Kako su današnji Skopje, Beograd i New York pristupili jugoslavenskoj brutalističkoj arhitekturi

Trg Republike

I dok u Makedoniji objavljuju Modernist Skopje Map, genijalnu kartu s mapiranim lokacijama arhitektonske povijesti jugoslavenske arhitekture u Makedoniji, a nakon već objavljene Modernist Belgrade Map, kod nas je u nekoliko medija objavljena vijest da se u njujorškoj MoMi otvorila izložbe Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980. I to je zapravo bilo – to. No, da bi šira publika, javnost i građani došli do relevantnih i zanimljivih informacija čini se da će se još mnogo više toga morati učiniti kako bi se svijest o arhitektonskom i umjetničkom nasljeđu proširila i razvijala.

Modernist Skopje Map

Skopje je na neki uznemirujuć način ostvario koncentraciju brutalističke i modernističke arhitekture – potres 1965. godine je uništio više od pola grada te je japanski arhitekt Kenzo Tange vodio tim japanskih i jugoslavenskih arhitekata u nastojanju obnove i nove izgradnje Skopja. Upravo taj trenutak je polazna točka ovog odličnog mapiranja grada – radi se o pažljivo složenoj karti, arhitektonskoj topografiji i skupu povijesnih informacija koji čovjeka znatiželjno vode kroz grad. Tako nešto bi se moglo ostvariti na regionalnoj razini, da ne kažemo na europskoj te svjetskoj razini, posebno s obzirom na to da se neki spomenici i građevine sustavno zanemaruju i prepuštaju vremenu, a u nekim dijelovima države i regije se i uništavaju. Utjecaj takve arhitekture i urbanizma velik je (da ne kažemo nemjerljiv!) na sadašnju arhitekturu  te je Skopje odličan primjer jednog od tih arhitektonskih fenomena te mini pokreta osvješćivanja prostora, građevina i spomenika oko sebe.

Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980.

Upravo je i izložba u njujorškoj MoMi pokazala jugoslavensku arhitekturu tj. kako je ona odgovorila na zahtjeve i potražnju tog vremena. Postratna arhitektura, sa svojim neboderima internacionalnog stila te brutalističkim stambenim kompleksima, pokazala je radikalnu raznolikost, istovremeno hibridnost te idealizam koji je krasio Jugoslaviju tada. Na izložbi se mogu vidjeti izvanredna ostvarenja urbanizma, tehnologije u svakodnevnom životu, prikaze konzumerizma, spomenici, spomenička arhitektura te koliko je doseg u svijetu imala jugoslavenska arhitektura tog doba, a  koja odjekuje u prostoru i danas.

Hidrometeorološki institut, Skopje, Krsto Todorovski, 1975.

Goce Delčev, Skopje, Georgi Konstantinovski, 1975.

Izložba pokazuje preko 400 crteža, modela i maketa, fotografija od muzejski pa do privatnih zbirki i čuvanja te prikazuje vrhunska ostvarenja i djela arhitekata Bogdana Bogdanovića, Juraja Neidhardta, Svetlane Kane Radević, Edvarda Ravnikara, Vjenceslava Richtera i Milice Šterić. Od bosanske Bijele džamije preko Skopja do Novog Beograda ova izložba prikazuje sve slojeve i karaktere stila. Izložba je otvorena za javnost do 13. siječnja, u New Yorku, karta Modernist Skopje Map trajat će dulje, nadamo se što više i češće koristiti – krajnje je vrijeme da i svoje spomenike i prostor počnemo ne samo čuvati, već da ih i osvijestimo.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli MoMA The Museum of Modern Art (@themuseumofmodernart)

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Blue Crow Media (@bluecrowmaps)

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Blue Crow Media (@bluecrowmaps)

Foto: Blue Crow MediaMoMA

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurala bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost. Koristeći našu stranicu slažete se s korištenjem kolačića. više informacija

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurala bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost. Koristeći našu stranicu slažete se s korištenjem kolačića.

Zatvori