike nego što ju kino može primiti, a opće oduševljenje nakon gledanja filma ‘držalo je’, vjerujemo, svaku gledateljicu i gledatelja još do idućeg dana. Zbog tebe hrvatski je film o kojemu nismo mogli prestati pričati idući dan i nakon par telefonskih poziva dogovorili smo intervju s režiserom Anđelom Jurkasom, no na jednoj od lokacija gdje se film i snimao, na periferiji grada, u Dugavama.

1. Gledajući film na pretpremijeri ljetne pozornice Tuškanac, ostali smo sami, a po povratnim kritikama i dojmovima ostalih posjetitelja ne jedini, pod priličnim dojmom filma. Jesi li očekivao toliku posjećenost i pozitivne kritike te maltene riječi oduševljenja?

U principu ne. Svi te pripremaju na defetizam i spuštanje očekivanja ili u krajnjoj mjeri samo oprez. Ljeto je, ljudi su na moru. Hrvatski film zadnju dekadu, dvije nema neku reputaciju u narodnoj masi osim incidenata tipa novi Brešanovi filmovi tako da publika nije zainteresirana pretjerano kad im se nude domaći filmovi. Prvo me iznenadila brojka, jer cca 800 ljudi u prostoru kapaciteta 500 prilično je lijepa vijest. A potom i njihove reakcije tijekom projekcije jer plješću, smiju se i zajedno s likovima s ekrana proživljavaju scenarij. Ispalo je da film ima podosta populističkih elemenata iako smo mislili da radimo isključivo kvalitetan, sadržajan autorski film.

Andelko_01

Što se pozitivnih kritika tiče, jako je lijepo čuti ih međutim jednom kad je film kao pop kulturni proizvod zapakiran tada više ne možeš utjecati na reakciju publike, a ne želim davati srcu nešto na što ne mogu utjecati. Meni je stoga prvo bilo bitno da ekipa filma, naš filmski bend, voli film i stoji iza našeg zajedničkog pečata, a o ukusima publike ću rado polemizirati pa oni koji ga vole reći slažemo se, a oni kojima se ne svidi, stati u kontru i pojasniti namjere zašto film izgleda kako izgleda, dramaturški, tehnički i izvedbeno na bilo koji način. Dobio sam nekoliko stotina privatnih poruka poslije projekcije ljudi kojima je film jako dobar ili fantastičan koji govore kako su ugodno iznenađeni, kako su se prepoznali u likovima, kako sam ih rasplakao ili nasmijao do suza. Bilo mi je jako drago da smo uspjeli razmjeniti širi dijapazon emocija. Ima nekoliko ljudi sineasta, filmskih erudita, kritičara i redatelja do čijeg povrata držim i s kojima sam pričao i koji su mahom pohvalili od scenarija, glume, svježh redateljskih intervencija, dakle bitnih segmenata filma.

Jedan od vodećih filmskih kritičara koji je pogledao screener kopiju filma, a stjecajem okolnosti gledao i cjelokupnu filmsku produkciju ovogdišnje Pule kaže kako mu je Zbog Tebe za dva koplja bolji od svih domaćih filmova na Puli ove godine. Kristijan Milić, redatelj čiji Broj 55 obožavam i držim da je jedan od najboljih domaćih filmova svih vremena, organizirao je sačekušu poslije projekcije, zaustavio i rekao da mu je jeben film, iako se dotad nismo uživo poznavali. Drugi kritičari u filmu su prepoznali elemente Kevina Smitha, Woodyja Allena, Richarda Linklatera, Camerona Crowea, Jima Jarmousha, Stevena Soederbergha, sve redatelja mahom iz američke škole indie filma čijim se potpisima divim. Dalje od toga zasad ne bih.

Andelko_02_bw

2. Film je došao kao iznenadenje, bio jest najavljivan, no u odnosu na reklame drugih hrvatskih aktualnih filmova, ovaj je svojom pričom oduševio gledalište pretpremijere… Koliko su osobni doživljaji i iskustvo utjecali na kreiranje priče, tj. priča? Publika je reagirala emotivno, koliko osobnog ima u njemu… Čini nam se da se bas zbog tog dijela karaktera priče i mogla poistovjetiti s pričama i likovima.

