Vodimo vas na ‘Macbettu’ – najbolji talijansku predstavu 2017. godine

Vodimo vas na ‘Macbettu’ – najbolji talijansku predstavu 2017. godine

Macbettu – sljedeća predstava Festivala svjetskog kazališta

Ovogodišnji, 16. Festival svjetskoga kazališta počeo je izvedbom predstave  Pet lakih komada (Five Easy Pieces)  belgijskog art centra CAMPO. Iduća predstava na rasporedu Festivala je na programu 21. rujna. Riječ je o predstavi Macbettu režiji Alessandra Serre i produkciji talijanskog Sardegna Teatra. Redatelj Alessandro Serra je na ideju za Shakespeareova Macbetha na sardskom jeziku i, prema klasičnoj elizabetanskoj tradiciji, u izvedbi isključivo muške glumačke postave došao fotografirajući karnevale u sardinijskoj pokrajini Barbagiji. Turobni zvuci kravljih zvona i drevnih instrumenata, životinjske kože, rogovi, pluto. Moć gesta i glasova, srodstvo s Dionizom i istodobno nevjerojatna formalna preciznost plesa i pjesme. Sumorne maske, krv, crno vino, sile prirode koje je ukrotio čovjek. Analogije između Shakespeareova remek-djela i raznolikosti sardinijskih maski iznenađujuće su brojne. Sardiski jezik ne priječi realizaciju teksta, već ono što bi na talijanskome ostao tek književni tekst, pretvara u pjesmu. Pozornicom prolaze tijela glumaca koja ocrtavaju mjesta i prizivaju prizore. Kamenje, zemlja, željezo, krv, ratničke poze, ostatci nuragijske civilizacije. Ti elementi ne nose određeno značenje, već predstavljaju iskonske sile koje bude zanimanje publike.

Vijeće talijanskih kritičara proglasilo je Macbettua najboljom talijanskom produkcijom 2017. te je nagrađen prestižnom nagradom Ubu.

Ideju za predstavu Macbettu dobio sam u veljači 2006. godine fotografirajući sardinijske karnevale. Sumorni zvuci kravljih zvona i drevnih sonornih instrumenata, životinjske kože, rogovi i pluto. Tmurne maske, krv, crno vino, sile prirode koje je ukrotio čovjek. Ali prije svega: mračna zima. Sličnosti između Sardinije i Škotske iznenađujuće su poput likova Shakespeareova remek-djela i maski sa sardinijskoga karnevala. Jedan me se prizor osobito dojmio. Čudovišna bića, mamuthoni, preplavila su ulice Mamoiade. Iz daljine je dopirao drevni zvuk, sila prirode samo što nije nasrnula – istodobno i mirno i nezaustavljivo – šuma je bila sve bliže. Dijete s maskom issohadoresa podsjetilo me na dijete s krunom koje je nagovijestilo da Macbeth neće biti poražen dok ne vidi kako se šuma Birnam približava dvorcu… marš mamuthona. Nekoliko dana poslije učinilo mi se da prepoznajem Banqua i Macbetha u dvoje djece koja su bez ikakva straha u odrazu moje kamere promatrala svoje sudbine. Zatim vještice, naricaljke karnevala u Bosi: muškarci odjeveni poput starica u koroti koje publiku mole za kap mlijeka između vriskova i sardonična smijeha, a sve popraćeno opscenim seksualnim insinuacijama.

Kao u Kurosawinu filmu Krvavo prijestolje, kad se na kraju filma tri vještice transformiraju u jednu sablasnu i blijedu Parku za kolovratom, tri Sudbine koje tkaju Macbethovu sudbinu sublimiraju se u masku filonzane, tajanstvene i zastrašujuće starice koja okreće kolo sudbine na karnevalu u Ottani. Tijekom tjedan dana fotografiranja karnevala nisam mogao prestati razmišljati o prijevodu Macbetha na sardski i postavljanju predstave s isključivo muškim glumcima, po klasičnoj elizabetanskoj tradiciji. I to s istim onim muškarcima koji su me impresionirali snagom svojih gesta i glasova, samopouzdani poput Dioniza, i koji su mogli izvesti tradicionalne plesove i pjesme sa zadivljujućom preciznošću. Shvatio sam da su folklorni elementi – kostimi, maske, objekti, zvukovi i pjesme – bez sumnje savršeno sredstvo za izražavanje te tragične sudbine. Znao sam da će sardinijski karnevali biti duboko utkani u predstavu i da će izravno sakriti očite sličnosti s Macbethom. Sardinijski karnevali postali su bogatim izvorom korisnih aluzija, nadahnuća za scenografiju i prostora za recipročnu kontaminaciju. Odbio sam svako pojednostavljeno predstavljanje drame u korist nečega mnogo fundamentalnijega: razotkrivanja tragičnih arhetipova kojima obiluju Shakespeareovi likovi, ali i bića koja ožive u karnevalu, a možda i u gledateljima. – kazao je Alessandro Serra.

1 sretnke i/ili sretnica moći će osvojiti dvije ulaznice za predstavu Macbettu pošalju li svoje ime i prezime te adresu na ifeellucky@journal.hr s predmetom e-maila MACBETTU, do 21. rujna u 12 sati kada ćemo objaviti sretne dobitnike ili dobitnice. Također, kako biste bili u prilici osvojiti ulaznice, ispod Facebook objave ovog članka u komentarima morate označiti prijateljicu ili blisku osobu koja bi isto voljela sudjelovati u darivanju.

Učitati još
Zatvori