Film je pseudorealistična kombinacija autobiografskih i biografskih elemenata na relaciji mušk-ženskih odnosa, žensko-ženskih odnosa ili muško-muških odnosa u odnosu na ljubav i posljedice ljubavi. Isto tako kombinacija racionalnih i iracionalnih momenata što svaka ljubav, svi dobro znamo, sadrži, a iznad svega je pokušaj konceptualiziranja sedam baznih ljubavnih emocija smještenih u vremensku jedinicu od tjedan dana, tako da bude prikazana na vrlo razumljiv, ‘feelgood’, pitak, svakodnevni i svima nama dostupan način.

Andelko_03_bw

3. Film okuplja stvarno odlična glumačka imena. Kako si ih uspio sve okupiti i baš za te likove?

Svima sam poslao scenarij, opisao im modele i način rada, zamolio ih da budu dijelom filma i 95% njih se odazvalo. Podjela uloga išla je po principu davanja scenarija željenim glumcima i glumicama koji me opčinjavaju i divim im se na gledateljskoj razini, zatim razgovora s njima po pristanku sudjelovanja u filmu ne bi li što jače, efektnije, kvalitetnije oprirodnili svoje uloge. Isto tako ravnao sam se po modelu njihovih facoloških predispozicija kako bi vizualno odgovarali baš karakterima koje utjelovljuju pazeći prilično na njihove prirodne izražajnosti od crta lica, profila, prilično detaljizirajući oko odabira savršenih glumaca za baš njima odgovarajuće role.

Andelko_06

4. Glumis jedan od glavnih likova, napisao si scenarij, režirao… Koliko je to zahtjevan posao? Kako izgleda kada sam sebe režiras po tekstu koji si sam napisao?

Zahtjevan u smislu ‘time consuming’ – da, ali predivan u smislu mogućnosti proživljavati svoju strast. U kombinaciji opet i korelaciji s vrhunskim glumačkim partnertima. Ono kako je i što je Iva Visković Križan odglumla rezultat je naših sistematičnih proba, dugotrajnih druženja te njena vanserijskog talenta. Leona isto. Urban je prirodno zadan glumac. Cindra. Iskra. Mihalićka. Stojan. Mario Kovač. Masu njih. Samo je pitanje dobrog rasporeda uloga, fine psihološke pripreme i razumijevanja te povjerenja na realciji redatelj glumac – ‘role playing’ metoda glume je tada ključ uspješnog, kvalitetnog i efektnog brisanja granica između akademski diplomiranih glumaca i naturščika.

To je od Jarmuscha, Kaurismakija u svijetu do Kusturice s naših terena prilično poznat i efektan postupak. Moja glumačka rola u prvom filmu je slučajno ispala veća nego je planirano, ali samo zbog činjenice da neki od mojih omiljenih glumaca tipa Goran Bogdan ili Filip Križan nisu jednostavno imali vremena za upasti na plovidbu našeg broda. Što ćemo svakako ispraviti u sljedećim filmovima. A režirati samog sebe nije pretjeran problem ako znaš svoje gabarite, nema preglumljavanja već spomenutom metodikom ‘role playinga’ dolaziš do kvalitetne međuigre s fantastičnim partnerima u kadru što Leona i Iskra i Mario Kovač i Csilla i Nataša i Stojan apsolutno jesu.

Cover_prijedlog_01
5. Kada će publika moći vidjeti film u kinima i planiraš li s njim ići i na festivale?

Još uvijek čekamo distributera da nam dojavi jesu li uspjeli s kinoprikazivačkim lancem među silnim blockbusterima i ostalim domaćim filmovima kojima se mičemo naći neki termin u kojem bi prikazali prvi film iz trilogije. Dakle, nekih 9 mjeseci čekamo konačni datum nacionalne kino premijere, a prema zadnjim informacijama jesenas, u listopadu ove godine trebao bi biti datum. Tim više jer smo završili drugi igran film ‘Fuck Off I Love You’ a treći, komediju ‘Happy End’ počinjemo snimati krajem rujna ove godine uz plan da filmove puštamo u kinu u razmaku od pola godine jedan od drugoga. Što se festivala tiče, Zbog Tebe je lani bio na Sarajevo Film Festivalu, Pula nas ove godine iz njima poznatih razloga nije htjela, na Motovunu smo s kratkometražnim filmom ‘Vanishing’ s Leonom Paraminski, a inozemne festivale ćemo kucat s filmovima ‘Fuck Off I Love You’ i ‘Happy End’ te ostalim naslovima koji slijede.

Andelko_08

Foto: Rajna Raguž (RRVizual)

Učitati još
Zatvori